Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Bitteliten skrev On 7.5.2020 at 16.16:

Mer lading fra motor ble gjennomført i dag. Installering av Sterling A2B 130 amp. Dette er en skillediode med lader på en utgang drevet av dynamoen. Utgangen for forbruksbank har da en lader mens startbatteriet lades rett fra dynamo . Dynamoen er Hitachi LR180 3C 80 amp. Jeg har aldri sett den gi over 50 amp hos meg. 

Sterlingen har tilkoblet temp sensor på dynamo (stopper da belastningen om dynamo blir over 90 grader) og temp sensor på batteriene.  

det er jo alltid slik at prosjekter drar med seg en del ekstra 🙄. Jeg oppdaget at kabel ut fra dynamo var 16mm2. Samme videre fra skillediode til hovedstrømbrytere. Det er for lite uansett tenker jeg. I og med at Sterlingen erstatter skilledioden så byttet jeg ikke kabler til den gamle dioden, men den er beholdt som reserve (sammen med kabler ut fra den). Så om Sterlingen svikter kan jeg enkelt koble opp gammel skillediode

 

To nye trekkerør til hhv 35 mm2 kabel og temp sensor måtte til. Var desverre ikke plass i den store trekkerøret selvom jeg tok ut den gamle kabelen til dynamoen. Og Biltema hadde ikke større enn 20mm trekkerør 😊. Kabelen fra dynamo til Sterlingen er ca 2 meter lang. 
84ED66AD-A8E6-4D6E-AAB1-CFC08C1C7B96.jpeg.dcebe0ea2a6a9f170a9fe4ff5fa2b15f.jpeg
temp sensoren er montert med slangeklemme på dynamo etter oppskrift fra Jørg B.

92FE08E0-D00A-49CD-8F39-91FB771230E2.jpeg.b033831db2f139d68d0e0cc5dbb9edd3.jpeg

Kabler fra Sterlingen er også 35mm2. De er ca 1 meter lange. Mye mer enn nødvendig, men ikke feil tenker jeg. Sterlingen har også en jordingskabel som kobles på felles minus (ikke jord, dvs ikke til dynaplata). 

Snekkerarbeid er morro med dremel. Litt knot, men til å være amatør synes jeg at dette ble en ryddig installasjon. Hovedstrømtavla med hovedsikringer og felles minus skinne sitter rett under hylla der kablene går ned.

Sterlingen er oppsatt med AGM program med max bulk 14,1 og float 13,3 (det finnes også et program for agm med bulk 14,6 og bulk 13,7 men det synes jeg er for høyt på float) 

B8BB794F-0AC2-4142-907E-5AABC2DB5E2B.jpeg.75396cd3a533640db83fb8fd1a79b7c6.jpeg

jeg har ikke oppgardert reimhjul eller kilereim. Jeg har nye reimer ombord, men ser om den gamle fortsatt holder til dette også. Blir det mye støv/slitasje så får jeg bytte reim først, og så vurdere å bytte reimhjul på dynamo. 

Resultatet så langt?

har testet med 75 amp belastning på batteriene (kjørte vv bereder via inverter 🙈). Den klarte da fortsatt å lade litt, så definitivt at dynamoen nå leverer mer inn til batteriene. Jeg kjørte batteriene ned til 95%, og i løpet av 1/2 time med motor på ca 1500rpm har den puttet inn nok strøm til at den nå er i float. Jeg hørte markant endring i motorlyden da dette skjedde 😊. Dynamoen alene hadde aldri klart dette 


Vi får mer erfaring etterhvert, men så langt ser jo dette fint ut tenker jeg. 

 

Oppdaterer denne. Har nå kjørt over 50 timer med denne installert. Meget godt fornøyd. 
 

batteriene blir raskere og mer effektivt ladet. På det meste har temperatur på dynamo vært 65 grader. Ingen økt reimslitasje. Vi har også testet å kjøre watermaker fra inverter mens motor går. Det fungerer fint. Watermaker drar ca 1200w 220v
jeg har økt ventilasjonen i rommet der laderen sitter ettersom watermaker høytrykkspumpa også sitter her. Da begge disse var i drift ble det litt varmt i rommet der de står

 

jeg har stor glede av displayet til Sterlingen. Dette kjøpes separat, men er vel verdt pengene

 

4A94C69D-1F26-48A9-A070-B44CCB90A24F.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Bitteliten skrev On 7.5.2020 at 16.16:

Mer lading fra motor ble gjennomført i dag. Installering av Sterling A2B 130 amp. Dette er en skillediode med lader på en utgang drevet av dynamoen. Utgangen for forbruksbank har da en lader mens startbatteriet lades rett fra dynamo . Dynamoen er Hitachi LR180 3C 80 amp. Jeg har aldri sett den gi over 50 amp hos meg. 

