Jump to content

Noen som resirkulerer luft til til dieselvarmer?

mateco

Recommended Posts

Heisann!

Har søkt på diverse emnetitler men finner ikke noe direkte om dette temaet.

I disse kalde vinterdøgna så lurer jeg på om det er noen her inne som har lagt opp for resirkulering av inneluft til dieselvarmeren?

Om så er tilfelle, er det da blanding mellom uteluft/inneluft, eller bare "omluft" (les: resirkulering)??

Vurderer en stikk på dieselvarmerens sugesiden direkte fra hovedkabin men da uten å stenge for den vanlige friskluft tilførselen!

Nå går "timesvis" å varme opp båten fra minusgrader! Da med Eber D7L på halv guffe! (Den tåler ikke full fres 8KW da den slår seg ut på høy luft temperatur!)

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Først. Eg tenkte samme tanke som deg. Resirk på luften til eberen. Men så slo det meg da eg kjørte resirk i bilen ein dag det var kaldt.. Det begynte å dygge noe forfærdelig i bilen etter en 10 15 minutter. Tenker det samme skjer i båten. Kjøre resirk for å få opp tempen raskere ja det er nok ein god ide men ikke heile tiden for ein blir ikke kvitt fuktigheten like lett.

2 Det høres ut som du har for små slanger eller for lange til din varmer om den slår seg ut. Det kan hjelpe med en hjelpe vifte for å få litt meir fart på luften,. Eg har 70 mm slanger og min kan og finne på å slå seg ut og eg får feilmelding i displayet, Eg skal ha 90 mm slanger egentlig

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

2 Det høres ut som du har for små slanger eller for lange til din varmer om den slår seg ut. Det kan hjelpe med en hjelpe vifte for å få litt meir fart på luften,. Eg har 70 mm slanger og min kan og finne på å slå seg ut og eg får feilmelding i displayet, Eg skal ha 90 mm slanger egentlig

Du er nok inne på noe vesentlig der!!

Tidligere tok varmeren frisklufta rett fra motorrom, noe jeg ville endre på (ville ikke ha motorromslukta inne i kabinene).

Det ble derfor til at jeg ordna med et opplegg som antagelig struper ganske mye på tilførselslufta. Det har seg nemlig slik at adkomsten ut til motorrommets friskluftsinntak var så snevert at jeg måtte bruke fem stk støvsugerslanger for å komme til. Disse ble så koblet til en felles boks hvor den vanlige sugeslangen fra eberen ble koblet.

Må også tilføye at når tempen i båten har nådd 20 grader så er det mere enn nok å holde steamen med brenneren på halv guffe. Selv med utetemp på 10 minus!!

Som du selv skriver; Omluft er kun for å få varma opp litt kjappere. Dessuten tror jeg at ved å sette en veldimensjonert omluft-stikk på sugesiden så vil eberen også kunne kjøres på full guffe uten at thermobryteren slår ut ??!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jepp, det har jeg gjort, og det var svært vellykket.

Jeg satte inn regulerbart y-stykke på tilførselsluft.

Enten rå fuktig kald uteluft eller tørr varm inneluft på tilførselen.

Min erfaring er faktisk at inneluft på tilførselen kombinert med mekanisk lufting var absolutt å foretrekke

for å få en tørr varm båt.

...og skal du få varmen fram der du vil ha den er det bare isolerte slanger som gjelder :smash:

Enten rå fuktig kald uteluft eller tørr varm inneluft på tilførselen.
Uten at jeg har regnet noe på det så vil jeg tro at "rå fuktig kald uteluft" er langt tørrere enn inneluften etter at den har passert varmeren... men jeg ser jo poenget med å resirkulere for å få tempen raskere opp da :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

I min båt är det en Airtronic D5 med enbart 'omluft'. Standard system från Princess.

Nu använder jag ju inte båten att bo i på vintern, men i övrigt har jag bara goda erfarenheter av detta system.

Ingen dålig luft eller imma på rutorna.

Hade i min tidigare Nimbus ett system som hela tiden sög 'friskluft' till värmaren, men jag har inte märkt någon skillnad till det sämre med nuvarande omluftssystem.

:rolleyes:

I övrigt så tror jag liksom Birchwood m fl att om värmaren blir för varm så är det grövre slangar (eller två parallella) som gäller.

Du kan mäta lufttemperaturen vid utblås nära värmaren. Den skall max ligga kring 100 grader.

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har en Eber D-4 og opprinnelig var det kun inntak til varmeren fra salongen (Princess 35). Jeg både følte og så på hygrometeret at inneluften ble for tørr. I tillegg ble det mye statisk elektrisitet. Jeg satte på et Y-stykke og et ekstra regulerbart luftinntak som tok luft fra akterdekket slik at luften inn til varmeren kunne justeres trinnløst fra alt fra salongen og til alt fra akterdekket. Dette har fungert svært bra. I tillegg registrerte jeg at denne løsningen øket luftmengden ut fra varmeren, mest sannsylig fordi ett 90 cm dia. inntak med 90 graders bend var i minste laget i forhold til kapasiteten på varmeren.

