Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Dieselkapasitet har vært et tema her. Målet er 1000nm rekkevidde i økonomifart for oss. Fordi det er 1000nm mellom fyllingspunktene i Patagonia ?

 

 Jeg har målt meg frem til at jeg har plass til en ca 220liters ekstra tank i et ellers lite brukt rom i båten. 

 

En annen viktig observasjon er faktisk forbruk i forhold til teoretisk/oppgitt av motorprodusent. 

 

Vi har hatt lange strekk for motor (og seil) hittil i sommer. Ca 900nm siste 2 ukene. Har logget motortimer, turtalll og teoretisk forbruk og målt dette mot faktisk forbruk. Etter fire fyllinger (og ca 80 motortimer) er erfaringen at faktisk forbruk ligger på ca 85% av teoretisk. Er det andre som har tilsvarende erfaringer?

 

Gitt at dette stemmer for oss betyr det at vi kan få en rekkevidde med 580 liter dieseltanker på over 1000nm.  Vi kommer til å ha 100liter i 20 liters kanner i reserve. På økonomifart 1800rpm får vi 5-5,5 knop. Forbruk på ca 2,5 liter i timen. 

Bitteliten

Bitteliten

Dieselkapasitet har vært et tema her. Målet er 1000nm rekkevidde i økonomifart

 

 Jeg har målt meg frem til at jeg har plass til en ca 220liters ekstra tank i et ellers lite brukt rom i båten. 

 

En annen viktig observasjon er faktisk forbruk i forhold til teoretisk/oppgitt av motorprodusent. 

 

Vi har hatt lange strekk for motor (og seil) hittil i sommer. Har logget motortimer, turtalll og teoretisk forbruk og målt dette mot faktisk forbruk. Etter fire fyllinger (og ca 80 motortimer) er erfaringen at faktisk forbruk ligger på ca 85% av teoretisk. Er det andre som har tilsvarende erfaringer?

 

Gitt at dette stemmer for oss betyr det at vi kan få en rekkevidde med 580 liter dieseltanker på ca 1100 nm. Vi kommer til å ha 100liter i tanker også i reserve 



×
×
  • Create New...