Sterlingen har tilkoblet temp sensor på dynamo (stopper da belastningen om dynamo blir over 90 grader) og temp sensor på batteriene.  

det er jo alltid slik at prosjekter drar med seg en del ekstra 🙄. Jeg oppdaget at kabel ut fra dynamo var 16mm2. Samme videre fra skillediode til hovedstrømbrytere. Det er for lite uansett tenker jeg. I og med at Sterlingen erstatter skilledioden så byttet jeg ikke kabler til den gamle dioden, men den er beholdt som reserve (sammen med kabler ut fra den). Så om Sterlingen svikter kan jeg enkelt koble opp gammel skillediode

 

To nye trekkerør til hhv 35 mm2 kabel og temp sensor måtte til. Var desverre ikke plass i den store trekkerøret selvom jeg tok ut den gamle kabelen til dynamoen. Og Biltema hadde ikke større enn 20mm trekkerør 😊. Kabelen fra dynamo til Sterlingen er ca 2 meter lang. 
84ED66AD-A8E6-4D6E-AAB1-CFC08C1C7B96.jpeg.dcebe0ea2a6a9f170a9fe4ff5fa2b15f.jpeg
temp sensoren er montert med slangeklemme på dynamo etter oppskrift fra Jørg B.

92FE08E0-D00A-49CD-8F39-91FB771230E2.jpeg.b033831db2f139d68d0e0cc5dbb9edd3.jpeg

Kabler fra Sterlingen er også 35mm2. De er ca 1 meter lange. Mye mer enn nødvendig, men ikke feil tenker jeg. Sterlingen har også en jordingskabel som kobles på felles minus (ikke jord, dvs ikke til dynaplata). 

Snekkerarbeid er morro med dremel. Litt knot, men til å være amatør synes jeg at dette ble en ryddig installasjon. Hovedstrømtavla med hovedsikringer og felles minus skinne sitter rett under hylla der kablene går ned.

Sterlingen er oppsatt med AGM program med max bulk 14,1 og float 13,3 (det finnes også et program for agm med bulk 14,6 og bulk 13,7 men det synes jeg er for høyt på float) 

B8BB794F-0AC2-4142-907E-5AABC2DB5E2B.jpeg.75396cd3a533640db83fb8fd1a79b7c6.jpeg

jeg har ikke oppgardert reimhjul eller kilereim. Jeg har nye reimer ombord, men ser om den gamle fortsatt holder til dette også. Blir det mye støv/slitasje så får jeg bytte reim først, og så vurdere å bytte reimhjul på dynamo. 

Resultatet så langt?

har testet med 75 amp belastning på batteriene (kjørte vv bereder via inverter 🙈). Den klarte da fortsatt å lade litt, så definitivt at dynamoen nå leverer mer inn til batteriene. Jeg kjørte batteriene ned til 95%, og i løpet av 1/2 time med motor på ca 1500rpm har den puttet inn nok strøm til at den nå er i float. Jeg hørte markant endring i motorlyden da dette skjedde 😊. Dynamoen alene hadde aldri klart dette 


Vi får mer erfaring etterhvert, men så langt ser jo dette fint ut tenker jeg. 

 

Oppdaterer denne. Har nå kjørt over 50 timer med denne installert. Meget godt fornøyd. 
 

batteriene blir raskere og mer effektivt ladet. På det meste har temperatur på dynamo vært 65 grader. Ingen økt reimslitasje. Vi har også testet å kjøre eatermaker fra inverter mens motor går. Det fungerer fint. Watermaker drar ca 1200w 220v
jeg har økt ventilasjonen i rommet der laderen sitter ettersom watermaker høytrykkspumpa også sitter her. Da begge disse var i drift ble det litt varmt i rommet der de står

 

jeg har stor glede av displayet til Sterlingen. Dette kjøpes separat, men er vel verdt pengene

 

4A94C69D-1F26-48A9-A070-B44CCB90A24F.jpeg



×
×
  • Create New...