Jump to content

Bruke fryst batterivatn ?

Burgermeister

Recommended Posts

Hvis man har fylt for mye vann,er det beste å lade batteriene lenge,med lav amperestyrke,ca 2 amp. Da får man også blandet syra med vannet,i tillegg til fordamping.

Det jeg skrev om å tappe av syre var feil,noe uomtenksomt.. :blush:

Men uansett,det riktige nivået vises når batteriet er fulladet.

La oss si at vi har et standard batteri med plater i bly og blydiokside som er fylt med en elektrolytt bestående av vannfortynnet svovelsyre med en syrevekt på 1.28.

Så lader vi ut batteriet slik at vi får PbSo4 på platene og elektrolytten omdannes gradvis til vann. Så lader vi opp batteriet slik at litt av vannet spaltes som følge av elektrolysen i batteriet.

Hva er det egentlig som skjer på pluss og minusplatene i batteriet og hva er det som forlater batteriet siden syrestanden i batteriet synker?

Kan du forklare hvorfor du ikke vil fylle på vann før batteriet lades?

Så kan jeg forklare deg etterpå hvorfor jeg vil lade batteriet etter at vann er etterfylt, for det er faktisk ganske viktig.

http://www.enersys-hawker.com/pdf/waterless/ga/n.pdf punkt 3.1 og 3.1.1

http://elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice

http://www.revanorge.no/blogg/seks-steg-for-pafylling-av-destillert-vann/

Fant disse tre i farten,før senga venter. Får lete mer senere. Jeg er ingen ekspert,men jeg har lest på flere andre sider(som jeg ikke fant nå) at justering til korrekt nivå skal skje etter opplading. Da går jeg ut fra at vesken i batteriet utvider seg fra tomt til fullt.

At batteriet bør etterlades etter påfyllig til slutt,er vel for å blande vann og syre.

Bare som en opplysning så benyttes NiCd alkaliske batterier produsert av Saft i Think. Disse batteriene produseres i utgangspunket i to versjoner, en standardversjon og en versjon med et seriekoblet vannesystem ti El-bil. Et av problemet er at når vannet dras gjennom cellene for å vanne så kan deler av luten trekkes ut av batteriet. Man får da akkurat samme problem som du ville noen skulle gjøre med båtbatteriene hvis man fylte på for mye vann, -å tappe av igjen som selvfølgelig er feil.

Jeg har hatt ute en del slike pakker både i Think og Peugeot biler og justert elektrolytten (lut) manuelt ved å lade, tappe ut og etterfylt høyere konsentrat. Jeg tror ikke dette er helt overførbart til det vi snakker om. Problemet blir om du er interessert i å vite noe om dette, -er at når elektrolytten ikke lenger er lik i cellene på grunn av at man har klusset med elektrolyttens spesifikke vekt, så lades batterienes celler forskjellig.

Så vær så snill å la folk få lade opp etter at batteriene etter at det er fylt på vann.

Problemet med å ikke lade etter vanning er at svovelsyre er tyngre enn vann, og i og med at det er relativt tett mellom platene og lommeseparatorene i et batteri så vil ikke vannet som fylles på blande seg ordentlig slik at elektrolytten ikke blir homogen.

Batteriet skal derfor lades med gassespenning i noen timer for at elektrolytten igjen blir homogen fra bunn til topp i cellene.

Fant disse tre i farten,før senga venter. Får lete mer senere.

Ikke let mer for dette har vi full kontroll på. :wink:

Jeg har også opplevd batterier som har rent over når jeg har fylt vann før lading. Så nå foretrekker jeg å kun fylle så cellene såvidt er dekket før lading, og deretter justere med mer vann etterpå. Deretter må selvfølgelig batteriet lades noen timer til for at syre og vann skal blande seg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...