Bitteliten
Kan utdype litt mer om dette også. Lithium er i mine øyne prematurt for den type tur vi skal på. Både mtp BMS styring og at båtens system ikke er designet for dette. Feks har vi som mål å seile til Antarktis - og lithium liker dårlig kulde. Og det er flere erfaringer i langturverden om BMSer som har stengt strømmen på et tidspunkt man ikke vil (feks i dårlig vær der autopiloten da pluttselig skrur seg av og man jibber ukontrollert). Vi kommer til å være mye langt fra folk, og jeg vil ha et system der batterier enkelt kan skaffes og settes inn. Vi baserer oss heller ikke på solceller eller vindmølle. Så om jeg må ha nye batterier vil jeg ha et system der jeg enkelt kan putte inn det jeg får tak i (bare ikke lithium ). Våre behov er nok annerledes enn andres i og med at vi må tenke at dette skal fungere i all slags vær langt fra folk
Med Lithium følger det en del andre ting også som ikke frister å gå i gang med
1. oppgradering/regulering av dynamo lading
2. oppgradering av landstrømladere
3. finne en løsning på hvor feks baugpropell skal ha strøm fra
I og med at vi har generator med 2 separate ladere (hhv 50 og 100 amp)og en A2B lader fra dynamo er det helt OK å ha AGM batterier. Generatoren må uansett gå for watermaker, brødbakemaskin, dykkerkompressor mm. Og da har den kapasitet til også å lade batteriene. erfaringen fra langturer så langt er at motoren går en hel del også. Om generatoren ikke fungerer og vi MÅ ha 220V ombord (feks for å lage vann) så er backup systemet inverter og lading fra motor via A2B laderen. Det tærer på batteriene - men fungerer om vi må
Har i dag bestilt 5xRitar 120 amp AGM deep cycle batterier. Da får jeg 100 amp mer enn i dag. Satser på at det blir bra :-)
https://seatronic.no/agm-batterier-120ah
at batteribanken holdt i 4 sesonger nå er helt greit. Det er en kost på ca 2000kr/sesong. Det kan jeg leve med.