morgull Startet 25.November.2010 Link til dette innlegget Startet 25.November.2010 Vi har en Bever 470 med 50 hk Mariner på. Ønsker meg litt mere fart i båten. Kunne tenkt meg å prøvd en litt større 2 takts motor på den, feks en 60 eller 70 hk motor. Er det noen som har erfaring med større motor enn 50 hk på denne båttypen og som kan dele sine erfaringer. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Hansi Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Hadde jeg heller vurdert å bytte båt. Båten er godkjent for max 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
nordwest1986 Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Jeg hadde 470 når jeg var ungdom, super båt, men den har et litt uvanlig skrog, hvor linjene ikke er helt rette under vannlinjen, de kurver litt ned mot hekken. Dette gjør at båt 'tryner' litt i høy fart. Vi hadde bare en 40 HK, så jeg vet ikke helt om en større motor ville endre eller forsterke dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Ligger en Bever 470 i havna her, tror den har 65hk Suzuki. Har aldri sett den 'in action'... Enig med posten over, litt spesielt skrog som jeg ser for meg vil overplane og gå på nesa når farta blir for stor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Takker for tilbakemeldingene. Da høres det ut som at det mest fornuftige er å slå meg til ro med motoren som står på idag iom at det også er maks anbefalt motor ihht til teknisk info over. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
68 GT Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Har kjørt en slik med DF 40,den blåste raskt opp i 30kn og hadde gått fortere med annen prop da motor hadde over 7000 Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
68 GT Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Var selfølgelig DF 50 ikke 40 Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Weltzin Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Stod en yamaha 60 på min når jeg kjøpte den, da syns jeg båten gikk bra. Desverre så skar motoren seg, så måtte finne noe annet billig fort, så nå er det bare en mercury 45\50 på den. Får ikke i nærheten den samme farten nå. Med 60 så gikk var det oftest slik at jeg slo av på farten, for jeg syns det gikk fort nok, nå går det ikke fort nok på bånn gass. Fikk aldri målt farten med 60 hk, nå klarer den 26. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) Hvis du får over 30 knop med 50 hk så er motoren kanskje stor nok (forutsatt korrekt propell, gjerne stål.... ). Hvis ikke så er 60 hk svaret En 60 hk veier jo som regel ikke noe mere enn 50 hk, så det spørs jo om båten brukes ofte med flere personer ombord eller ikke. Det er jo vanskeligere å finne en 70 hk med lav vekt (dvs under 120 kg). Ikke så stort utvalg der da forutenom eldre 2-taktere eller Yamaha sin helt nye 70 4-takter (dyrt). Dessuten er du da utenfor sikkerhetsmarginer som båten er konstruert for vedr. fart Uten at det har forhindret f.eks. eiere av Musling 430 fra å montere dobbelt så stor motor som de er godkjent for, men de har jo skrog for fart da. Redigert 27.November.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kodvaag Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Hadde en Blesser 440 godkjent for 40 hk for, ehh.. 4 båter siden. Hadde en 55 hk 2 takter på den, og det var passe. Kjørte den to år med 25 hk (samme årsmodell og fabrikat som 55 hesteren, 1998 Suzuki) og da var den masete og kjip å kjøre. Med 55 hester var den god, og den FØLTES mye tryggere. (om den var tryggere, det vet jeg ikke...) Generelt syntes nå jeg at det er bedre å gå opp en motorstørrelse, og kunne gå litt av gassen på marsjfart... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hansi Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Kodvaag skrev On 27.11.2010 at 14.28: Generelt syntes nå jeg at det er bedre å gå opp en motorstørrelse, og kunne gå litt av gassen på marsjfart. Å gå utover grensen som båt er godkjent for med hensyn til max motorstørrelse er vel ikke helt bra hvis en tenker sjøegenskaper, forsikring, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) Weltzin skrev On 26.11.2010 at 19.43: Fikk aldri målt farten med 60 hk, nå klarer den 26. Me hadde en Bever 470 med en honda 45 hk for mange år siden. Den gjorde 34 knop mener eg å huske... Redigert 27.November.