Bitteliten
Takk Hulda
dette med dynamo er intressant ja. Heller mot en av to muligheter
1) ikke gjøre noe, og vite da at når jeg kjører watermaker over inverter så dreper jeg over tid batteriene mine (som sagt så er watermaker via inverter nødløsning)
2) få noen som kan dette skikkelig godt til å se på det. Magefølelsen min for å tukle med dette selv er ikke god..er redd for følgefeil Men etter å ha lest @Framtias innlegg kan det være at jeg tenker litt mer på det. Eneste jeg egentlig lurer på er hvor jeg finner strøm fra tenningen som skal inn på MC614 og el kobling av dynamoen.
vedr autopiloter så er den nye montert ihht anvisning fra Raymarine (den drivenheten som ses på høyre side av bildet). Den andre ligger noen grader utenfor spekk. Denne ble montert da båten ble bygd og er faktisk feilmontert fra verftet, mens den nye er rett montert. Den gamle er derfor backup pilot 😊 Tiller armen er fra Jefa, modell TLJ050. https://www.jefa.com/steering/steering.htm
materiale
The Jefa tiller levers are not casted but made from high strength aluminium AlMgSi1. As a tiller lever has to endure high impact loadings from for instance rudder stops, the material should not be easy breakable like cast aluminium. |
bildet under viser gammel tiller arm. Den er med ombord som reserve