Bitteliten
En liten oppgradering på hva som skjer med våre planer. Pga covid er vi litt på vent. Vi er forberedt på at covid kan stenge ned verden lengre tid enn mange håper, men arbeidet med båten fortsetter, selvom det ikke er så mange store prosjekter igjen nå. 😊
Men vi har ikke vært helt tiltaksløse i vinter. Her er hovedpunktene
vanninntaket til watermaker er flyttet dypere da det sugde luft når vi er i fart.
Gennaker er levert, ikke testet.
Stoffet på sofaen vår begynte å bli slitt, så alle sofaer er trekt om til lysere, moderne farge og gardiner er byttet. Regina blir aldri en moderne båt, men det hjalp veldig på romfølelsen 😊
100amp Victron Centaur lader er på vei ut. Har slitt med denne med en feil vi ikke har funnet ut av. Byttes ut med en Victron Skylla ip65 70 amp lader. Seatronic er som vanlig løsningsorienterte og gode. Blir litt liten ladekapasitet, men får se hvordan det funker. Mulig jeg bytter ut en Phoenix 50 med en Skylla til da Skylla laderene kan kobles sammen.
cockpitbordet er bygd om til en løsning som er mye mer stabil og fungerer mens vi seiler.
Samme bordplater som før
Men nye beslag som gjør det stabilt og vi kunne ta bort støttebeinet på bordet
og hengslene på bordplatene er bytte til mer solide slik at bordet blir plant når det er brukes.
beslagene er kjøpt her
basert på en annen tråd her på forumet om å ta opp ankeret i dårlig vær tok jeg en sjekk av hvordan kjettingen vår var sikret. Dette er verftets løsning fra da båten var ny
vi har i og for seg boltsaks ombord, men dette er ingen god løsning. Den ble erstattet av et 10mm tau festet i båten tauet er langt nok til å gå gjennom vinsjen slik at det enkelt kan kappes.
Redningsflåten har vært på service i vinter etter at den har hengt tålmodig på rekka i 3 år.
«Minion» jolla vår har fått vannutskiller for å ta vare på den følsomme injektor teknologien i motoren med tanke på dårlig bensin rundt i verden
Masta har fått ny mansjett og nye kiler. Håper de nye gummikilene vil ta bort knirkelyder i masta når vi seiler
Jeg er ganske lei av windexer som knekker. De knekker i skjøten som blir etter lukking av støpeverktøyene. Dette gir masse ekstra salg for produsent, men er en iditotisk konstruksjon som de enkelt kunne endret om de ville. Så jeg fant en litt mer solid variant i syrefast stål 😎 Seatronic skaffet meg denne. Denne vil jeg tro tåler litt mer
vi har to rulleforseil. En av risikoene med dette er at seilene ruller seg ut når det blåser mye. Enten vi er for anker eller seiler. Har derfor satt avlastere på linene som ekstra sikring
Etter sjøsetting så var ikke giveren til fart/temp så villig. Ikke noe nytt fenomen, men nå var den ren og nysmurt. Etter litt googling fant jeg ut at disse normalt lever i 3-5 år. Det finnes et rep sett til de. Jeg hadde en skjøt på kabelen som var gammel og av ukjent opprinnelse, så jeg byttet like godt giveren og kjøpte et rep sett å ha ombord. Rep sett består av litt oringer, nytt skovlehjul og aksling. Enkel fiks.
Bytter man hele giveren skjøtes kabelen enkelt med vannfaste klemkoblinger
Siste prosjektet (foreløpig) kommer av at vi skal ha med en dynamo i reserve ombord. Dette kombinert med at jeg gjerne vil ha litt mer lading fra motoren har resultert i (noen av dere har sett egne tråder om dette) at jeg har bestilt en 100amp Balmar hos Joerg Becker og at min trofaste Hitach blir sett over av Joerg og blir da reserve ombord 😊
seilplaner for sommeren er Vestlandet, om ikke lokale smitteutbrudd hindrer det. 😊