Logaren
On 9/28/2019 at 3:40 PM, Hulda said:En bekjent seilte over fra Karibien for mange år siden med en Fantasi 37. De hadde ikke autopilot, men dobbelt kompetent mannskap. Noen dager uti havet på vei hjem, kom det en ikke meldt vestlig kuling. Denne kulingen fulgte dem til de var en uke vest for Azorene. Ved vaktskifte glapp rattet. En sjø slo over fordekket og rullet ut forseilet der de bare hadde en liten flik ute. Tauverket holdt, men forstagsprofilen så ut som en korketrekker. Båten ble lagt ned i sjøen, som tok tak i mastetoppen og masten knakk i salingen. De rigget nødrigg og seilte til Azorene. Lappet masten og seilte til Son. Så da har vi et scenario: Vinden er ikke den store lasten. Sjøer som velter opp i seilet er den store lasten.
Med fare for å avspore tråden litt. Fantasi 37 har alltid stått for meg som en virkelig solid langtursbåt. Jeg lurer litt på hvordan det hadde gått over med en solid autopilot. Jeg kikker litt på båter til solo langtur, og Fantasi 37 er en av båtene jeg vurderer. Hadde jeg vært alene er det ikke usannsynlig at situasjonen over ville vært under autopilot.