Jump to content

Betaler du for utsett ett halvt år før, altså ved opptak av båten

Luna III

Recommended Posts

I havna vår har marinaeieren et slags monopol i leieavtalen med kommunen på det området marinaen leier.

De har også en samarbeidsavtale med båtforeningen som gjør at de administrerer plassering av båter i opplag på området som båtforeningen disponerer.

Det har stadig vært noen diskusjoner mellom båtforeningen/medlemmene og marinaeieren, men det har som regel gått seg til. I år fant imidlertid marinaeieren på at alle båter som de tok opp og plasserte i opplag på båtforeningens opplagsområde måtte betale for både opptak og kommende utsett til våren.

Argumentet var at "mange" stikker av fra regninga om våren. Hvem disse "mange" er, er ikke godt å forstå da alle som bestiller utsett må oppgi navn, adresse og tlf nr så de kan vel ikke være veldig vanskelig å spore opp i tilfelle.

Dessuten hadde ingen sagt noe på om man måtte betale før trucken starter opp og setter ut båten. Man betaler jo før bussen kjører en meter. Eller før filmen starter på kino. Men et halvt år før er vel ikke vanlig. Eller ? Såfremt man ikke har en avtale om opptak, klargjøring og utsett.

Redigert av Luna III (see edit history)
Nei - man betaler etterhvert som tjenester er utført.

men er det snakk om store summer da?

Hva hvis man ikke får satt ut båten ved neste sesong ? Om det skyldes sykdom, salg, tekniske problemer etc ?? Skal man da kreve tilbake penger ? høres ut som en lite lur løsning.

Jada , jeg også er vant til å betale når man får, eller har fått utført en tjeneste.

Store summer. De varierer selvfølgelig etter størrelse og er antagelig ikke like høye som innerst i fjorden. Men uansett så blir summen dobbelt så stor som man hadde regnet med.

Eller man kan bestemme seg for å selge og båten blir henete med bil.

Ang "lur løsning" Ingen som bedriver en servicebedrift lurt gjør slik.

Nå er det blitt slik at disse to firmaene i den havna som det diskuteres har mistet sine monopol, og å ta forhåndsbetaling er selvfølgelig en genial måte å sikre seg jobben til våren, slik at båtforeningens medlemmer ikke benytter andre til denne jobben.

Samtidig er det snakk om en del hundre båter, og det blir noen kroner av det, så det er klart "marinaeieren" vil ha pengene så fort som mulig samtidig som han er sikker på at han har denne jobben til våren nå som han ikke kan stole på monopolordingen sin lenger.

Dette har vært oppe her på båtplassen ett par ganger før, og når man som medlem i en båtforening ikke gidder å engasjere seg det minste om hva som foregår i egen havn før monopolavtaler og forhåndsbetaling dukker opp, så er man litt sent ute.

Av foreningens rundt 1000 medlemmer dukker som regel bare noen få opp på møtene som avholdes, det siste møtet var nå .16 November som jeg regner med at du var på, ettersom du er så bekymret for dette.

Disse to monopol firmaene, og da særlig marinaen, lever helt og holdent av båtforeningens medlemmer, og alle de som er slike medlemmer og har båt i havna har mulighet til å påvirke dette, men i stedet har interessen vært så liten at det har blitt slik at marinaeieren påvirker båtforening i stedet.

Samtidig skal det sies at ettersom ingen i båtforening gidder å engasjere seg, så er man helt prisgitt marinaen ettersom de gjør alt det praktiske arbeidet med å holde havna vedlike, ordne med brygger, opp og nedsetting, ordning med betaling av plasser i havna og mye annet, slik at dersom marinaen ikke hadde vært der så hadde båtforeningen hatt ett stort problem, ettersom ingen av dens medlemmer er interessert i å engasjere seg, men betaler i stedet litt ekstra nettopp for å slippe å engasjere seg.

Du er nok en av de få som har reagert på dette, og de fleste jeg vet om der nede har bare betalt uten å tenke noe mer over det, men du er med i en demokratisk forening så det er bare å stå på.

Jeg er forøvrig ikke medlem i foreningen, og ikke hadde jeg betalt forskudd for noe som helst heller, da hadde jeg heller bedt frankern om å stikke forskuddsbetalingen sin en viss plass, og ledd så jeg hadde rullet på bakken bare av forslaget, men det er bare meg, rundt tusen mennesker i din båtforening er tydeligvis ikke enige med meg!

Forutsatt at man tar opp båten som en del av det organiserte opptaket på høsten betaler vi for både opptak og utsetting + leie av opplagsplass allerede på høsten. Om man ordner opptak selv så betaler man kun leie av opplagsplass og står fritt til å ordne med kran selv.

