mateco Startet 27.November.2010 Link til dette innlegget Startet 27.November.2010 Tenkte jeg kunne dele et lite mikro prosjekt med dere her inne. I vår tilårskomne Tulla har vi en varmtvannstank av en eldre type. Den er laget i kobber med volum på ca.35 ltr, og den har en 2 Kw, 230VAC, varmekolbe i tillegg til rør sløyfe for spillvarme fra motor. Tanken var isolert i et dekke av polyretanskum som begynte å flasse av. Derfor var tankens isolasjonsevne noe dårlig, noe som viste seg hver morgen når vi hadde lagt natta igjennom i uthavn uten strøm. Og den var heller ikke noe øyepryd akkurat!! Dette måtte jeg bare gjøre noe med! Her et bilde av tanken slik den så ut i utgangspunktet. Enkelte plasser var isolasjonen totalt fraværende, andre plasser i et lag på skarve 5mm. Tankens gamle lag med polyretanskum ble fjernet Deretter ble all gammel armatur skrudd av og tankens ytterflate rengjort. Som ny isolasjon valgte jeg BT’s 20mm lydisoleringsmatte. Til å feste mattene på tanken brukte jeg vanlig kontaktlim. Tankens overflate ble beregnet og mattene ble skåret i 7 sektor-biter samt en rund matte i bunnen. Så var det bare å kline på kontaktlim på en sektor av gangen hvorpå beskyttelsesfilm for selvklebende lim på den tilskårne mattesektoren ble fjernet før den ble trykket på plass. Til skjøtene mellom mattesektorene brukte jeg vevd aluminiums tape (av den sterke typen og ikke folietape m/lim). Tanken ferdigisolert. Tidligere hadde tankens elektriske varmekolbe direkte kobling via en stiv kabel, hvilket vil medføre en del ekstra mask om tanken må demonteres/monteres i etterkant. Denne ble derfor erstattet med en jordingskontaktledning og i tillegg monterte jeg et jordingstøpsel i motorrom. Den gamle sikkerhetsventilen var et sørgelig syn. Faktisk to stykker som var montert ”utenpå” hverandre. Tidligere ar jeg måttet demontert slangetilkoblinger for å tappe av tanken. Jeg ønsket derfor å montere en avtapningsventil, men også en ny sikkerhetsventil. Avtapningsventilen var enkel; der benyttet jeg en ½” kuleventil. Når det gjelder sikkerhetsventil så kom jeg over en ventil hos Biltema til kr. 49,50-. (BT#87-6312). Denne ventilen har en innebygget tilbakesalgsventil i tillegg til sikkerhetsventil med åpningstrykk på 0,75 Mpa som også kan åpnes manuelt med en vippeåpner. Ventilen er i utgangspunktet beregnet for montering på VV-tankens kaldtvannsinnløp, men jeg ønsket kun sikkerhetsfunksjon i tillegg til den manuelle åpningsmuligheten. Dette for å åpne ved utlufting eller slippe luft til tankens topp ved nedtapning Her en prinsippskisse over ventilen. Ventilens tilbakeslagsventil er montert ved at den gule fjærholderen er gjenget inn. Med ett lite skrujern var det derfor enkelt å skru ut selve ventilen, og når fjærholderen er borte så kommer fjær og ventil ut av seg selv. Deretter var det bare å plugge ventilens utløp og den kan benyttes som ren skkerhetsventil med mulighet for manuell åpning. Her er avbildet tilbakeslagsventilen som ble fjernet. For øvrig kan jeg nevne at ventilens fjær var av rustfritt materiale. Selve ventilhus var av forniklet kobber. Her er den modifisert sikkerhetsventilen montert på toppen av tanken på varmtvannstankens uttaksnippel til forbruk. Den ”nye” tanken klar for montering, nyisolert, og med ny avtapningsventil og sikkerhetsventil samt ny elektrisk tilkobling for el-kolbe. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) Ble bra detta! Har du testet tanken? Redigert 27.November.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Jada, tanken er testet! Dvs. den er trykkprøvet, motor er startet og tanken oppvarmet fra motor, samt den elektriske coilen er OK! Når det gjelder varmetap "over natta" så har jeg enda ikke fått sjekka med den biten! Synes det er litt for kaldt med båttur akkurat nå!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 (redigert) kan man bruke polyuretan plater/skiver til slikt? Og har du sjekket om overflate tempen er kaldere nå enn før? Redigert 28.November.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2010 Man kan kanskje bruke polyretanplater og skiver om de ikke sprekker da, og skjøtene ikke blir for sprikende?? Håndspåleggelse tyder på at tanken isolerer bra! Kan ikke kjenne noen tempøkning i forhold til omgivelses temperaturen!! Stikker jeg derimot en finger på uttaksnippelen så brenner jeg den!! Dilemmaet med denne lydisoleringsmattene er jo at de trekker vann hvis en lekkasje oppstår. Derfor er det svært viktig at alle koblinger er 100% tette. I tilfelle det skulle lekke så har jeg skåret et kryss på bunn-matten slik at evt. vann kan sige ut! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.