Tar luften fra ett stort stuerom under/bak sofaen i salongen. Har satt en liten glipe på luka opp til aktedekket. Ubetydlig med dugg ved inne temp. på 22 grader. Hygrometeret viser snaue 40%. Noe som er litt lavt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sliter også med å skjønne denne varme ligningen til Farco

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Uten at jeg har regnet noe på det

Så har du heilt rett. Lufta kan innehalda meir luft ved høg temperatur enn ved låg temperatur. Relativ fuktighet er kor mykkje fukt lufta kan innehalda før metning. Ved -10 grader kan lufta innehalda 2,2g vatn pr kg luft(ca 1m3). Ved 20 grader kan lufta halda på 17.3g pr kg.

Det betyr at den "råe", kalde utelufta, vil ha ein relativ fuktighet på 13.3% etter oppvarming (2.3g / 17.3g *100%). Skal du tørka ut båten, gjer du det best ved å varma opp den kalde utelufta.

Om du søker på absolutt luftfuktighet på nettet, kan du finna informasjon om dette, eventuelt kan du sjå lenka her: http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Den er helt akseptert Nils, den skjønner vi.

Er det noen som kan fortelle meg noe om Y-stykket som brukes til trinnløst å blande ute- og inneluft. Forholdet er at jeg tar uteluft fra cockpit. Selv om innsuget er skjermet, vil 'grønn sjø' som fyller cockpit kunne trenge inn i varmeren. Så langt har jeg bare stått til midt på leggen i vann. Men da er det teoretisk ikke langt igjen til at vannet når innsuget. Kunne tenkt meg et innsug som kunne stenges innvendig mot cockipt, og all luft til varmeren fra båtens innside. Og så elektrisk justerbart blandingsforhold.

Nå går "timesvis" å varme opp båten fra minusgrader! Da med Eber D7L på halv guffe! (Den tåler ikke full fres 8KW da den slår seg ut på høy luft temperatur!)

Dette tilsier at du har et problem med F.eks. For mye slange på sug eller blås. For tynne slanger Eller for mange krappe svinger på røra.

Jeg har varmeren helt akter ut. jag har lyst til å ha den mittskips.

Maxi 95 Bavaria 36

Den slags tro, Mix, har ingenting med naturlover å gjøre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har tredd inntaksslangen til Eberen langt opp i motorluftinntaksslangen. Dette fungerer fint. Jeg har store inntaksslanger inn til mine 41-motorer. Jeg følger med på tempen i motorrommet med slave til temeraturgiver. Stort motorrom og god ventilasjon.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har gjort det som trådstarter spør om - jeg gjenbruker en del inneluft. Ebern trekker fra en Y kobling hvor en går rett inn i kabinen (AC) og en trekker uten utenfra. Nå er røret som trekker utenfra ganske langt, så andelen inne-luft er nok relativt stor. Men så mange kubik luft som blåser igjennom ebern hver time blir det nok greit likevel.

Ulempen hos meg ble støy fra innsuget i kabinen. Jeg hadde ikke plass til lyddemper på denne luften - og det bråker litt.

Jeg skal absolutt vurdere den y-koblingen som kan reguleres. I dag har jeg bare en fast Y kobling.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

På min varmer er det ingen slange som henter tilføselsluften.

Varmeren henter derfor varmen fra det rommet den står i og dette rommet blir temmelig fort varmet opp. Dette er et rom bak i cocpit og ved et tidligere "uhell" med valg av isolasjon av varmluftslangen som resulterte i en sterk odør av smeltet plastikk, satte jeg på en inntaksslange som hentet luft rett fra cocpit.

Dette gjorde at det tok lengre tid å få varmet opp båten og det ble støy av dysen der inntaket var koblet. Jeg har derfor satt på en Y rett ved inntaket til brenneren. Der kan jeg sjalte mellom luft rett fra samme rom som brenneren, eller uteluft fra cocpit. Luft fra cocpit bruker jeg nesten aldri lengre da det nå har sluttet å stinke smeltet plast. Løsningen får fortsette å leve, da det jo kan hende at det en gang ved en senere anledning kan komme andre lukter i dette rommet som brukes til så mangt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Till RSL:

Att ta uppvärmningsluften från det utrymme som värmaren står i har den allvarliga nackdelen att ett läckage på värmarens avgasledning kan skicka förbränningsgaser in i båtens boutrymmen vilket kan få ödesdigra konsekvenser.

Detta brukar därför inte vara acceptabelt enligt värmarnas monteringsanvisningar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...