Jump to content

Noen som resirkulerer luft til til dieselvarmer?

mateco

Recommended Posts

Gjelder det samme med montering av varmeren også , dvs ikke montere varmeren feks i Aktercabinen under lukkede luker? En vet jo aldri om det kan oppstå en lekasje fra eksosen, og den eksosen vil jo da evt gå inn i luftinntaket hvis du har den i samme rom, eller som jeg lurer på rett ut i Aktercabinen der noen kan sove..

Ja det gäller ju att förebygga att förbränningsgaser kan sugas in med den luft som skall vidare in och värma båten, och då är ju ett det första steget att se till att på ett eller annat sätt suga den luft som skall värmas från annat utrymme än det där värmaren står eller där avgasslangen är dragen.

Detta betyder ju i regel att man skall ansluta en sugslang till värmarens stora luftintag (det där värmaren tar in luften som skall värmas) och låta denna ta luft från annat utrymme än där värmaren står, t ex antingen utifrån eller ifrån boutrymmena. Men inte gärna från motorrummet. Däremot är det nog i regel acceptabelt att placera värmaren i motorrummet om den bara tar luften från annat utrymme.

Vid första anblicken verkar ju ett friskluftsmatat system mest sympatiskt, men åtminstone Fairline och Princess (och eventuellt fler engelska tillverkare) verkar som regel ha återcirkulerande system där väraren tar luft från boutrymmena och återuppvärmer den. Och som det framgår i denna tråd fungerar detta uppenbarligen ganska tillfredsställande, och har ju dessutom den givna fördelen att man får ut mer värme i båten för samma pengar. Om det inte immar för mycket på insidan av rutorna kan man väl ta det som ett tecken att båten ventilerar sig tillfredsställande ändå.

Att sedan ha värmaren under mer eller mindre täta luckor i anslutning till sovutrymmen är kanske inte en förstahandslösning, eftersom även det kan innebära att ett läckage på avgasslangen släpper avgaser in till boutrymmena. Dessutom undgår man ju inte helt ljudet från fläkten i värmaren även om moderna värmare är ganska tysta. Bränslepumpen bör man i vilket fall placera väl åtskilt från sovutrymmena eftersom den ger ifrån sig ett svårdämpat tickande.

Förbränningsluften till värmaren är det inte så känsligt med, den kan utan större nackdel tas i värmarens omgivning.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Till RSL:

Att ta uppvärmningsluften från det utrymme som värmaren står i har den allvarliga nackdelen att ett läckage på värmarens avgasledning kan skicka förbränningsgaser in i båtens boutrymmen vilket kan få ödesdigra konsekvenser.

Detta brukar därför inte vara acceptabelt enligt värmarnas monteringsanvisningar.

Det er slik det er montert originalt fra Sweden Yachts, men jeg skjønner jo at det kan være skummelt om det oppstår eksoslekasje, så jeg får vel gjøre det om i løpet av vinteren. Det blir ikke værre enn at jeg tar vekk den Y'en jeg har satt på nå i første omgang.

Varmeren er en "Volvo Flymotor" (senere Ardic) og den høres til tider ut som en flymotor også, så jeg ønsker i hvert fall ikke å hente luften fra salongen på noe vis uten å ha skikkelig lyddemping av innsuget... som igjen vil strupe innluften.

Det får heller bråke ute i cocpit. Både fra varmer, eksos og innsug. Penger til ny varmer fins ikke i mitt budsjett på lenge enda, så det blir å leve med lyden i noen sesonger enda.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror nok at det rette er å hente luften til dieselvarmeren inne fra båten, og ikke ute, det gjør alle båtprodusentene her på askøy

Hva mener du med "inne fra båten"?

Fra motor rom eller kabin? I tilfelle kabin så blir det jo snakk om kontinuerlig omluft der det blir vanskelig å kvitte seg med fuktig luft !?

Ombord i vår Tulla så hentet varmeren friskluften fra varmerens omgivelse. Denne er plassert i motorrom slik at omgivelsene da blir egentlig friskluft via motorroms ventilasjonene, ispedt en dose med "motorroms lukt".

For å forsøke å få mest mulig ren friskluft så konstruerte jeg en kasse med 5 stk støvsugerslanger som ble lagt over dieseltanken og ned mot det ene motorroms ventilasjonsinntaket. Grunnen til disse slangene er at avstand mellom dieseltankens tanktopp og oppunder dekk er skarve 5 cm, og jeg kommer derfor ikke til med en vanlig Ø90cm slange. (Bør vel forsøke å tillage en spesialkostruert sugekanal her fordi innsnevringen blir altfor stor)

For å tillage en "omlufts-ordning" så tenkte jeg å få plassert en lukkbar ventilrist direkte tilkoblet eksisterende sugeledning. Når denne så er i åpen stilling så har jeg en delvis omluft. Er ventilristen lukket så tar den all luft i fra motorroms ventilasjonen helt ute i skutesiden.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg ville ha gjort som du foreslår. En lukkbar ventil, 90mm slanged og en T på inntaket til varmeren. Da kan du kjøre delvis resirkulering når du kjører varmeren på fullt, og kun uteluft på halvt når det ikke er så kaldt ute. Jeg ser ikke noe problem med dette, du vil uansett suge inn mye luft utenfra....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Etter å ha lest denne tråden tok jeg en test.

Varmer: Webasto air top 3500

Utetemp har vært på -9 i hele dag.

Luft kun fra stuerom under sofa i salongen. Greide å ligge på 21,5 grader, litt dugg på de vinduene som ikke er dekt til.

Luft fra motorrom: Temp. falt til 19 grader. Dugg over hele vinduet i løpet av 5 minutter. Ligger ett par liter. med frostveske mix nede i kjølen, muligens det er årsaken til mer dugg.

Koblet luftslangen til ett av luftinntakene, blir da 100% luft utenifra. Tempratur falt til 17,0 grader, tilnærmet 0 dugg på vinduene.

Har nå midlertidig koblet luftslangen halvveis av varmer. slik at den tar ca.50% fra omgivelsen rundt varmeren og 50% utenifra.

Temp. 20.5 og o dugg.

Konklusjon: Blir til å koble opp slanger med Tbend og lukkbare ventiler.

Kjekt å ha noe å tusle med.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...