Jump to content

Edit History

Vestkystseiler

Vestkystseiler

49 minutes ago, Bitteliten said:

Været blir stadig mer ustabilt. 

Greit nok, men det er ikke akkurat nytt at det kan komme kraftige orkaner i Karibien i september.  Den beste overlevelsestaktikken er nok å unngå plasser som Karibien i orkansesongen.  Det vil også forbause meg om ikke forsikringen på båten har en klausul om farvannsrestriksjoner visse tider på året.

Dersom du nå likevel skulle befinne deg i skuddlinjen for en orkan, lurer jeg på om ikke den beste taktikken rett og slett ville være å stikke av.  Orkanene meldes jo mange dager i forveien, og meterologene er også ganske gode til å forutse ruten den vil følge.  Dersom du har 4 dager på deg, vil du klare å forflytte deg 600 - 800 nautiske mil unna orkanens bane, og da unnslipper du det verste. Irma inneholder vind av storm styrke opptil 100 nautiske mil fra øyet.

Vestkystseiler

Vestkystseiler

31 minutes ago, Bitteliten said:

Været blir stadig mer ustabilt. 

Greit nok, men det er ikke akkurat nytt at det kan komme kraftige orkaner i Karibien i september.  Den beste overlevelsestaktikken er nok å unngå plasser som Karibien i orkansesongen.  Det vil også forbause meg om ikke forsikringen på båten har en klausul om farvannsrestriksjoner visse tider på året.

Dersom du nå likevel skulle befinne deg i skuddlinjen for en orkan, lurer jeg på om ikke den beste taktikken rett og slett ville være å stikke av.  Orkanene meldes jo mange dager i forveien, og meterologene er også ganske gode til å forutse ruten den vil følge.  Dersom du har 4 dager på deg, vil du klare å forflytte deg 600 - 800 nautiske mil unna orkanens bane, og da unnsliper du det meste.

• Create New...