Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/time. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Seilteknisk må vi bare få tid til å øve. Men jeg har seilt siden jeg var guttunge, så vi kan nok det grunnleggende :smiley:

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/time. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Seilteknisk må vi bare få tid til å øve. 

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/time. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

Seilteknisk må vi bare få tid til å øve. 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/time. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/min. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/min. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

 

 



×
×
  • Create New...