Jump to content

Bruke fryst batterivatn ?

Burgermeister

Recommended Posts

Har hatt ståande ei flaske med batterivatn som eg har kjøpt på Biltema.

Den var botnfrosa. Det har vore ned mot -10 siste dagane. Kan eg tine og bruke

dette vatnet? Las litt om at batterivatn ikkje skulle fryse med mindre det var

forureina. Kan batterivatn fryse når det står i batteriet?

Har i år montert varmerør i motorrommet etter ein heller kjølig vinter i fjor.

Dersom batteriet er helt tomt kan det være fordelaktig å ha på litt syre først!

Mener du tomt for syre eller tomt for strøm?

Ved vanlig bruk er det normalt at syrenivå synker noe, og da er det bare vann som forsvinner og skal etterfylles. Syre skal da aldri etterfylles.

Ved etterfylling av vann ved frostfare, bør du ikke gjøre det hvis du ikke kan lade batteriet etterpå for å blande vannet med syren.

Trodde det var innlysende, men jeg burde nok spesifisert det svaret litt bedre.

Dersom batteriet er helt tomt for syre, noe som omtrent aldri skjer, så hjelper det ikke med bare vann.

Dersom det er lite syre igjen i batteriet, ikke hell på mer syre før den gamle er tappet av.

Dersom syren fortsatt er der og vannet er borte fra fordampning til hydrogengass, topp opp batteriet med deionisert vann, dette gjelder ved 99,9999999% av tilfellene.

Dersom man ikke aner hva man driver med, etterfyll kun med vann, aldri bruk syre eller hydrogen peroksid på batteriet, og kjøp nytt når det ikke lenger tar i mot lading.

Trodde det var innlysende, men jeg burde nok spesifisert det svaret litt bedre.

...

Dersom syren fortsatt er der og vannet er borte fra fordampning til hydrogengass, topp opp batteriet med deionisert vann, dette gjelder ved 99,9999999% av tilfellene.

Så i 0.0000001% av tilfellene hjelper det ikke med vann men må etterfylle med syre :rolleyes: Om batteriet har mistet syren så er det pga. lekkasje og da er det batteributikken neste... Skal du etterfylle et tomt batteri med syre må du vite batteriets ladetistand når syren forsvant og det blir lett en ganske unøyaktig beregning ut av det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har hatt ståande ei flaske med batterivatn.......Den var botnfrosa. Det har vore ned mot -10 siste dagane. Kan eg tine og bruke dette vatnet?

Det er ingen problemer å tine isen til vann og bruke dette til å etterfylle batteriet.

Men det du bør tenke på at batterier alltid skal fullades etter at vann er fylt på cellene. Videre må jo et kalt batteri lades med en høyere spenning når batteriet er minus 10 grader C, og det er ikke sikkert laderen din har denne egenskapen. (Temperaturkompensering).

Derfor er det best å gjøre alt dette arbeidet før vinteren setter inn. Et batteri som er fulladet fryser ikke.

Det vart i omvendt rekkefølge ja, fylle og lade. Ha nok utvida seg litt for det låg væske å syda oppå batteriet i dag. Va nok litt søl frå i går der også. Trangt, stor kanne osv .... Får skjerpe inn rutinene til neste år! Står eit varmerør i nærheita får tru det tørka opp ganske kjappt.

Til Ole Petter,dette var direkte feilinformasjon!

Hva var feil i Ole Petter sitt innlegg?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hmm,da bør du ta ut batteriet å sjekke nivå etter topplading,og evt tappe av litt.

Til Ole Petter,dette var direkte feilinformasjon!

Det er godt å se at du innrømmer at informasjonen din er feil. :giggle:

Kan jeg foreslå et batterikompendium med 400 sider batterkjemi for deg så foreslår jeg for deg å kontakte Trainor. :giggle:

Det er ingen som med sine fulle fem tapper ut elektrolytt av batteriet for da vil aldri syrevekten bli riktig etterpå.

Det betyr at eg skal la batteria stå i fred? Eventuellt tørke av det som ligg oppå batteriet. Rekna med at det ikkje er så mykje syre i det. Har kobla frå - polane. I følge laddaren var rikets tilstand i orden etter ladding. Meina på eg gjorde samme blemma i fjor. Merka ikkje noke galt i sesongen som var. Bør eg ladde fleire gangar i løpet av vinteren?

For å være sikker på at batterivannet ikke fryser ila. vinteren koker du opp vannet på høsten og setter det i fryseren. Da vil det holde seg varmt lenge :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Men det du bør tenke på at batterier alltid skal fullades ETTER at vann er fylt på cellene,skrev Ole Petter.

Er dette rett? Etter det jeg har forstått etter å ha lest om emnet,og pratet med Paul Rosenquist er:

Batterier skal alltid fullades før vannpåfyllig,ellers blir nivået blir feil dersom en fyller til max nivå ved lav spenning,og deretter lader opp til topp.

Dette er allment kjent,men det er mulig jeg har misforstått noe her?

Hadde spenning nok til å få start på båten i 6 minus, sjølv om eg måtte prøve 5 gangar. Motoren (QSD diesel) blir ganske sur i kulde. Det var berre plass til ein skvett i kvar av cellene. Batteria hadde derimot stått med lite væske forrige vinter, fekk ein liter på kvart av batteria og ladda etterpå, funka i alle fall fint i år.

Du skriver det var bare plass til en skvett på hver celle. Hvor mye fylte du på? Helt til kanten?

Vanligvis er det skjelden man trenger etterfylle noe særlig. På min forrige båt var nivået likt etter 4 års bruk,og med nøyaktig ladespenning etter boka. De var dog aldri tappet under 50%.

Og til Ole Petter. Mener du det er bra å kjøre med ett batteri som er overfylt? Å dessuten,jeg har vært på kurs hos Trainor.. Men da var det råtekonroll...

Redigert av tkb (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...