I det 'organiserte' opptaket er det en viss 'stabling' av båter på land, sånn at rekkefølgen på utsetting gis av rekkefølgen på opptaket. Man kan derfor ikke velge selv om- når- og hvordan båten skal settes ut. Derfor ikke urimelig at man må betale dette på forskudd synes jeg. De som ordner opptak og utsett på egen hånd står bakerst i køen når det gjelder opplagsplass (lengre unna vann, strøm).

S/Y Surprise

Bagatell.

Jeg betaler for opptak når jeg tar opp båten, og utsett når jeg setter ut båten.

Om jeg måtte betalt dette samtididg, så hadde det og vært ok...

Flisespikkeri syntes jeg.

Klart det er en risiko for tap av utsettingspengene ved en ev. konkurs til marinaeieren.

I prinsippet så skal man jo betale for en tjeneste i forbindelse med at den utføres.

...men skal man bekymre seg for alt som kan inntreffe, så har man jammen litt av hvert å tenke på i

hverdagen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Synes ikke "problemene" med disse tinga først og fremst handler om forskudd eller ikke. Synes vel egentlig dette først og fremst handler monopol, organisering, politikk og de profesjonelle aktørene som utfører opptak, utsetting, service og opplag.

Det oppstår fort endel samrøre mellom disse. Nå kjenner ikke jeg tilfelle Vallø annet enn hvor det er. Jeg har forresten også sett reportasje derfra på TV. Men ofte er det slik som på Vallø at kommunen eier området og at kommunen leier dette ut til et firma. Kommunen på sin side har kanskje ikke vært påpasselig nok med hvordan dette firma skal få lov til å drive. Dette vet selvsagt et firma å utnytte til sin fordel. Formålet med å drive et firma er naturligvis også å tjene penger, gjerne også mest mulig. Dermed skjer det vel også at det aktuelle firmaet tar seg til rette. Kanskje gjør de en fast avtale med hvilket firma som f eks skal gjøre opptaking og utsetting. Dette firmaet igjen utnytter dette til å sette opp prisene osv.

Jo, det kan bli mye samrøre og uenighet om denslags. I en liten kommune jeg bodde i engang var det to rørleggerfirmaer. Kommunen gjorde en avtale om å kun benytte det ene av dem :confused: Vel, det sier seg selv at det blir bråk av sånt....

I det 'organiserte' opptaket er det en viss 'stabling' av båter på land, sånn at rekkefølgen på utsetting gis av rekkefølgen på opptaket. Man kan derfor ikke velge selv om- når- og hvordan båten skal settes ut. Derfor ikke urimelig at man må betale dette på forskudd synes jeg. De som ordner opptak og utsett på egen hånd står bakerst i køen når det gjelder opplagsplass (lengre unna vann, strøm).

Nå har det vært slik i denne havnen det henvises til at båtforeningen i prinsippet forvalter havneområdet og da også opplagringsplassene, mens i praksis så er det marinaen som har tatt alt arbeidet med å legge alt til rette, følge brannkrav, stable båtene i rekkefølge osv.

I den forbindelse har marinaen fått en avtale med kommunen som sier at de har enerett på utføre arbeid inne på havneområdet og marinaeier har ved flere tilfeller jaget andre som har forsøkt å utføre arbeid inne på det relativt store havneområdet, noe han har vært i sin fulle rett til å gjøre i henhold til den avtalen han har hatt,

Etter klaging fra enkelte kunder har denne avtalen blitt gjennomgått av jurister, og den har blitt mer eller mindre erkjent ugyldig ettersom den strider mot en del grunnprinsipper.

Denne avtalen gjaldt marinaen og VP forhandleren på området, som da har hatt monopol på utføre arbeid inne på området. Dersom noen har hatt ett ønske om å benytte andre til polering, service, utsetting eller lignende har man i utgangspunktet vært nødt til å flytte båten ut av havneområdet for å få utført dette arbeidet.

Nå er det selvfølgelig fortsatt slik at marinaen tar seg av alt det praktiske rundt vinterlagringen på havneområdet, slik at man uansett må få anvist plass av deres ansatte, men hvordan det nå fungerer i praksis dersom man benytter andre til oppløfting vet ikke jeg, men monopolet er altså fjernet.

Dette gjør selvfølgelig at det er enklere for marinaen å ta betalt for alt på forskudd, ettersom man da vet at man har denne jobben til våren, og har større sikkerhet rundt driften, og som nevnt tidligere er båtforeningen og dens medlemmer avhengige av marinaen ettersom ingen av medlemmene er interessert i å legge ned en masse arbeid i å ta over den jobben som marinaen gjør i dag.

Klart det er en risiko for tap av utsettingspengene ved en ev. konkurs til marinaeieren.

I prinsippet så skal man jo betale for en tjeneste i forbindelse med at den utføres.

...men skal man bekymre seg for alt som kan inntreffe, så har man jammen litt av hvert å tenke på i

hverdagen.

