Jump to content

Vinter konservering dieselvarmer?

Magnefik

Recommended Posts

Traff en kar på bryggen i kveld som spurte om jeg husket på å starte dieselvarmeren en gang i uken nå når det er så kaldt.

Da jeg spurte hvorfor, så var svaret at diesel kan fryse i de tynne slangene og

i dysene på brenneren, med det resultat at brenneren ikke ville fungere til våren.

Er det noen som vet om dette medfører riktighet, og som selv starter opp varmeren en gang i uken for sikkerhets skyld ?

Ville isåfall hvert forsiktigmed eksosutløp, kan fort bli en kjedelig situasjon hvis presenning henger foran der. Men kan uansett ikke se hvorfor en skal la den gå. Når du stopper den ligger det jo fortsatt diesel inni rørene. Må tappe den for diesel om det skal ha noen hensikt mener nå jeg.

Dieselen feller ut voks når den blir kald nok men dette oppløses i dieselen igjen når det blir varmere, no problem :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei

Jeg fikk ett råd fra Bilelektrisk verksted om å starte dieselvarmer 1 gang i måneden i sommer halvåret da varmeren ikke brukes. Dette var en luftvarmer i bil. Grunnen til dette var at dieselpumpa kunne sette seg fast.

I båten starter jeg ikke opp om vinteren da jeg jeg har batteri frakoblet. Setter pumpa seg fast så tar jeg problemet når det kommer :)

Smaapala

. . skal IKKE startes i løpet av vinteren

Nei, selvfølgelig ikke, en bruker da ikke et varmeapparat for å få det varmt i båten når det er kaldt ute? :headbang:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Jeg fikk ett råd fra Bilelektrisk verksted om å starte dieselvarmer 1 gang i måneden i sommer halvåret da varmeren ikke brukes. Dette var en luftvarmer i bil.

Helt korrekt - står i håndboken til min Toyota Avensis som har eber-diselvarmer. Mener også jeg har lest i håndboken til min d4 at eberen i båten bør startes med jevne mellomrom i vinterhalvåret. Men dette har altså ikke noe for seg....????

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Er det bare jeg som er treig eller? Hvorfor kan man ikke bruke eberen når båten er i opplag, enten på vann eller land? Når man har tilgang til strøm for lading underveis er det ingenting som slites, og diesel er det jo på tanken hos de fleste. Selvsagt går man ikke ifra båten med varmeren i gang. :flag:

[sitatslettet]

Er det bare jeg som er treig eller? Hvorfor kan man ikke bruke eberen når båten er i opplag, enten på vann eller land? Når man har tilgang til strøm for lading underveis er det ingenting som slites, og diesel er det jo på tanken hos de fleste. Selvsagt går man ikke ifra båten med varmeren i gang. :flag:

selvfølgelig kan den brukes mente at en ikke bruke den for å forlenge levetiden på den[/sitatslettet]

En 34 viksund i havnen her, satte D4 sin på det laveste, reiste i nordsjøen 14 dager, kom hjem, dieselen hadde vokset seg i røret, og varmeren stoppet, måtte til service, regning på noen tusen... fikk beskjed om at han ikke var den eneste med det problemet... dette var under den kalde vinteren her på vestlandet i fjor, 10 til 15 minus,som er ekstremt her på vestlandet..

selvfølgelig kan den brukes mente at en ikke bruke den for å forlenge levetiden på den

Hmmmm

Merkelig at det i brukerhåndboka da fremgår følgende:

Vedlikeholdsanvisninger

• La varmeapparatet være slått på ca. 10 min. hver

måned, også utenfor fyringssesongen.

Hvorfor skal man holde på med dette om det ikke skulle ha noen hensikt?

[sitatslettet]

Hmmmm

Merkelig at det i brukerhåndboka da fremgår følgende:

Vedlikeholdsanvisninger

• La varmeapparatet være slått på ca. 10 min. hver

måned, også utenfor fyringssesongen.

Hvorfor skal man holde på med dette om det ikke skulle ha noen hensikt?

det står det ikke i brukerhånboken min "minst eg gang hver 14 dg. i sesongen og rett før opptak og rett etter utsett igjen"[/sitatslettet]

Nei, selvfølgelig ikke, en bruker da ikke et varmeapparat for å få det varmt i båten når det er kaldt ute? :headbang:

Lars H.

. ikke i løpet av vinteren når båten ligger i opplag

Jo da, jeg er klar over at noen legger båten i "opplag" i september og glemmer/driter i båten til mai. Men noen av oss steller faktisk litt med båten i løpet av "opplagstiden" og trenger varme når kuldegradene biter og vinden uler utenfor.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

det står det ikke i brukerhånboken min "minst eg gang hver 14 dg. i sesongen og rett før opptak og rett etter utsett igjen"

Er det noen grunn til dette da... Vet varmeren om båten er på sjøen eller på land i opplag... siden den skal kjøres hver 14 dag i sesongen, og ellers ikke....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I bruksansvisninga til min Wind dieselvarmar står det:

"Husk! Brenneren er konstruert for å brukes, gjerne hver dag. Problem med brennere oppstår ofte fordi de ikke brukes! Brennere i båt for eksempel, som bare brukes hver høst vil få problemer pga gammel diesel/"dieseldyr" som har stått i drivstoffrøret og brenneren i 10 måneder uten bruk. Vårt beste råd er: bruk brenneren ofte. Start den og la den gå varm minst en gang i måneden også om sommeren. La den gå på full hastighet minst i 10 minutter hver gang!"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...