Jump to content

Båt sank i brygga

optimax 150

Recommended Posts

Her i Oslofjorden har det blåst god nordavind i det siste. Hva sier forsikringsselskapene når båter går ned i brygga pga de har fyllt seg med vann? Eier bor ikke langt fra båten og burde vel således passe på?? Får man i det hele tatt noe igjen på forsikringen? Lønner det seg således å la båten sin "forlise" hvis man ikke skal ha den lenger?? Hva mener dere?

Jeg har en Onkel som hadde en båt som forliste i brygge engang, og han fikk igjen på forsikringa. Det var jo helt klart hans egen feil, fordi det hadde regnet og blåst mye, og det trekket som lå over båten var ikke tett nok. Men du bør nok få opp båten så fort som mulig da du kan risikere å få evt bot eller miste båtplass for uforsvarlig sikring. Evt kan den løsne og gå inntil andre båter og det blir ikke særlig godt tatt imot. Onkelen min fikk hvertfall en dato når den måtte være oppe. Fikk aldri med meg hva som skjedde HVIS han hadde latt den forlist, men uansett en forlist båt i brygge er dumt.

Btw, den båten her lå akkurat som titanic, og jeg skulle få båten hvis jeg klarte å få den opp selv. Og klarte jo det =D Båten var hel, men alt det elektriske i motoren var ødelagt så måtte bytte alt det elektriske. Båten var en Selco 15 m 60 hk Johnson.

At de fleste selskaper sier dette tror jeg må bero på en misforstålelse andersb.

Så lenge man gjør de tiltak som trengs er det jo ikke noe problem å båt ute på vinteren. Finnes mange fine tråder her på BP av de som er ute på vinteren.

Det man må forsikre seg om er at en er forsikret hele året på sjøen. Jeg måtte det samt at de ville vite hvor jeg kom til å ferdes...

:sailing:

Hva sier forsikringsselskapene når båter går ned i brygga pga de har fyllt seg med vann? Eier bor ikke langt fra båten og burde vel således passe på?? Får man i det hele tatt noe igjen på forsikringen? Lønner det seg således å la båten sin "forlise" hvis man ikke skal ha den lenger?? Hva mener dere?

Ingen vinter uten oppslag i aviser og nettaviser der det viser til bilder av uaktsomme båteiere og havnesjefer som ber båteiere ta vare på båtene sine. At de gidder er en annen ting, men om man bor nærme eller langt unna har lite å si om man har handlet uaksomt vil det vel være avkorting som all annen forsikring når sludrer unna...

Og om det lønner seg å la båten forlise, det er jo det samme som å senken den å heve forsikringssum = svindel

Og hvilke selskaper er det som lirer utav seg slikt tullprat ?

I mitt selskap (If) er det med i forsikringsbetingelsene hvorvidt båten ligger på sjøen eller på land om vinteren. Tror det er et lite tillegg for å ha den på vannet. Synes det ikke er tullprat eller urimelig på noen måte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Blir litt skremt når jeg leser om alle de som ikke har fått med seg at forsikringsselskapene selger forsikringer som ikke dekker skade på båten i vinterhalvåret. Det er mange som har godtatt disse tydeligvis uten å være klar over dem.

Les denne tråden for mer:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/61881-min-foerste-skade-paa-baat-vcrgudene-ga-baaten-min-juling-igaar/

Her gikk det ikke så bra for båteier.

Tror ærlig talt at opplagskader koster forsikringselskapene mye mere enn synkeskader på båter som ligger ute om vinteren. De fleste som har båter på sjøen følger nøye med om vinteren, mens mange gir blaffen så snart båten er lagt i opplag.Tar man en tur på opplagsplassen i mars så er det mye trist og se som har skjedd i løpet av vinteren.

Jeg fikk ikke noe tillegg i Gjensidige, når jeg opplyste at båten ville ligge på vannet hele året.

Enig med Hanto. Tror ikke det er noe mer utbetalinger fra forsikringsselskapene til båter på vannet kontra båter i opplag på land.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Om det lønner seg å la båten forlise, det er jo det samme som å senken den å heve forsikringssum = svindel

Jeg regner det nesten som svindel når man lar båten gå ned i brygga og selv bor 500 m unna. For ordens skyld vil jeg presisere at det ikke er min båt og at det er en plastbåt. Spiller vel forsåvidt ikke noen rolle om det er plast eller tre men uansett så går jo sånne hendelser utover forsikringspremiene til oss andre. Om dette skjedde pga sløvhet eller om det var en bevisst handling for å "selge" båten til forsikringsselskapet. Jeg har ikke fasit på hva som har skjedd men synes det er dumt at eventuell sløvhet skal belønnes med å kunne heve forsikringspremie......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...