Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Bitteliten skrev 51 minutter siden:

@Chiefengineer

 

Første interessante treffet med interessant diesel var i sommer. EN590 MGO. Den var ny for meg.  Luktet skikkelig gassolje ja ?

 

absolutt relevante spørsmål du stiller, som vi jobber oss gjennom steg for steg. Skal ta noen deler her

1) fylling skjer stort sett fra kanner gjennomMr Funnels største filter. Desverre finnes disse bare i leketøysvarianter nå. Skulle gjerne hatt proff varianten av dette slik at vi kan bruke eget filter ved fylling fra pumpe. Når vi fyller rett fra pumpe i dag tester vi 5ish liter av dieslen gjennom MrFunnel før vi fyller på tank

2) for å gjøre fylling fra kanner lettere kommer det nok en Max Flo fra Scepter ombord etterhvert https://www.scepteDorconsumer.com/sites/scepter_consumer_02/files/flo_n_go.pdf

3) motoren er ikke common rail. Det er en mekanisk Yanmar turbo diesel 4JH3 TE. Det var et av de viktige kriteriene ved valg av båt ?

4) dieselfilter. Doble Racor med vender. Overdimensjonerte. Har alltid et ekstra sett ombord. Må nok ha flere før avreise. 3 sett kanskje?

5) propell. Har byttet til foldepropell. Gammel fast propell er ombord som reserve. Vi kommer til å ha fullt dykkerutstyr ombord og 2 erfarne dykkere ?

6) andre reservedeler. Man burde vel ha med ekstra motor, men jeg tenker dynamo, vannpumpe, impeller, reimer, kanskje en injektor. Bytter ut etterhvert som det blir behov. Målet er å ha en fullt oppgradert båt før avreise

 

Generelt basere vi oss på å være selvforsynte innen rimelighetens grenser. Siste backup er at det er seilbåt og vi begynner å få dreis på seilinga ?

 

kom gjerne med tanker, innspill og tips ?

 

 

Jeg tror allerede du har gjort en rekke gode valg.

 

-Ikke common rail motor

-Tanker for fyllesystem og forfiltrering/testing

-Doble filtere

-Etc..

 

Du har jo en veldig solid motor i utgangspunktet. Det er ikke mye som forhindrer denne fra tusenvis av timer med problemfri gange i tilfelle den ikke er vanskjøttet fra tidligere eiere i årene før din driftstid. Og der er det jo noen ting man ikke har 100% kontroll på som f.eks. tilstand på varmevekslere etc. Det kan jo oppstå en lekkasje rett etter avgang men man kan ikke ta høyde for alle eventualiteter. Hovedframdriften på en seilbåt er jo tross alt vind.

 

Jeg tror jeg også ville tatt en liten sjekk for hvor de ulike forhandlere ligger representerte på seilingsruta. Yanmar har jo et verdenomspennende representasjonsnett så de finnes nok i større omfang. Kanskje en thermostat hadde vært på sin plass, med økende sjøvannstemperatur kan den komme til å jobbe i et litt annet område enn det den er vant til i norske farvann. Men du kan jo alltid ta ut den som sitter der ved behov/overvarme. Husk også å tilrettelegge for vannfylling om du mister kjølevann.

 

Ellers en generell sjekk av motor, kjølevannslanger, ta med pakningsstoff på tube samt et par pakningsark som kan klippes til ved behov, litt strips, slangeklemmer etc. Se litt inn hvordan gearet fungerer, evt. kan nødkjøres osv. Det er jo også bra å starte med et ladesystem som er gjennomgått mht. batterienes tilstand, syrevektmåler om du har våte batterier etc. Gjennomgang av alt av klemmer, tilkoplinger på batterier, et par ekstra polsko, sjekke samleskinner for tighte forbindelser osv.

 

Sjekk også at det ikke er noe shutdown system som stanser motor ved evt. sensorfeil og i tilfelle hvordan dette er oppbygd og kan bypasses. Tviler for at det er det på denne motoren men fint å vite i forkant.

 

Bunnventiler og inntakssystem for kjølevann kan det også være en fin ide å gjennomgå for groe/tæringer etc. Det har vel også vært litt styr med div. bend på avgang kjølevann for enkelte Yanmarmotorer (og andre merker) så se nå over at ikke dette er på nivå "nesten opptært" før avgang.

 

Og fremfor alt, sørg for at internettforbindelsen har backup og er operativ hele tida. Her vil du få all den hjelp du trenger bare gjennom dette forumet underveis.

