Bitteliten
Første interessante treffet med interessant diesel var i sommer. EN590 MGO. Den var ny for meg. Luktet skikkelig gassolje ja ?
absolutt relevante spørsmål du stiller, som vi jobber oss gjennom steg for steg. Skal ta noen deler her
1) fylling skjer stort sett fra kanner gjennomMr Funnels største filter. Desverre finnes disse bare i leketøysvarianter nå. Skulle gjerne hatt proff varianten av dette slik at vi kan bruke eget filter ved fylling fra pumpe. Når vi fyller rett fra pumpe i dag tester vi 5ish liter av dieslen gjennom MrFunnel før vi fyller på tank
2) for å gjøre fylling fra kanner lettere kommer det nok en Max Flo fra Scepter ombord etterhvert https://www.scepterconsumer.com/sites/scepter_consumer_02/files/flo_n_go.pdf
3) motoren er ikke common rail. Det er en mekanisk Yanmar turbo diesel 4JH3 TE. Det var et av de viktige kriteriene ved valg av båt ?
4) dieselfilter. Doble Racor med vender. Overdimensjonerte. Har alltid et ekstra sett ombord. Må nok ha flere før avreise. 3 sett kanskje?
5) propell. Har byttet til foldepropell. Gammel fast propell er ombord som reserve. Vi kommer til å ha fullt dykkerutstyr ombord og 2 erfarne dykkere ?
6) andre reservedeler. Man burde vel ha med ekstra motor, men jeg tenker dynamo, vannpumpe, impeller, reimer, kanskje en injektor. Bytter ut etterhvert som det blir behov. Målet er å ha en fullt oppgradert båt før avreise
Generelt basere vi oss på å være selvforsynte innen rimelighetens grenser. Siste backup er at det er seilbåt og vi begynner å få dreis på seilinga ?
kom gjerne med tanker, innspill og tips ?