klikk Startet 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2004 Har en 9,9hk Suzuki utenbordsmotor som ikke vil starte. Demonterte og renset forgasser, og den var FULL av skitt! Flere spiseskjeer med bøss ble fjernet og alt renset og blåst rent. Får den nå til å tenne og kanskje gå ett par sekunder men så stopper den. Det er to innstillingsmuligheter ettersom jeg kan se. 1 dyse som justeres utenfra, og en lang dyse med masse hull som justeres innenfra i flottørkammeret. Kan noen gi meg tips om hvordan grunninnstillingene skal være sånn ca...? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 hmmm, har ikke justert påhengsmotor ut i fra null. Men kanskje grunninstillinga til ei motorsag kan være værd et forsøk. Skru dysene helt inn (ikke hardt) skru de ut igjen ca 2,5 runde. De fleste motorsager starter med denne justeringen. Fungerer dette ikke så skru ut 0,25 runde mellom hvert forsøk til motoren går. Eller så kan du jo ringe verkstedet hos forhandleren for å spørre der... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
klikk Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 Ok, det skal jeg prøve! Men for å komme til dysa i flottørkammeret aå må forgasseren ut og demonteres, så jeg begynner å bli litt lei av å prøve og feile! Og ja,, jeg angrer på at jeg ikke sjekket innstillingene FØR jeg skrudde den fra hverandre..... Sitér dette innlegget Link to post
Piruto Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 Jeg har reparert alt fra gressklippere, motorsager, snøfresere o.l. i 15 år og aldri hørt eller sett at dysa som sitter i flotørkammeret er justerbar. Den skal bare sørge for at det kommer rett mengde med bensin fra kammeret og opp i forgasseren via de små hullene i "stigerøret. Den er derimot MEGET motakelig for grumset som samles i kammeret. Hvis motoren tenner og går etpar sekunder kan det tyde på at du ikke har fått ut all dritten i hullene på overnevnte del. Du kan med fordel stake opp hullene med en liten ledningsbit eller liknende. Grunninstillingen på den justebare dysa er helt inn og 1 1/2 turn ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 Altså.. den dysa i flottørkammeret som er ganske lang med mange hull er ikke til å justere? Da skal den kanskje bare skrues HELT inn? Inne i hullet der dysa skal skrus ligger det en fjær, jeg trodde denne fjære var til for å holde dysa i rett posisjon når man justerte den.. men da tok jeg kanskje feil ja. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 17.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2004 Har endelig fått tid til å se på motoren igjen. Det var ventilen som reguleres av flottøren som var ett av problemene! Den var møkkete og gikk tregt og slapp antakelig ikke bensinen fort nok inn i flottørkammeret! Også var det å skru dysa i flottørkammeret helt inn og stille dysen på utsiden ca 1,5 turn ut. Og den fjæra som jeg pratet om som lå i hullet til dysa i flottørkammeret måtte jeg ta ut for å få dysa så helt inn. Fatter ikke hvor den fjæra har stått før, men den skulle ihvertfall ikke være der. Men det er jo ingen bombe at jeg sitter igjen med noen ekstra deler etter en reparasjon! Nå går motoren så fint som bare det! Takk for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 det kan hende at fjæra skal sitte i hullet, rundt den ytre dyseskruen for å hindre den i å viberere ut/inn.... Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 18.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 det kan hende at fjæra skal sitte i hullet, rundt den ytre dyseskruen for å hindre den i å viberere ut/inn.... Ja, men der sitter det allerede en fjær. Kan ikke finne noe annet sted der fjæren passer. Men pytt pytt. Forrige gang jeg satt igjen med deler etter en reparasjon var etter skifte av toppakning på gamle-bilen... en neve med bolter og muttere og maskinerte deler fra området rundt ventilene var ikke fullt så beroligende å sitte igjen med!! Men den gikk faktisk den å! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 Ja Klikk,jeg husker en eminent overhaling av en automat kasse fra en 47 Caddilac hvor det var noe småtteri til overs. Spør du meg så var det ikke noe sted å sette de delene. Gearkassa ble satt inn i karjolen og til vår store glede så gikk den. Både forover og bakover. Problemet var bare at når den skiftet gear så var det som å bli sparket i ryggen Men den gikk og det var jo hensikten da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.