 

 

 

Chiefengineer

Chiefengineer

Bitteliten skrev 22 minutter siden:

@Chiefengineer

 

Første interessante treffet med interessant diesel var i sommer. EN590 MGO. Den var ny for meg.  Luktet skikkelig gassolje ja ?

 

absolutt relevante spørsmål du stiller, som vi jobber oss gjennom steg for steg. Skal ta noen deler her

1) fylling skjer stort sett fra kanner gjennomMr Funnels største filter. Desverre finnes disse bare i leketøysvarianter nå. Skulle gjerne hatt proff varianten av dette slik at vi kan bruke eget filter ved fylling fra pumpe. Når vi fyller rett fra pumpe i dag tester vi 5ish liter av dieslen gjennom MrFunnel før vi fyller på tank

2) for å gjøre fylling fra kanner lettere kommer det nok en Max Flo fra Scepter ombord etterhvert https://www.scepteDorconsumer.com/sites/scepter_consumer_02/files/flo_n_go.pdf

3) motoren er ikke common rail. Det er en mekanisk Yanmar turbo diesel 4JH3 TE. Det var et av de viktige kriteriene ved valg av båt ?

4) dieselfilter. Doble Racor med vender. Overdimensjonerte. Har alltid et ekstra sett ombord. Må nok ha flere før avreise. 3 sett kanskje?

5) propell. Har byttet til foldepropell. Gammel fast propell er ombord som reserve. Vi kommer til å ha fullt dykkerutstyr ombord og 2 erfarne dykkere ?

6) andre reservedeler. Man burde vel ha med ekstra motor, men jeg tenker dynamo, vannpumpe, impeller, reimer, kanskje en injektor. Bytter ut etterhvert som det blir behov. Målet er å ha en fullt oppgradert båt før avreise

 

Generelt basere vi oss på å være selvforsynte innen rimelighetens grenser. Siste backup er at det er seilbåt og vi begynner å få dreis på seilinga ?

 

kom gjerne med tanker, innspill og tips ?

 

 

Jeg tror allerede du har gjort en rekke gode valg.

 

-Ikke common rail motor

-Tanker for fyllesystem og forfiltrering/testing

-Doble filtere

-Etc..

 

Du har jo en veldig solid motor i utgangspunktet. Det er ikke mye som forhindrer denne fra tusenvis av timer med problemfri gange i tilfelle den ikke er vanskjøttet fra tidligere eiere i årene før din driftstid. Og der er det jo noen ting man ikke har 100% kontroll på som f.eks. tilstand på varmevekslere etc. Det kan jo oppstå en lekkasje rett etter avgang men man kan ikke ta høyde for alle eventualiteter. Hovedframdriften på en seilbåt er jo tross alt vind.

 

Jeg tror jeg også ville tatt en liten sjekk for hvor de ulike forhandlere ligger representerte på seilingsruta. Yanmar har jo et verdenomspennende representasjonsnett så de finnes nok i større omfang. Kanskje en thermostat hadde vært på sin plass, med økende sjøvannstemperatur kan den komme til å jobbe i et litt annet område enn det den er vant til i norske farvann. Men du kan jo alltid ta ut den som sitter der ved behov/overvarme. Husk også å tilrettelegge for vannfylling om du mister kjølevann.

 

Ellers en generell sjekk av motor, kjølevannslanger, ta med pakningsstoff på tube samt et par pakningsark som kan klippes til ved behov, litt strips, slangeklemmer etc. Se litt inn hvordan gearet fungerer, evt. kan nødkjøres osv. Det er jo også bra å starte med et ladesystem som er gjennomgått mht. batterienes tilstand, syrevektmåler om du har våte batterier etc. Gjennomgang av alt av klemmer, tilkoplinger på batterier, et par ekstra polsko, sjekke samleskinner for tighte forbindelser osv.

 

Sjekk også at det ikke er noe shutdown system som stanser motor ved evt. sensorfeil og i tilfelle hvordan dette er oppbygd og kan bypasses. Tviler for at det er det på denne motoren men fint å vite i forkant.

 

Bunnventiler og inntakssystem for kjølevann kan det også være en fin ide å gjennomgå for groe/tæringer etc. Det har vel også vært litt styr med div. bend på avgang kjølevann for enkelte Yanmarmotorer (og andre merker) så se nå over at ikke dette er på nivå "nesten opptært" før avgang.

 

 

 



×
×
  • Create New...