Det er vel ikke sikkert TS bekymrer seg, men ettersom jeg har forstått har ikke dette vært praksis tidligere, og det er nok derfor noen reagerer.

Samtidig er det slik at de fleste av oss ikke er spesielt begeistret for å forskuddsbetale, og jeg personlig ville aldri forskuddsbetalt for utsetting, da jeg stadig bytter båt og trikser og ordner, slik at det ville vært uaktuelt for meg.

Nå kjenner jeg de som driver i havna der godt, og etter å ha tenkt meg litt om har jeg alltid betalt på etterskudd i den samme havna, også for vinteropplagring og utsetting, men det er nok selvfølgelig fordi marinaeieren vet hvem jeg er og hvor jeg bor.

Jeg er i mot alle slike ordninger som gir monopol, og jeg synes prisene i havna der er for høye, men jeg handler fortsatt både med marinaen og VP forhandleren, og bortsett fra prisene og monopolordingene så har jeg bare positive erfaringer med disse firmaene.

Jeg er forøvrig fortsatt ikke medlem i båtforeningen og har ikke båt i denne havna.

For de fleste som er med i denne båtforeningen er det vel bare å betale, og å fortsette å benytte marinaen dersom man ønsker å ha det slik det er i dag.

Dersom man ønsker forandring er det bare å stille opp på møtene og si sin mening, det er åpent for alle båtforeningens medlemmer!

Nå er det vel sånn at mange av båtene som står i opplag der har hjemmehavn andre steder.

Jeg hadde aldri betalt for sånne tjenester på forskudd. Særlig dersom noe skulle gjøres med båten. Da hadde jeg jo gitt fra meg det eneste forhandlingskortet næringsdrivende forstår, nemlig penger.

Er også uaktuellt da den eneste som får lov til å arbeide med min bået er yours truly.

Denne marinaeieren får det vel kanskje tøft når våren kommer. Mange utgifter og mye arbeid og ingen penger inn.

Jeg har det sånn at når båten er satt i krybba, så gjør jeg opp med eieren av kranbilen. Når båten er satt ut og rigget på våren så gjør jeg opp med sjåføren. Han er ikke så umoralsk at han forlanger penger da for å ta opp til høsten.

Nå er det vel sånn at mange av båtene som står i opplag der har hjemmehavn andre steder.

Jeg hadde aldri betalt for sånne tjenester på forskudd. Særlig dersom noe skulle gjøres med båten. Da hadde jeg jo gitt fra meg det eneste forhandlingskortet næringsdrivende forstår, nemlig penger.

Er også uaktuellt da den eneste som får lov til å arbeide med min bået er yours truly.

Jeg har forstått det slik at flere bedrifter tilbyr opplag og service som en pakkeløsning for å kunne tilby flere som arbeider i bransjen et bedre helårs jobbtilbud. Med tanke på at bransjen kan ha fordeler av å jobbe etter en modell som sikrer dem inntekter så tror jeg det kan være bra.

Mange steder er et stor etterspørsel etter sjøeiendommer som kan brukes til formål som vinterlagring og næringsvirksomhet, noe som normalt drive prisen opp. Men hvis vi ser på leieutgiftene mange båtforreninger har når de leier grunn av kommunen så ser vi jo også hvordan det er mulig å opprettholde et ”gjør det selv verksted” tilbud.

Her gjelder det å ikke blande epler og bananer fordi mange båteiere er godt vant med skjulte subsidier, for man burde vel heller være evig takknemlig for at kommunene er villige til å subsidiere båteiere med båtplass selv om dekningen ikke er 100 % på landsbasis.

Det er ikke uvanlig å finne i årsregnskaper at båtforreninger som disponerer store bynære områder og kan telle opp mot 1000-1200 medlemmer betaler kommunen ca 300 000 i årsleie for hele området.

Jeg skjønner godt poenget med å ha tilgang på båten under vinterlagring, men jeg skjønner ikke at takknemligheten for at dette er mulig skal mulig snus om til vrede fordi næringslivet ikke får de samme subsidiene som gjør det mulig å drive uten inntekter på arealene som disponeres.

Sist jeg hadde båt på land så betalte jeg for hele sulamitten samtidig, cash.... enkelt og greit... La båten fra meg på bryggen, leverte krybben og dro på jobb reise.. Båten ble løftet land, spylt og satt i krybben... Når den skulle ut så tok jeg en telefon, og dagen etterpå lå båten fortøyd ved bryggen.... "fit for fight"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Denne marinaeieren får det vel kanskje tøft når våren kommer. Mange utgifter og mye arbeid og ingen penger inn.

Nå er det slik at det for mange år siden var en en del problemer med å opprettholde tilbudet på dette området, og når nåværende marinaeier og VP forhandler tok over ble det skrevet en festekontrakt på de områdene disse disponerer som ga en enerett til å utføre arbeid på hele havneområdet, også det området som båtforeningen disponerer.

