Jump to content

Forgasser trøbbel 9,9hk Suzuki


klikk

Recommended Posts

Har en 9,9hk Suzuki utenbordsmotor som ikke vil starte. Demonterte og renset forgasser, og den var FULL av skitt! Flere spiseskjeer med bøss ble fjernet og alt renset og blåst rent. Får den nå til å tenne og kanskje gå ett par sekunder men så stopper den. Det er to innstillingsmuligheter ettersom jeg kan se. 1 dyse som justeres utenfra, og en lang dyse med masse hull som justeres innenfra i flottørkammeret. Kan noen gi meg tips om hvordan grunninnstillingene skal være sånn ca...?

Link to post

hmmm, har ikke justert påhengsmotor ut i fra null. Men kanskje grunninstillinga til ei motorsag kan være værd et forsøk. Skru dysene helt inn (ikke hardt) skru de ut igjen ca 2,5 runde. De fleste motorsager starter med denne justeringen. Fungerer dette ikke så skru ut 0,25 runde mellom hvert forsøk til motoren går. Eller så kan du jo ringe verkstedet hos forhandleren for å spørre der...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jeg har reparert alt fra gressklippere, motorsager, snøfresere o.l. i 15 år og aldri hørt eller sett at dysa som sitter i flotørkammeret er justerbar.

Den skal bare sørge for at det kommer rett mengde med bensin fra kammeret og opp i forgasseren via de små hullene i "stigerøret.  

Den er derimot MEGET motakelig for grumset som samles i kammeret.

Hvis motoren tenner og går etpar sekunder kan det tyde på at du ikke har fått ut all dritten i hullene på overnevnte del.

Du kan med fordel stake opp hullene med en liten ledningsbit eller liknende.

Grunninstillingen på den justebare dysa er helt inn og 1 1/2 turn ut igjen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har endelig fått tid til å se på motoren igjen.

 

Det var ventilen som reguleres av flottøren som var ett av problemene! Den var møkkete og gikk tregt og slapp antakelig ikke bensinen fort nok inn i flottørkammeret! Også var det å skru dysa i flottørkammeret helt inn og stille dysen på utsiden ca 1,5 turn ut. Og den fjæra som jeg pratet om som lå i hullet til dysa i flottørkammeret måtte jeg ta ut for å få dysa så helt inn. Fatter ikke hvor den fjæra har stått før, men den skulle ihvertfall ikke være der. Men det er jo ingen bombe at jeg sitter igjen med noen ekstra deler etter en reparasjon!  :lol:  Nå går motoren så fint som bare det!  :yesnod:

 

Takk for tipsene!  :flag:

Link to post

det kan hende at fjæra skal sitte i hullet,  rundt den ytre dyseskruen for å hindre den i å viberere ut/inn.... :smiley:

Ja, men der sitter det allerede en fjær. Kan ikke finne noe annet sted der fjæren passer. Men pytt pytt. Forrige gang jeg satt igjen med deler etter en reparasjon var etter skifte av toppakning på gamle-bilen... en neve med bolter og muttere og maskinerte deler fra området rundt ventilene var ikke fullt så beroligende å sitte igjen med!! Men den gikk faktisk den å!  :lol:
Link to post

Ja Klikk,jeg husker en eminent overhaling av en automat kasse fra en 47 Caddilac hvor det var noe småtteri til overs. Spør du meg så var det ikke noe sted å sette de delene. Gearkassa ble satt inn i karjolen og til vår store glede så gikk den. Både forover og bakover. Problemet var bare at når den skiftet gear så var det som å bli sparket i ryggen :lol: Men den gikk og det var jo hensikten da.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...