Bitteliten
Innkjøring av båt er i gang.
Har blitt stort sett bare motorgange denne uka. Motoren bruker i snitt 6 liter i timen, omtrent som forventet.
I dag kilte vi det helvetes rullestorseilet igjen for eksempel.... ??. Tror årsaken var at jeg glemte å slakke opp akterstaget...
jolla ble stua på dekk opp ned uten luft for første gang i går, påhengeren ble satt på braketten. Med resultatet at braketten ble flyttet til andre siden av båten og jolla ble skurt "nedentil" for rur. Det er i grunnen rart hvor fort båter uten bunnstoff begros ?
Gassovnen er testet og funnet fullt ut brukbar. Ovnsbakt laks, kyllinggryte og kanelboller er lagd med absolutt godt resultat.
Vulcan ankeret er supert så langt. Jeg stiller krav til holdet at jeg skal kunne bakke på minst 2500rpm uten at vi siger. Et sted som er kjent for løs mudderbunn holdt ikke ankeret dette, vi seg bakover på 1500rpm, så da la vi oss et annet sted. Det var masse andre båter på svai i den bukta. Men de setter kanskje ikke samme krav som meg ??
Nå forsvinner snart norskekysten ut av syne bak oss. Kurser ca 110grader mot svenskekysten. For motor. Har 4ms motvind. Og storseilet fikk vi rullet inn etter å ha tatt ut spilene. Så vi har litt å pusle med i morgen når vi skal få det ut igjen. Mulig vi får brukt den nye klatreselen ??
AISen varsler at Bergensfjord vil passere foran oss straks på 1,7nm avstand. Den "dampdrevne" radaren er satt på 12 nm rekkevidde og alarmsone på 2 nm. Får se om den alarmen vekker brunetten som sover i salongen. ??
livet er i grunnen ganske herlig nå som sola titter frem og vi er i båten ☀️