Akoya 1 Startet 25.November.2010 Link til dette innlegget Startet 25.November.2010 Jeg har en reimarin autopilot som virker bra. Men nå har jeg koblei til min kartplotter. Det er en eldre modell. Fra 2004. Det er en Navman 5500. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
jensemann2 Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 litt mer info er sikkert lurt. Hva som er galt nå etter du har koblet til osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Normal autopilot styring er ikke avhengig av 100% kalibrert kompass, om du styrer 270 grader men det står 280 på piloten har lite praktisk betydning innaskjærs, det vanlige der er å styre mot ett punkt til en er fornøyd med den opplevde kursen. Det kan derimot være utilstrekkelig om man har satt ut kurs i kart eller styrer uten å se land. Skal du derimot styre etter rute på plotteren er du helt avhengig av at kompasset er godt kalibrert, hvis ikke vil du ende opp til ene siden av kurslinjen og kursen vil vandre frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya 1 Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg får ikke til å samarbeide plotter (følge en rute) med autopilot. Det kommer opp på autopiloten ikke noe signal Det samme skjer med vindføler. Må jeg kalibrere autopilot når jeg har etter montert kartplotter og vindføler? Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Sjøtunga Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Uhmmm... med tanke på den andre tråden din: du har ikke koblet begge senderne (plotter og vindføler) til samme mottaker på autopiloten? Det funker IKKE i så fall. Man kan koble én sender til flere mottakere (én til flere), men IKKE motsatt (flere til én). Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Gullfisk Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Du må vel sette på nmea utgangen i oppsettet på plotteren også. Husker ikke om noe måtte gjøres på autopilot, men kalibrering var ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya 1 Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Uhmmm... med tanke på den andre tråden din: du har ikke koblet begge senderne (plotter og vindføler) til samme mottaker på autopiloten? Det funker IKKE i så fall. Man kan koble én sender til flere mottakere (én til flere), men IKKE motsatt (flere til én). Jeg har reimarin autopilot,dybde og vindføler. Gammel plotter fra Navman traker 5500. Jeg har koblet hvit og svart leding fra plotter til auto.og vhf. Jeg er litt usikker på om jeg har rute på plotter. Det skal jeg prøve med en gang været er bra og ikke så kalt. Jeg håper plotter snart tar kvelden, så jeg har smvittig het til å kjøpe ny plotter fra reimarin Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
ravddo Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Da kobler du instrumentene til autopiloten med bruk av Seatalk. Så kobler du plotteren til autopiloten med NMEA (NMEA ut på plotter og NMEA inn på autopilot) Skulle fungert helt OK hvis du har koblett rett og satt plotter til å levere NMEA. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Akoya 1 Svart 27.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) Takk. Da er det bare å vente på litt varmere. Jeg gleder meg til å prøve. Redigert 27.November.2010 av Akoya 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.