Bitteliten
Hyggelig med engasjerte følgere ?. Får svare som en god venn. Insha Allah ??. Det kan ta noen år, det kan ta mange år. Eller kanskje kortere tid. Det er ikke bare opp til oss å bestemme ?
Starten var en vild idé inspirert av bøkene og filmene om Yaghan. Husker fortsatt at jeg leste første boka og min bedre halvdel den gang lurte på hva som gikk av meg. Det har vært flere hendelser som har forsinket prosjektet. Bla konkurs i NordWest Najad. Vi hadde en Najad 460 i bestilling da de gikk overende. Også var det litt mindre saker som forsinka planene, bla bytte til en enda bedre halvdel ?? (det koster både tid og penger...)
Jeg vil ha en båt som er utstyrt slik jeg liker det. Det er et ganske ressurskrevende prosjekt som vi må ta over flere år. Både mtp kjøp av en passende båt, lære den å kjenne og å utstyr den. Og dinne it hva som virker og ikke virker (dra noen dager over nordsjøen i røft vær, så ser man fort hva som må gjøres). Der det å finne plass til alle greiene og tid til å montere det er ganske utfordrende. Også er det ikke helt billig...??
Om hellet står oss bi er faktisk båten 100% klar neste sommer.
En båt som skal seile melkeruta er noe ganske annet enn det vi skal. Vi skal over Atlanteren, så til Falkeland, ned til Kapp Horn (og Antarktis om vi får lov), opp Patagonia, over Stillehavet og vi har lyst til å seile hele Østkysten av Australia og trolig Indonesia og Malaysia og kanskje Thailand før vi krysser Indiske hav til Madagaskar, så Atlanteren, østkysten av USA og Grønland Island hjem. Om ikke det blir Panama og opp til Canada og Alaska ? turen blir til mens vi er på tur.
De to siste sesongene har vi seila over 2000nm hver sesong, hvorav 4 turer over Nordsjøen der korteste var 3,5 døgn, så jeg synes vi er godt i gang med langturer jeg. Nå er 4-5 døgn over havet i vekslende vær noe vi tar på strak arm, også med bare oss 2 ombord.
Håpet mitt med tråden er å gi tanker og ideer om hvordan man kan utstyre en båt for langtur. Og inspirasjon til andre til å gjøre det samme ? Det er enklere enn man tror.
Vi satt sammen noen youtube filmer i sommer om man vil følge oss
https://www.youtube.com/user/Bitteliten5
filmene var ikke planlagt, vi syntes bare turene var så fantastiske at vi ville dele de med det materialet vi hadde.
Fremover kan det bli fler filmer. Kamerautstyret er oppgradert, og vi legger filming inn i planene våre.