Magnefik Startet 27.November.2010 Link til dette innlegget Startet 27.November.2010 Traff en kar på bryggen i kveld som spurte om jeg husket på å starte dieselvarmeren en gang i uken nå når det er så kaldt. Da jeg spurte hvorfor, så var svaret at diesel kan fryse i de tynne slangene og i dysene på brenneren, med det resultat at brenneren ikke ville fungere til våren. Er det noen som vet om dette medfører riktighet, og som selv starter opp varmeren en gang i uken for sikkerhets skyld ? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Dette er svar basert kun på ren synsing. Diesel kan jo fryse når det er kaldt nok, det er kjent fra biler, Men da tar det ofte ikke en uke, så hvorfor skulle det hjelpe å starte varmeren en gang i uka? Har heller aldri hørt om noen som gjør det. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gurba Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Det tror jeg du bare kan glemme :-) Har ikke noe for seg så vidt jeg kan skjønne.. Heller aldri hørt om noen som sitter nedibåten og kjører vebasto en gang i uka vinterstid når båten er på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Sludder. Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Ville isåfall hvert forsiktigmed eksosutløp, kan fort bli en kjedelig situasjon hvis presenning henger foran der. Men kan uansett ikke se hvorfor en skal la den gå. Når du stopper den ligger det jo fortsatt diesel inni rørene. Må tappe den for diesel om det skal ha noen hensikt mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Er det noen som vet om dette medfører riktighet, og som selv starter opp varmeren en gang i uken for sikkerhets skyld ? Har aldri praktisert metoden og har aldri hatt problemer verken om vinteren eller våren når varmeren skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Dieselen feller ut voks når den blir kald nok men dette oppløses i dieselen igjen når det blir varmere, no problem Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
leopard Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 i min bruksanvisning på d4 står det at du skal starte opp dieselvarmeren før du tar opp båten og når du setter ut båten skal IKKE startes i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Han karen som gav det rådet hadde vel behov for å finne på mange nye, kreative grunner ovenfor kona, slik at han kunne ta seg noen ekstra turer ned i båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Han karen som gav det rådet hadde vel behov for å finne på mange nye, kreative grunner ovenfor kona Nemlig! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Jeg har en D2 som jeg starter når jeg er i båten (den står nå ved siden av garasjen i heimen), må jo ha det litt varmt når jeg skrur og fikser. Har jo lader og strøm tilgjengelig hele tiden, og så får jeg brukt opp noe av dieselen også Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Hei Jeg fikk ett råd fra Bilelektrisk verksted om å starte dieselvarmer 1 gang i måneden i sommer halvåret da varmeren ikke brukes. Dette var en luftvarmer i bil. Grunnen til dette var at dieselpumpa kunne sette seg fast. I båten starter jeg ikke opp om vinteren da jeg jeg har batteri frakoblet. Setter pumpa seg fast så tar jeg problemet når det kommer :) Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 . . skal IKKE startes i løpet av vinteren Nei, selvfølgelig ikke, en bruker da ikke et varmeapparat for å få det varmt i båten når det er kaldt ute? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
"Mathilde" Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 (redigert) Hei Jeg fikk ett råd fra Bilelektrisk verksted om å starte dieselvarmer 1 gang i måneden i sommer halvåret da varmeren ikke brukes. Dette var en luftvarmer i bil. Helt korrekt - står i håndboken til min Toyota Avensis som har eber-diselvarmer. Mener også jeg har lest i håndboken til min d4 at eberen i båten bør startes med jevne mellomrom i vinterhalvåret. Men dette har altså ikke noe for seg....???? Redigert 28.November.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Nei, selvfølgelig ikke, en bruker da ikke et varmeapparat for å få det varmt i båten når det er kaldt ute? Lars H. . ikke i løpet av vinteren når båten ligger i opplag Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Er det bare jeg som er treig eller? Hvorfor kan man ikke bruke eberen når båten er i opplag, enten på vann eller land? Når man har tilgang til strøm for lading underveis er det ingenting som slites, og diesel er det jo på tanken hos de fleste. Selvsagt går man ikke ifra båten med varmeren i gang. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 [sitatslettet] Er det bare jeg som er treig eller? Hvorfor kan man ikke bruke eberen når båten er i opplag, enten på vann eller land? Når man har tilgang til strøm for lading underveis er det ingenting som slites, og diesel er det jo på tanken hos de fleste. Selvsagt går man ikke ifra båten med varmeren i gang. selvfølgelig kan den brukes mente at en ikke må bruke den for å forlenge levetiden på den[/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 En 34 viksund i havnen her, satte D4 sin på det laveste, reiste i nordsjøen 14 dager, kom hjem, dieselen hadde vokset seg i røret, og varmeren stoppet, måtte til service, regning på noen tusen... fikk beskjed om at han ikke var den eneste med det problemet... dette var under den kalde vinteren her på vestlandet i fjor, 10 til 15 minus,som er ekstremt her på vestlandet.. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 selvfølgelig kan den brukes mente at en ikke må bruke den for å forlenge levetiden på den Hmmmm Merkelig at det i brukerhåndboka da fremgår følgende: Vedlikeholdsanvisninger • La varmeapparatet være slått på ca. 10 min. hver måned, også utenfor fyringssesongen. Hvorfor skal man holde på med dette om det ikke skulle ha noen hensikt? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 [sitatslettet] Hmmmm Merkelig at det i brukerhåndboka da fremgår følgende: Vedlikeholdsanvisninger • La varmeapparatet være slått på ca. 10 min. hver måned, også utenfor fyringssesongen. Hvorfor skal man holde på med dette om det ikke skulle ha noen hensikt? det står det ikke i brukerhånboken min "minst eg gang hver 14 dg. i sesongen og rett før opptak og rett etter utsett igjen"[/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Nei, selvfølgelig ikke, en bruker da ikke et varmeapparat for å få det varmt i båten når det er kaldt ute? Lars H. . ikke i løpet av vinteren når båten ligger i opplag Jo da, jeg er klar over at noen legger båten i "opplag" i september og glemmer/driter i båten til mai. Men noen av oss steller faktisk litt med båten i løpet av "opplagstiden" og trenger varme når kuldegradene biter og vinden uler utenfor. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 det står det ikke i brukerhånboken min "minst eg gang hver 14 dg. i sesongen og rett før opptak og rett etter utsett igjen" Er det noen grunn til dette da... Vet varmeren om båten er på sjøen eller på land i opplag... siden den skal kjøres hver 14 dag i sesongen, og ellers ikke.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Vet varmeren om båten er på sjøen eller på land i opplag... Tydeligvis... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Arne Steinsvik Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 I bruksansvisninga til min Wind dieselvarmar står det: "Husk! Brenneren er konstruert for å brukes, gjerne hver dag. Problem med brennere oppstår ofte fordi de ikke brukes! Brennere i båt for eksempel, som bare brukes hver høst vil få problemer pga gammel diesel/"dieseldyr" som har stått i drivstoffrøret og brenneren i 10 måneder uten bruk. Vårt beste råd er: bruk brenneren ofte. Start den og la den gå varm minst en gang i måneden også om sommeren. La den gå på full hastighet minst i 10 minutter hver gang!" Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 28.November.2010 Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Er det noe problem å ta ut selve brenneren da, la alt av slanger og koblinger henge igjen? Har ikke montert det i båten enda, så bare lufter ideen. Kommer jo helt ann på hvor mye tid man gidder å bruke på sånt da selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.