Jump to content

Re-isolere båtens gamle VV-tank (billedserie)


mateco

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne dele et lite mikro prosjekt med dere her inne.

 

I vår tilårskomne Tulla har vi en varmtvannstank av en eldre type. Den er laget i kobber med volum på ca.35 ltr, og den har en 2 Kw, 230VAC, varmekolbe i tillegg til rør sløyfe for spillvarme fra motor.

 

Tanken var isolert i et dekke av polyretanskum som begynte å flasse av. Derfor var tankens isolasjonsevne noe dårlig, noe som viste seg hver morgen når vi hadde lagt natta igjennom i uthavn uten strøm. Og den var heller ikke noe øyepryd akkurat!!

 

Dette måtte jeg bare gjøre noe med!

 

vv_utg.jpg

 

Her et bilde av tanken slik den så ut i utgangspunktet. Enkelte plasser var isolasjonen totalt fraværende, andre plasser i et lag på skarve 5mm.

 

 

vv_stripp.jpg

 

Tankens gamle lag med polyretanskum ble fjernet

 

 

vv_klar.jpg

 

Deretter ble all gammel armatur skrudd av og tankens ytterflate rengjort.

 

Som ny isolasjon valgte jeg BT’s 20mm lydisoleringsmatte. Til å feste mattene på tanken brukte jeg vanlig kontaktlim.

Tankens overflate ble beregnet og mattene ble skåret i 7 sektor-biter samt en rund matte i bunnen.

Så var det bare å kline på kontaktlim på en sektor av gangen hvorpå beskyttelsesfilm for selvklebende lim på den tilskårne mattesektoren ble fjernet før den ble trykket på plass.

Til skjøtene mellom mattesektorene brukte jeg vevd aluminiums tape (av den sterke typen og ikke folietape m/lim).

 

vv_ferdigis.jpg

 

Tanken ferdigisolert.

 

Tidligere hadde tankens elektriske varmekolbe direkte kobling via en stiv kabel, hvilket vil medføre en del ekstra mask om tanken må demonteres/monteres i etterkant. Denne ble derfor erstattet med en jordingskontaktledning og i tillegg monterte jeg et jordingstøpsel i motorrom.

 

Den gamle sikkerhetsventilen var et sørgelig syn. Faktisk to stykker som var montert ”utenpå” hverandre. Tidligere ar jeg måttet demontert slangetilkoblinger for å tappe av tanken.

 

Jeg ønsket derfor å montere en avtapningsventil, men også en ny sikkerhetsventil.

Avtapningsventilen var enkel; der benyttet jeg en ½” kuleventil.

 

Når det gjelder sikkerhetsventil så kom jeg over en ventil hos Biltema til kr. 49,50-. (BT#87-6312). Denne ventilen har en innebygget tilbakesalgsventil i tillegg til sikkerhetsventil med åpningstrykk på 0,75 Mpa som også kan åpnes manuelt med en vippeåpner.

Ventilen er i utgangspunktet beregnet for montering på VV-tankens kaldtvannsinnløp, men jeg ønsket kun sikkerhetsfunksjon i tillegg til den manuelle åpningsmuligheten. Dette for å åpne ved utlufting eller slippe luft til tankens topp ved nedtapning

 

vv_safe11.gif

 

Her en prinsippskisse over ventilen. Ventilens tilbakeslagsventil er montert ved at den gule fjærholderen er gjenget inn. Med ett lite skrujern var det derfor enkelt å skru ut selve ventilen, og når fjærholderen er borte så kommer fjær og ventil ut av seg selv.

 

vv_safe13.gif

 

Deretter var det bare å plugge ventilens utløp og den kan benyttes som ren skkerhetsventil med mulighet for manuell åpning.

 

vv_tilbake.jpg

 

Her er avbildet tilbakeslagsventilen som ble fjernet. For øvrig kan jeg nevne at ventilens fjær var av rustfritt materiale. Selve ventilhus var av forniklet kobber.

 

vv_safe.jpg

 

Her er den modifisert sikkerhetsventilen montert på toppen av tanken på varmtvannstankens uttaksnippel til forbruk.

 

vv_nyarm.jpg

 

Den ”nye” tanken klar for montering, nyisolert, og med ny avtapningsventil og sikkerhetsventil samt ny elektrisk tilkobling for el-kolbe.

 

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jada, tanken er testet!

 

Dvs. den er trykkprøvet, motor er startet og tanken oppvarmet fra motor, samt den elektriske coilen er OK!

 

Når det gjelder varmetap "over natta" så har jeg enda ikke fått sjekka med den biten! Synes det er litt for kaldt med båttur akkurat nå!!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Man kan kanskje bruke polyretanplater og skiver om de ikke sprekker da, og skjøtene ikke blir for sprikende??

 

Håndspåleggelse tyder på at tanken isolerer bra! Kan ikke kjenne noen tempøkning i forhold til omgivelses temperaturen!! Stikker jeg derimot en finger på uttaksnippelen så brenner jeg den!!

 

Dilemmaet med denne lydisoleringsmattene er jo at de trekker vann hvis en lekkasje oppstår. Derfor er det svært viktig at alle koblinger er 100% tette.

I tilfelle det skulle lekke så har jeg skåret et kryss på bunn-matten slik at evt. vann kan sige ut!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...