Jump to content

Hvorfor bør/må man bytte kjølevæske regelmessig?

Ronald

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Pena MD21 fra 1982. Jeg har eid den siden 1991, og har til dags dato aldri skiftet kjøleveske. Kontrollerer kuldegrensen nesten hver høst, og en sjelden gang har jeg etterfylt frostveske.

Nå ser jeg i dagens VG (i anledning det å forberede biler for vinteren) at kjølevesken bør skiftes hvert tredje år. Det har jeg da definitivt syndet kraftig mot. Hva er det jeg har risikert ved å ikkeå ha gjor dette på snart 20 år? Og hvor viktig er det at jeg gjøre det nå?

Redigert av Ronald (see edit history)

Men hvor reelt er det? Er det bare noe produsentene av frostveske har 'funnet på' (ref. f.eks. tidligere diskusjoner her inne om frekvensbehovet for å bytte olje)?

Er det ikke rart at at jeg har kjørt i 20 år uten å skifte, og ikke har noe problem med hverken kjøling eller lekkasje/rust på min nå nesten 30 år gamle motor? Min varmeveksler er strengt tatt godt på overtid i forhold til hva jeg har forstått man kan fovente av levetid for en slik sak.

Nå er vel tæring og korrosjon samme greia. De korrosjonshindrende tilsetingene blir brukt opp etter hvert. En anne ting er at om væsken sitter i kjølesystemet lenge, så vil oksygenet (som må til for at noe skal kunne oksidere) bli borte. Da synker også korrosjonsraten. Ting har en naturlig sammenheng her.

I tilfellet bil har det en rimelig forklaring:

Det bygges opp slaggstoffer som legger seg på overflaten i varmeregisteret (den som gir varme til kupéen) og gir dårlige varmeutbytte.

Lønner seg å kjøre rens i kjølesystemet i bilen hvis det lang tid siden skifte av kjølevæske. Det er litt mer jobb enn å bare bytte kjølevæske.

Ok, så da betyr det at det ikke er så nødvendig å bytte kjøleveske på båtmoterer da? Ikke nødvendig av korrosjons-/tæringsårsaker (ref. Huldas teori om at også oksygenet forsvinner, samt min erfaring), og heller ikke nødvendig av varmeapparatårsaker da båtmotorer (normalt) ikke har varmeregisterbasert varmeapparat.

La meg snu litt på spørsmålet - er det mange av dere som skifter kjølevesken regelmessig? Og i så fall, er det fordi man bare har hørt det er fornuftig?

Hei Ronald.

Jeg skiftet kjølevæske på motoren sist sesong. Brukte radiatorrens og fikk spylt anlegget skikkelig. Det kom ut en del rød/brunt vann. Så fylte jeg opp med rød long life væsk som lover lengre skifteintervaller.

Tror nok at motoren hadde holdt i mange år uten skifte av væske og at det skal mye til for at noe tæres i stykker. Men jeg var likevel litt i tvil. Derfor satte jeg i gang for å slippe å spekulere mer rundt dette.

Det var egentlig ikke så veldig omfattende jobb. Et par timers tid kanskje.

....men jeg er forsåvidt enig i ditt hovedbudskap i denne tråden. Vi bytter deler og væsker oftere enn det er behov for. Det lever produsentene svært godt av.

En liten digresjon i denne tråden. Når det gjelder frysepunktet på frostvæska, så ble jeg fortalt av en bilmekaniker at selv om væska bare tåler minus 10 grader så fryser den ikke til solid is under dette. Det kan være minus 25-30 grader uten at den fryser. Det blir bare is-slusj som ikke utvider seg. Så dette med frysepunktet på motor i en båt som ligger på land i kuldeperioder... det er ikke så nøye om den ikke tåler mindre enn 10 grader. (så lenge ikke motor går) Noen synspunkter på dette ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Det er riktig det bilmekanikeren sier, bortset fra at også is-slusj sannsynligvis også utvider seg. Men dersom volumet ikke er helt innestengt vil det finne veier å utvide seg på uten å sprenge noe i stykker. Jeg har nettop gjort et forsøk ved å legge en flaske med kjølevæskeblanding i fryseren. Det ble en form for issørpe.

Jeg er ganske sikker på at motoren er safe mot frostsprenging med en slik "lett" blanding, men jeg ville ikke stole på det i et helt væskefylt og innestengt volum, som for eksempel i en kuleventil. Og dersom motoren skal startes i kulda er det nok litt uheldig med issørpe i kjølekretsen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og dersom motoren skal startes i kulda er det nok litt uheldig med issørpe i kjølekretsen.

Ja, det sier seg jo selv :-) Jeg kjører selv med VP sin grønne frostvæske (50/50 konsentrat.) i ferskvannskretsen. Byttet for 1. gang på 4 år før denne sesongen. Tror det burde være mer enn nok hvert 4. år.

Og til noe av årsaken til at man bør bytte... Jeg tittet oppi varmeveksleren, og det var noe avleiring/belegg i hele veksleren. Det er jo klart at jo oftere man bytter, jo mindre avleiringer !

Redigert av Worry II (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...