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) Kan nesten garantere at man må ha en god 50 hk på Bever 470 for å bryte 30 knopsgrensa (ekte GPS fart da). Jeg fikk 31-32 knop på min Galia 440 med E-tec 50 etter at jeg fikk heist motoren opp i optimal høyde og med stålpropell. Redigert 27.November.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordland Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Ingen GPS mål da... Målt på ekolodd med slik snurre dings gjennom skroget. Men at det var 34 knop er eg ganske sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Jeg har sånn snurredings på mitt nye ekkolodd, den viser ofte 3-4 knop for mye i forhold til GPS'en Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kodvaag Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Hansi skrev On 27.11.2010 at 15.00: Å gå utover grensen som båt er godkjent for med hensyn til max motorstørrelse er vel ikke helt bra hvis en tenker sjøegenskaper, forsikring, osv. Akkurat i mitt tilfelle så ble de neste årsmodellen godkjent for 50 hk i stedet for 40hk, som min var godkjent for. (klart den kan ha blitt endret/forsterket i akterspeilet osv) ' www.blesser.no (440) Men, med forsikring, da er det jo klart at man kanskje gjør noe dumt dersom man overskrider maks motorisering, har et uhell, og forsikringsselskapet klarer å bevise at det er en direkte sammenheng mellom overmotoriseringen og ulykken. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Teerex Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) I mitt tilfelle (Galia 440) så var min godkjent for 40 kW mens neste årsmodell var godkjent for 44 kW. Mens det i brosjyren står 20-40 hk. Og den som har 20 hk har det nok litt kjedelig Redigert 27.November.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hansi Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 teerex skrev On 27.11.2010 at 21.22: Og den som har 20 hk har det nok litt kjedelig Det meste under 40 knop er kjedelig på sikt..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) Hansi skrev On 27.11.2010 at 21.59: Det meste under 40 knop er kjedelig på sikt.... Kommer vel litt an på båttypen.. mange båter blir svært så livlige i fart over 35 knop Båten jeg har nå er godkjent for 140 hk men jeg er glad for at jeg ikke har 140 hk, for en båt som blir lettere nervøs i litt sjø på skrå i 37 knop blir vel ikke noe mere stødig i 47 knop Redigert 27.November.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hansi Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) teerex skrev On 27.11.2010 at 22.04: , for en båt som blir lettere nervøs i litt sjø på skrå i 37 knop blir vel ikke noe mere stødig i 47 knop Selvfølgelig ikke, men det er vel ikke sjø hele tiden? Når forholdene tillater det kan en kjøre full guffe. Redigert 27.November.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Ja klart, men da kreves det jo en smule oppmerksomhet når bare noen kvadratcentimeter av skroget er vått Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 navette går 44 knop med 140 hk stål propel maks min gikk 41,6 knop med stålpropel og 38 knop alu 115 hk suzuki. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 ibizafan skrev On 28.11.2010 at 18.01: navette går 44 knop med 140 hk stål propel maks min gikk 41,6 knop med stålpropel og 38 knop alu 115 hk suzuki. Jeg klarte 44 knop under optimale forhold nå i oktober. 6 grader og småkrapp sjø og trolig litt medvind (må nevnes at motor hadde kun 10 timer og var neppe skikkelig innkjørt). Motor: den nye Mercury F115 2,1 liter med 4 blads stålpropell. Montert hengende helt ned på akterspeilet pga. Navettens høye akterspeil. Allikevel kommer antiventilasjons plata ca 35 mm over skrogbunnen så det er ikke mye jeg kan trimme ut før den slipper. Men båten blir ganske nervøs i den farten så det er ingen optimal fart for å si det slik. Men rundt 40 knop er fin kosefart når forholdene er bra. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.