Bitteliten
det er det fine med dette forumet. Og derfor jeg legger ut. Man gir og får mye her. Selv takk
Vi skal ikke til Rosshavet som Berserk, men det blir en del potensielt røffe farvann. På sikkerhet tenker jeg worst case. Derfor har vi også overlevelsesdrakter ombord (ikke isolerte). Men det går en grense for oss også - så vi har ikke dobbelt opp av alt.
To scenarier: nedising i storm/orkan eller rent i senk av stor båt om natten. Jeg vet av erfaring fra KV hvor fort is bygger og hvordan det påvirker stabiliteten til båter. Brytende sjø over en topptung nediset båt frister ikke.
Det var jo en kar utenfor Sør Afrika som fikk en svær hval over båten også.Men det ligger litt utenfor sannsynlighetsbetraktningene, mer innenfor "shit happens"
Mann over bord om natten mens den andre sover er egentlig værst tenkelige for meg ettersom planen er at vi for det meste bare er 2 ombord. Derfor har vi skikkelige vester med dobbelt sett lys og AIS SART med alarm system ombord nå. AIS MOBen kommer rett på plotteren. Vestene er Spinlock Deckvest 275 nm med Hammar utløser.
Vil tipse om et fantastisk lys Spinlock har: https://seatronic.no/spinlock-lume-ontm-sikkerhetslys
Dette er to enkle vannaktiverte LED lys som enkelt festes bakpå blære på oppblåsbare lys. De lyser opp hele blæra med blink når de blir aktivert av vannet. Enkelt og meget effektivt. Har installert det på flere vester ombord