Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Når du linker til feil greie, så får du også feil svar. Sånn er det bare.

Den du linker til nå, mener jeg at jeg har svart på tidligere. Altså, dette er en frekvenssyrt dieselmotor som drar en generator. Og så får du en gedigen elektronikkboks for å regulere frekvensen på strømmen når turtallet går under 3600 rpm. Altså elektronikkboksen jobber mot å holde konstant AC 60 Hz.

Snakket med en kar på en utstilling (HR Orust) for noen år siden. Etter hvert som jeg pirket han i kjøttet, kom både sanne vekter og begrensninger frem. Blant annet gikk det på kostnader og kontinuerlig ytelse. Fant etter hvert ut at det var ingenting å tjene på å bytte ut Mase'n vi har om bord. Bortsett fra frekvensstyringen er greia at man har festet rotoren rett på motoren. Jeg vil heller, av service og rep.hensyn, ha det hver for seg. Men det er slik jeg vil ha det. Andre vil ha det annerledes. Hos meg henger det også på betraktningen om 'gjennomprøvet teknologi'. Andre får eksperimentere, så kan jeg kjøpe når greiene er ferdig. Denne teknologien er vel rundt fem år gammel. Så vidt jeg vet har den ikke slått de vanlige gen.settene ut av markedet enda.

Generatoren jeg har kan en hver elektriker med fagbrev og gangsyn forholde seg til, kloden rundt. Motoren fikser jeg selv.

Hulda

Hulda

Når du linker til feil greie, så får du også feil svar. Sånn er det bare.

Den du linker til nå, mener jeg at jeg har svart på tidligere. Altså, dette er en frekvenssyrt dieselmotor som drar en generator. Og så får du en gedigen elektronikkboks for å regulere frekvensen på strømmen når turtallet går under 3600 rpm. Altså elektronikkboksen jobber mot å holde konstant AC 60 Hz.

Snakket med en kar på en utstilling (HR Orust) for noen år siden. Etter hvert som jeg pirket han i kjøttet, kom både sanne vekter og begrensninger frem. Blant annet gikk det på kostnader og kontinuerlig ytelse. Fant etter hvert ut at det var ingenting å tjene på å bytte ut Mase'n vi har om bord. Bortsett fra frekvensstyringen er greia at man har festet rotoren rett på motoren. Jeg vil heller, av service og rep.hensyn, ha det hver for seg. Men det er slik jeg vil ha det. Andre vil ha det annerledes. Hos meg henger det også på betraktningen om 'gjennomprøvet teknologi'. Andre får eksperimentere, så kan jeg kjøpe når greiene er ferdig. Denne teknologien er vel rundt fem år gammel. Så vidt jeg vet har den ikke slått de vanlige gen.settene ut av markedet enda.

Hulda

Hulda

Ikke annet enn at spec.'en tilsier at enheten leverer en spenning som du ikke direkte kan benytte. Og at den heller ikke leverer vekselstrøm, selv om generatoren sikker produserer det. Mao. må det konverteres både spenning og frekvens. Altså må det linkes til en inverter for å få AC 220 V og til en omformer for å komme ned til DC 12 V. Jeg bruker ikke mye tid på å studere enheten, ser kun på spec. nederst på siden. For meg blir dette ikke annet enn en vanlig vekselstrømgenerator som kan levere 2 kW maks. Som muligens er en peak og ikke kontinuerlig. Og for meg blir output for lite, men det linker naturligvis til ditt behov. Til mitt bruk må jeg minst ha kontinuerlig 3 kW. Ordet 'genverter' er første gang jeg hører, og vet egentlig ikke hva begrepet innebærer.

Til sammenligning har vi en MASE Mariner fra ca. 1985 som sikkert startet et liv for lut og kaldt vann i en Princess. Så ble den, trolig grunnet lekkasje i manifolden, lempet ut og havnet hos en kar med et prosjekt som ikke ble gjennomført. Her kjøpte vi Mase'n for mange år siden. Lagret den et par år til. Byttet olje, helte en pakke kanel i kjølesystemet for å tette lekkasjen. Renset varmeveksler og gjennomgående service. Koblet på batteri og startet opp. Siden har Mase'n fått ny olje på motoren hvert år og et par dieselfiltre. Vrir på knotten, og den går, år ut og år inn. Fri for all mulig leamikk. Og så enkel at en hver elektriker med gangsyn kan sjekke generatoren, verden rundt, om den skulle klikke. Motoren fikser jeg selv.

Enkelheten på en vanlig generator og levert effekt, er vel hva som skiller generator fra genverter.

• Create New...