Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Man behøver ikke dra lenger enn til Bohuslän for å få tanken full av dritt. Les 'bygging av Hulda'. Her gikk en 15 millimeter tubing tett og måtte blåses ren 'bakveien'. Lurer på hva godt en strømpebukse kunne gjort. Det eneste er at man kan se om det kommer dritt. Man starter å fylle, første 100 literne ok. Så kommer 50 liter slam. Stå der med en fyllepistol skal og grovfiltrere noen hundre liter diesel kan ta noen timer. Løsningen for meg blir dagtank med sirkulering. I tillegg doble fødepumper (den ene tok kvelden grunnet møkk i dieselen). Står på vinterens liste over utbedringer/endringer.

 

Sendte forresten e-mail til foretaket som leverte dieselen nevnt over, har ikke fått svar.

 

Separ 2000 filtre holdt ikke mer enn fem motortimer før de var potte tette. Tre filtersatser som skulle kunne filtrere 6 000 liter diesel holdt halve Danmark.

 

Snakket forresten med en skipper i Rudkøbing. De hadde fått om bord diesel i Sydamerika som tettet alle filtre. Til slutt gikk de tomme for filtre og måtte kjøre siste biten over Atlanteren uten å filtrere dieselen til hjelpemotorene. En seilerkompis fikk flere dårlige fyllinger i Karibia, men det er noen år siden. De fikk en god rutine på filterbytte.

 

Har man uflaks, kan man få servert dårlig diesel over alt, virker det som. Man må bare ha et system som kan takle det. Doble filtre gir i grunnen kun en grei forvarsel om at ting er på gang. 

Hulda

Hulda

Man behøver ikke dra lenger enn til Bohuslän for å få tanken full av dritt. Les 'bygging av Hulda'. Her gikk en 15 millimeter tubing tett og måtte blåses ren 'bakveien'. Lurer på hva godt en strømpebukse kunne gjort. Det eneste er at man kan se om det kommer dritt. Man starter å fylle, første 100 literne ok. Så kommer 50 liter slam. Stå der med en fyllepistol skal og grovfiltrere noen hundre liter diesel kan ta noen timer. Løsningen for meg blir dagtank med sirkulering. I tillegg doble fødepumper (den ene tok kvelden grunnet møkk i dieselen). Står på vinterens liste over utbedringer/endringer.

 

Sendte forresten e-mail til foretaket som leverte dieselen nevnt over, har ikke fått svar.

 

Separ 2000 filtre holdt ikke mer enn fem motortimer før de var potte tette. Tre filtersatser som skulle kunne filtrere

6 000 liter diesel holdt halve Danmark.

 

Snakket forresten med en skipper i Rudkøbing. De hadde fått om bord diesel i Sydamerika som tettet alle filtre. Til slutt gikk de tomme for filtre og måtte kjøre siste biten over Atlanteren uten å filtrere dieselen til hjelpemotorene. En seilerkompis fikk flere dårlige fyllinger i Karibia, men det er noen år siden. De fikk en god rutine på filterbytte.

 

Har man uflaks, kan man få servert dårlig diesel over alt, virker det som. Man må bare ha et system som kan takle det. Doble filtre gir i grunnen kun en grei forvarsel om at ting er på gang. 



×
×
  • Create New...