Barbaria
Bitteliten skrev for 23 timer siden:@Barbaria det interessante her er at både Elvstrøms seilmaker og en av deres største og mest krevende kunder begge anbefaler Epex over Hydranet. Jeg var fast bestemt på dacron helt til de begge sa dette ?
jeg har fått tilbud på dacron seil fra «internett seil loft» Precision sails. Som bla Delos bruker. Seilene er triradial, deres beste dacron. Sparer 20% på hele seilgarderoben før frakt, men ikke nok til at jeg er villig til å ta risikoen.
Vi var i kontakt med både Elvestrøm og Boding, begge kom med laminatseil i første tilbud, men endret seg nå vi skulle seile i varme strøk. Se svar nedenfor. Vi har ikke ekspert kunnskap på dette, men etter litt googling så det ut til at Hydranet er akseptert og testet i mange år, så vi valgte å kjøre på med anbefalingen vi fikk.
Då ni planerar en långsegling till medelhavet, krossa atlanten och segling i Karibien, till att börja med? Vill jag nog ta steget ifrån att rekommendera Cruising Laminatet då dess främsta svagheter är UV-ljus som kommer skada segel i större utsträckning i dessa vatten, även fladder är en svaghet hos Cruising Laminatet och beroende på hur man seglar tenderar detta att öka under långseglingar då man ofta är långsammare i manövrar på båten för att garantera säkerhet hos besättningen.
Med detta sagt vill jag presentera en förstärkt Dacron duk som tagits fram just för långfärdssegling i varmare klimat: Hydra Net Radial, Dynema-förstärkt dacronväv, en ripstop av Dynema. Dynema fiber + radialskärning gör seglet blir mycket formstabilt jämfört med "vanlig" Dacron. Vi har haft segel i denna duk som gått ett varv över till Karibien och tillbaka (4års segling) men vid översyn fortfarande uppskattats som nya, denna duk är oslagbar till långfärdsegling i varma vatten. Det som är "negativt" med denna duk är dess pris, som lägger sig en bit över även Cruising Laminatet. Ni kan läsa mer om duken i bifogad fil och i specifikationerna i offerten nedan.