Jump to content

Hvor stor motor på Bever 470


morgull

Recommended Posts

Ligger en Bever 470 i havna her, tror den har 65hk Suzuki.  Har aldri sett den 'in action'... 

 

Enig med posten over, litt spesielt skrog som jeg ser for meg vil overplane og gå på nesa når farta blir for stor.  

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Stod en yamaha 60 på min når jeg kjøpte den, da syns jeg båten gikk bra. Desverre så skar motoren seg, så måtte finne noe annet billig fort, så nå er det bare en mercury 45\50 på den. Får ikke i nærheten den samme farten nå.

Med 60 så gikk var det oftest slik at jeg slo av på farten, for jeg syns det gikk fort nok, nå går det ikke fort nok på bånn gass.

Fikk aldri målt farten med 60 hk, nå klarer den 26.

Link to post

Hvis du får over 30 knop med 50 hk så er motoren kanskje stor nok (forutsatt korrekt propell, gjerne stål.... ).

Hvis ikke så er 60 hk svaret :wink: En 60 hk veier jo som regel ikke noe mere enn 50 hk, så det spørs jo om båten brukes ofte med flere personer ombord eller ikke.

 

Det er jo vanskeligere å finne en 70 hk med lav vekt (dvs under 120 kg). Ikke så stort utvalg der da forutenom eldre 2-taktere eller Yamaha sin helt nye 70 4-takter (dyrt).

 

Dessuten er du da utenfor sikkerhetsmarginer som båten er konstruert for vedr. fart :rolleyes:

Uten at det har forhindret f.eks. eiere av Musling 430 fra å montere dobbelt så stor motor som de er godkjent for, men de har jo skrog for fart da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde en Blesser 440 godkjent for 40 hk for, ehh.. 4 båter siden.

Hadde en 55 hk 2 takter på den, og det var passe.

Kjørte den to år med 25 hk (samme årsmodell og fabrikat som 55 hesteren, 1998 Suzuki) og da var den masete og kjip å kjøre.

Med 55 hester var den god, og den FØLTES mye tryggere. (om den var tryggere, det vet jeg ikke...)

 

Generelt syntes nå jeg at det er bedre å gå opp en motorstørrelse, og kunne gå litt av gassen på marsjfart...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Kan nesten garantere at man må ha en god 50 hk på Bever 470 for å bryte 30 knopsgrensa (ekte GPS fart da).

Jeg fikk 31-32 knop på min Galia 440 med E-tec 50 etter at jeg fikk heist motoren opp i optimal høyde og med stålpropell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har sånn snurredings på mitt nye ekkolodd, den viser ofte 3-4 knop for mye i forhold til GPS'en :worry:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  Hansi skrev On 27.11.2010 at 15.00:

Å gå utover grensen som båt er godkjent for med hensyn til max motorstørrelse er vel ikke helt bra hvis en tenker sjøegenskaper, forsikring, osv.

 

 

Akkurat i mitt tilfelle så ble de neste årsmodellen godkjent for 50 hk i stedet for 40hk, som min var godkjent for. (klart den kan ha blitt endret/forsterket i akterspeilet osv) '

 

www.blesser.no (440)

 

Men, med forsikring, da er det jo klart at man kanskje gjør noe dumt dersom man overskrider maks motorisering, har et uhell, og forsikringsselskapet klarer å bevise at det er en direkte sammenheng mellom overmotoriseringen og ulykken.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

I mitt tilfelle (Galia 440) så var min godkjent for 40 kW mens neste årsmodell var godkjent for 44 kW.

Mens det i brosjyren står 20-40 hk. Og den som har 20 hk har det nok litt kjedelig :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  Hansi skrev On 27.11.2010 at 21.59:

Det meste under 40 knop er kjedelig på sikt.... :wink:

Kommer vel litt an på båttypen.. mange båter blir svært så livlige i fart over 35 knop :wink:

Båten jeg har nå er godkjent for 140 hk men jeg er glad for at jeg ikke har 140 hk, for en båt som blir lettere nervøs i litt sjø på skrå i 37 knop blir vel ikke noe mere stødig i 47 knop :confused:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja klart, men da kreves det jo en smule oppmerksomhet når bare noen kvadratcentimeter av skroget er vått :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 år senere...
  ibizafan skrev On 28.11.2010 at 18.01:

navette går 44 knop med 140 hk stål propel maks min gikk 41,6 knop med stålpropel og 38 knop alu 115 hk suzuki.

 

Jeg klarte 44 knop under optimale forhold nå i oktober. 6 grader og småkrapp sjø og trolig litt medvind (må nevnes at motor hadde kun 10 timer og var neppe skikkelig innkjørt).

Motor: den nye Mercury F115 2,1 liter med 4 blads stålpropell.

Montert hengende helt ned på akterspeilet pga. Navettens høye akterspeil. Allikevel kommer antiventilasjons plata ca 35 mm over skrogbunnen så det er ikke mye jeg kan trimme ut før den slipper.

Men båten blir ganske nervøs i den farten så det er ingen optimal fart for å si det slik. Men rundt 40 knop er fin kosefart når forholdene er bra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...