Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge.  

Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. 1200 nm totalt, hvorav ca 900 nm var uten land i sikte. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø (det var meldt og vi var forberedt). Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm)Vi startet motoren når farten falt under 6 knop på vei til og under 5 knop på vei tilbake (vi hadde tidsfrist på ankomst Edinburgh pga 5-6 meter tidevannsforskjell)

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. 

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

Vi hadde to mulige destinasjoner etter Edinburgh - Orknøyene/Shetland eller Sæby. Avhengig av vinden. Vinden bragte oss til Sæby 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?

 

Bildene kommer ikke i kronologisk rekkefølge. 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

Årets tur. 1200 nm tilsammen

 

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

Ut fra Kristiansand. Litt spente var vi 

 

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

Jernbanebrua i Edinburg. Landemerke.

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

Fidra lighthouse i Firth of Forth. Var vårt waypoint inn til Edinburgh

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

"Hardhaus" i soloppgang midt i Skagerak.

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

Ekofisk. Stort anlegg!

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

Port Edgar på lavvann. 6 meter ...

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

Takk for nå Edinburgh!

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

Første solnedgang på vei mot Danmark. Deilig å være på havet igjen etter hektisk storbyliv i noen dager.

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

Nordsjømåne :-)

E378E643-8C16-40B6-9017-C1FF0EE5BFD3.jpeg

Delfiner Vi hadde besøk av mye delfiner begge veier. 

9F62D155-1D44-4E1F-939E-B08C8B1D0093.jpeg

Dua Kalle søkte asyl ombord - 130 nm fra land. Plutselig var han der - midt i en serie MOB øvelser vi hadde der mannsakpet trente på å plukke opp fender vi kasta over bord. Kalle fikk vann og loff. Sov i masta i 12 timer før han satte kursen mot land da vi var tvers av Hirtshals

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

Sæby - vi kom sent og det var plass :-)

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

250 meter FPSO (?) på svai utenfor Skagen

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

Den ankerdrammen syntes vi var fortjent - vel i havn i Port of Edgar.

55E2C960-2F2F-4A87-849C-1BCFFC47F7A9.png

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge.  

Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. 1200 nm totalt, hvorav ca 900 nm var uten land i sikte. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø (det var meldt og vi var forberedt). Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm)Vi startet motoren når farten falt under 6 knop på vei til og under 5 knop på vei tilbake (vi hadde tidsfrist på ankomst Edinburgh pga 5-6 meter tidevannsforskjell)

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. 

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?

 

Bildene kommer ikke i kronologisk rekkefølge. 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

 

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

Ut fra Kristiansand. Litt spente var vi 

 

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

Jernbanebrua i Edinburg. Landemerke.

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

Fidra lighthouse i Firth of Forth. Var vårt waypoint inn til Edinburgh

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

"Hardhaus" i soloppgang midt i Skagerak.

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

Ekofisk. Stort anlegg!

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

Port Edgar på lavvann. 6 meter ...

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

Takk for nå Edinburgh!

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

Første solnedgang på vei mot Danmark. Deilig å være på havet igjen etter hektisk storbyliv i noen dager.

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

Nordsjømåne :-)

E378E643-8C16-40B6-9017-C1FF0EE5BFD3.jpeg

Delfiner Vi hadde besøk av mye delfiner begge veier. 

9F62D155-1D44-4E1F-939E-B08C8B1D0093.jpeg

Dua Kalle søkte asyl ombord - 130 nm fra land. Plutselig var han der - midt i en serie MOB øvelser vi hadde der mannsakpet trente på å plukke opp fender vi kasta over bord. Kalle fikk vann og loff. Sov i masta i 12 timer før han satte kursen mot land da vi var tvers av Hirtshals

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

Sæby - vi kom sent og det var plass :-)

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

250 meter FPSO (?) på svai utenfor Skagen

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

Den ankerdrammen syntes vi var fortjent - vel i havn i Port of Edgar.

55E2C960-2F2F-4A87-849C-1BCFFC47F7A9.png

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge.  

Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. 1200 nm totalt, hvorav ca 900 nm var uten land i sikte. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø (det var meldt og vi var forberedt). Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm)Vi startet motoren når farten falt under 6 knop på vei til og under 5 knop på vei tilbake (vi hadde tidsfrist på ankomst Edinburgh pga 5-6 meter tidevannsforskjell)

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. 

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?

 

Bildene kommer ikke i kronologisk rekkefølge. 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

 

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

Ut fra Kristiansand. Litt spente var vi 

 

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

Jernbanebrua i Edinburg. Landemerke.

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

Fidra lighthouse i Firth of Forth. Var vårt waypoint inn til Edinburgh

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

"Hardhaus" i soloppgang midt i Skagerak.

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

Ekofisk. Stort anlegg!

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

Port Edgar på lavvann. 6 meter ...

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

Takk for nå Edinburgh!

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

Første solnedgang på vei mot Danmark. Deilig å være på havet igjen etter hektisk storbyliv i noen dager.

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

Nordsjømåne :-)

55E2C960-2F2F-4A87-849C-1BCFFC47F7A9.png

Delfin - skal se om jeg finner et bedre bilde. Vi hadde besøk av mye delfiner begge veier.

9F62D155-1D44-4E1F-939E-B08C8B1D0093.jpeg

Dua Kalle søkte asyl ombord - 130 nm fra land. Fikk vann og loff. Sov i masta i 12 timer før han satte kursen mot land dav i var tvers av Hirtshals

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

Sæby - vi kom sent og det var plass :-)

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

250 meter FPSO (?) på svai utenfor Skagen

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

E378E643-8C16-40B6-9017-C1FF0EE5BFD3.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge.  

Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. 1200 nm totalt, hvorav ca 900 nm var uten land i sikte. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø (det var meldt og vi var forberedt). Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm)Vi startet motoren når farten falt under 6 knop på vei til og under 5 knop på vei tilbake (vi hadde tidsfrist på ankomst Edinburgh pga 5-6 meter tidevannsforskjell)

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. 

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?

 

Bildene kommer ikke i kronologisk rekkefølge. 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

 

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

Ut fra Kristiansand. Litt spente var vi 

 

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

Jernbanebrua i Edinburg. Landemerke.

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

Fidra lighthouse i Firth of Forth. Var vårt waypoint inn til Edinburgh

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

"Hardhaus" i soloppgang midt i Skagerak.

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

Ekofisk. Stort anlegg!

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

Port Edgar på lavvann. 6 meter ...

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

Takk for nå Edinburgh!

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

Første solnedgang på vei mot Danmark. Deilig å være på havet igjen etter hektisk storbyliv i noen dager.

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

Nordsjømåne :-)

55E2C960-2F2F-4A87-849C-1BCFFC47F7A9.png

Delfin - skal se om jeg finner et bedre bilde. Vi hadde besøk av mye delfiner begge veier.

9F62D155-1D44-4E1F-939E-B08C8B1D0093.jpeg

Dua Kalle søkte asyl ombord - 130 nm fra land. Fikk vann og loff. Sov i masta i 12 timer før han satte kursen mot land dav i var tvers av Hirtshals

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

Sæby - vi kom sent og det var plass :-)

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

250 meter FPSO (?) på svai utenfor Skagen

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge.  Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer. 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø. Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm))Vi startet motoren når farten falt under 5 knop. 

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. 

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?

 

 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

55E2C960-2F2F-4A87-849C-1BCFFC47F7A9.png

9F62D155-1D44-4E1F-939E-B08C8B1D0093.jpeg

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer. 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø. Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm))Vi startet motoren når farten falt under 5 knop. 

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?

 

 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

55E2C960-2F2F-4A87-849C-1BCFFC47F7A9.png

9F62D155-1D44-4E1F-939E-B08C8B1D0093.jpeg

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

Bitteliten

Bitteliten

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer. 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø. Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh og 3 døgn Edinburgh Sæby. 

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet ? mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått 

Kart er innkjøpt for neste års seilas 

 

 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png



×
×
  • Create New...