Bitteliten
Vil dele en erfaring med en greie jeg monterte i båten og som er testet ut i sommer.
På overfartene vi har hatt har vi hatt lengre etapper med motorgange der frivaktene naturlig nok oppholder seg under dekk. (Som eksempel gikk vi ca 2 døgn sammenhengende for motor hjem fra Holland i sommer). Vi opplevde at det var mye støy ombord ved motorgange. Det kom ikke fra motoren., og da konkluderte jeg at det var propell og aksling som ga støy. Akselinnfestingen var ren bolt on på gearkassa. Propellen er en 3 blads foldepropell Flexofold 20/14. Så da så jeg mulighet til en fleksibel kobling her.
Nå er jeg kanskje litt sær ved at jeg vil ha skuddsikre, solide løsninger. Så i Sleipnerkatalogen bladde jeg forbi fritidsbåtløsningene og så på varianter for kontinuerlig drift. Dette fordi båten vår går flere dager i strekk for motor, og jeg vil ha løsninger som holder jorda rundt.
Så jeg har satt inn en Centa flex Centaflex AM-50-2.2
https://sleipner.no/produkt/17390/centa-am-serien/
Svær greie, men det var akkurat plass ?? kappet ikke akslingen da jeg har med den gamle akselkoblingen som reserve om det skulle bli behov for bytte. Akslingen stikker da ut 2cm lenger enn før. Har ikke merket noe negativt med det.
Jeg har ikke målt med lydmåler, men opplevelsen er markant redusert støynivå ved motorgange. Absolutt verdt investeringen, selvom dette ikke er en billig løsning.