Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

VannTro skrev On 16.9.2016 at 15.13:

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

 

Dette er en interessant kommentar fra @VannTro 

to ganger har vi opplevd at lyresjakkelen mellom anker og svivel (sjakkelbolten går gjennom ankeret) har kilt seg i ankeret, og svivel og sjakkel da låser seg. Dette skjer ved svai og 180grader vindkantring fra ankring. 

 

Utfordringen min er at sjakkelen ikke går inn i kjettingen (12mm sjakkel, 8mm high grade kjetting). Skal snu sjakkelen med buen gjennom ankeret og se om det blir bedre da. 

 

Eller har noen andre tips?

IMG_0959.JPG

IMG_0967.JPG

 

Bildene er tatt med 10sek mellomrom. Forskjellen på tørt og vått dekk var en Princess 60ish i 10 knop 15 m fra oss ?

 

Oppdatert snittforbruk er 5,1l/t  vi rusler stort sett på 2400rpm. 6-7 knop SOG. 

Bitteliten

Bitteliten

VannTro skrev On 16.9.2016 at 15.13:

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

 

Dette er en interessant kommentar fra @VannTro 

to ganger har vi opplevd at lyresjakkelen mellom anker og svivel (sjakkelbolten går gjennom ankeret) har kilt seg i ankeret, og svivel og sjakkel da låser seg. Dette skjer ved svai og 180grader vindkantring fra ankring. 

 

Utfordringen min er at sjakkelen ikke går inn i kjettingen (12mm sjakkel, 8mm high grade kjetting). Skal snu sjakkelen med buen gjennom ankeret og se om det blir bedre da. 

 

Eller har noen andre tips?

IMG_0959.JPG

IMG_0967.JPG

 

Bildene er tatt med 10sek mellomrom. Forskjellen på tørt og vått dekk var en Princess 60ish i 10 knop 15 m fra oss ?

Bitteliten

Bitteliten

VannTro skrev On 16.9.2016 at 15.13:

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

 

Dette er en interessant kommentar fra @VannTro 

to ganger har vi opplevd at lyresjakkelen mellom anker og svivel (sjakkelbolten går gjennom ankeret) har kilt seg i ankeret, og svivel og sjakkel da låser seg. Dette skjer ved svai og 180grader vindkantring fra ankring. 

 

Utfordringen min er at sjakkelen ikke går inn i kjettingen (12mm sjakkel, 8mm high grade kjetting). Skal snu sjakkelen med buen gjennom ankeret og se om det blir bedre da. 

 

Eller har noen andre tips?

IMG_0959.JPG

IMG_0967.JPG

Bitteliten

Bitteliten

VannTro skrev On 16.9.2016 at 15.13:

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

 

Dette er en interessant kommentar fra @VannTro 

to ganger har vi opplevd at lyresjakkelen mellom anker og svivel (sjakkelbolten går gjennom ankeret) har kilt seg i ankeret, og svivel og sjakkel da låser seg. Dette skjer ved svai og 180grader vindkantring fra ankring. 

 

Utfordringen min er at sjakkelen ikke går inn i kjettingen (12mm sjakkel, 8mm high grade kjetting). Skal snu sjakkelen med buen gjennom ankeret og se om det blir bedre da. 

 

Eller har noen andre tips?



×
×
  • Create New...