Jeg mener å huske at det sto noe slikt som "tilknyttede områder" i disse festekontraktene, slik at medlemmene i foreningen var nødt til å bruke de lokale firmaene.

Området er forholdsvis sentralt, men samtidig ligger det slik til at det ikke er ett sted hvor folk flest naturlig kjører forbi, slik at hovedgruppen av kunder selvfølgelig er medlemmene i foreningen, man kan da diskutere om det riktig å gjøre det slik for å sikre arbeid til disse to lokale bedriftene for å opprettholde driften og tilbudet til de som har båten stående i denne havna.

Det er selvfølgelig ett unntak dersom man velger å gjøre arbeidet med egen båt selv, dette har hele tiden vært fult tillatt, det er når andre næringsdrivende fra distriktet har kommet inn på området at det har oppstått problemer, og marinaeier har enkelte ganger gått "litt" langt med å jage disse bort fra området.

Jeg har forstått det slik at flere bedrifter tilbyr opplag og service som en pakkeløsning for å kunne tilby flere som arbeider i bransjen et bedre helårs jobbtilbud. Med tanke på at bransjen kan ha fordeler av å jobbe etter en modell som sikrer dem inntekter så tror jeg det kan være bra.

Jeg skjønner godt poenget med å ha tilgang på båten under vinterlagring, men jeg skjønner ikke at takknemligheten for at dette er mulig skal mulig snus om til vrede fordi næringslivet ikke får de samme subsidiene som gjør det mulig å drive uten inntekter på arealene som disponeres.

Det har nok vært slik tidligere år at de to lokale bedriftene på området ikke har sett noe behov for å ta betalt på forhånd, ettersom man uansett har hatt monopol på utføre arbeid på området, og man viste omtrent hvor mye arbeid man hadde på våren/høsten ettersom opplagringsområdet uansett alltid fylles helt opp, og man vet omtrent hvor mange båter det er til plass, og alle måtte taes opp/settes ut av marinaen.

Nå er det større usikkerhet ettersom man er klar over at dette monopolet ikke gjelder lenger, og de som har båten stående på området står fritt til å bruke andre til vårklargjøring, service og utsetting.

Marinaen har flere ansatte, og på vinterstid er det svært lite å gjøre, slik at marinaen ofte har hatt arbeid med å ta opp brygger og å gjøre annet forefallende arbeid på området om vinteren, noe man selvføgelig gjør enda, og allerede i Mars begynner man å sette ut de første båtene.

Dersom det nå skulle vise seg at mange av båtforeningens medlemmer begynner å bruke andre bedrifter en de lokale så vil driftgrunnlaget for disse falle delvis bort, for som sagt så er nærmest hele driftsgrunnlaget til de to lokale firmaene medlemmene i foreningen, og da i særlig grad marinaen, VP forhandleren har også mange kunder fra andre steder i området.

Nå som Maritim også er å finne i området så er det vel naturlig å tro at salget av diverse produkter på marinaen også har falt betraktelig ettersom prisene er langt rimeligere på Maritim enn på marinaen.

For meg spiller det ingen rolle om disse firmaene overlever, men for de som har båten i denne havnen bør det ha en viss interesse, ettersom det er utrolig kjekt når man står der ute og holder på med båten og mangler noe, så kan man bare gå rett bort til disse firmaene inne på området og kjøpe det man trenger av motordeler, vedlikeholds og klargjøringsprodukter osv.

Det virker som de aller fleste av de som har båten der ute benytter disse firmaene til alt arbeid på båten, samt utsetting og opptaking, og de fleste bryr seg lite om at de må betale for alt på en gang men synes nok bare det er like greit å betale ett beløp for å få ordnet alt det praktiske.

Akkurat denne havna er også overrepresentert av personer som har meget store og dyre båter og som ikke utfører noe som helst arbeid på båten selv, slik at dersom den lokale marinaen skulle falle fra, skulle jeg med glede hatt med meg en campingstol og sett på disse korpulente båteierene som utgjør minst 80% av båtforeningen når de ble tvunget til å være med på dugnader for å ordne alt det vedlikeholdsarbeidet de i dag betaler marinaen for å gjøre osv.

Å se på andre jobbe er noe jeg kan gjøre hele dagen!

Du store verden adeneo!

Til dine lange kommentarer har jeg bare å si:

Om jeg eller andre er medlemmer i foreningen, gjør mye eller lite med båten selv, stiller på møter eller dugnader osv kan jeg ikke forstå har noen betydning for deg eller andre. Jeg bare spurte om det var vanlig å betale for en tjeneste et halvt på forskudd. Det har jeg fått svar på fra andre BP medlemmer.

Redigert av Luna III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...