Jump to content

Koblet Raymarine autopilot til kartplotter, må den kalibr. på nytt

Akoya 1

Recommended Posts

Normal autopilot styring er ikke avhengig av 100% kalibrert kompass, om du styrer 270 grader men det står 280 på piloten har lite praktisk betydning innaskjærs, det vanlige der er å styre mot ett punkt til en er fornøyd med den opplevde kursen. Det kan derimot være utilstrekkelig om man har satt ut kurs i kart eller styrer uten å se land.

Skal du derimot styre etter rute på plotteren er du helt avhengig av at kompasset er godt kalibrert, hvis ikke vil du ende opp til ene siden av kurslinjen og kursen vil vandre frem og tilbake.

Uhmmm... med tanke på den andre tråden din: du har ikke koblet begge senderne (plotter og vindføler) til samme mottaker på autopiloten? Det funker IKKE i så fall. Man kan koble én sender til flere mottakere (én til flere), men IKKE motsatt (flere til én).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Uhmmm... med tanke på den andre tråden din: du har ikke koblet begge senderne (plotter og vindføler) til samme mottaker på autopiloten? Det funker IKKE i så fall. Man kan koble én sender til flere mottakere (én til flere), men IKKE motsatt (flere til én).

Jeg har reimarin autopilot,dybde og vindføler. Gammel plotter fra Navman traker 5500.

Jeg har koblet hvit og svart leding fra plotter til auto.og vhf.

Jeg er litt usikker på om jeg har rute på plotter. Det skal jeg prøve med en gang været er bra og ikke så kalt.

Jeg håper plotter snart tar kvelden, så jeg har smvittig het til å kjøpe ny plotter fra reimarin

Maxi 95 Bavaria 36

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...