Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Bitteliten skrev On 18.7.2019 at 7.58:

Stormseil kan det bli, da i en form som tres rundt innerste forstaget. Utover det er riggen som den er ?. Stabil, gjennomgående mast med lensetskler. 

God idé å bruke kraftblokka på ankervinsjen ?

Her ikke egen erfaring, men har hørt en del negativt om denne type stormfokk. Det beste er nok et eget kutterstag mye nærmere masten. Dette kan gjøres flyttbart, og aller helt bør du da ha lensetakler festet der dette staget er festet også. Som tidligere nevnt ville jeg også vurdert tryseil på egen skinne, særlig siden du har rullestor. Men jeg vet ikke om masteprofilen egner seg for det så sjekk med en erfaren rigger. 

Du kan bruke ankervinsjen, men veldig forsiktig da den heiser fort og er ikke like fintfølende som en el. fallvinsj og du har vel ingen clutch som låser tauet dersom noe skulle skje. Uansett bør dere ha to tau ( feks storseilsfall og bomløfter) og det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Bruk både klatresele og båtmannsstol. 

Krimart

Krimart

Bitteliten skrev On 18.7.2019 at 7.58:

Stormseil kan det bli, da i en form som tres rundt innerste forstaget. Utover det er riggen som den er ?. Stabil, gjennomgående mast med lensetskler. 

God idé å bruke kraftblokka på ankervinsjen ?

Her ikke egen erfaring, men har hørt en del negativt om denne type stormfokk. Det beste er nok et eget kutterstag mye nærmere masten. Dette kan gjøres flyttbart, og aller helt bør du da ha lensetakler festet der dette staget er festet også. Som tidligere nevnt ville jeg også vurdert tryseil på egen skinne, særlig siden du har rullestor. Men jeg vet ikke om masteprofilen egner seg for det så sjekk med en erfaren rigger. 

Du kan bruke ankervinsjen, men veldig forsiktig da den heiser fort og er ikke like fintfølende som en el. fallvinsj og du har vel ingen clutch som låser tauet dersom noe skulle skje. Uansett bør dere ha to tau ( feks storseilsfall og bomløfter) og det bør dere være minst tre personer: en som heies, en om passer ankervinsjen og en som strammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Bruk både klatresele og båtmannsstol. 

• Create New...