Jump to content

hvorfor lages ikke diesel outbord?


Superkul

Recommended Posts

Det er nokk mange grunner til dette. Teknologi med vekt og størrelse er en, men denne har jo blitt mye bedre de sener år. Pris er veldig viktig. Særlig i norge, her selges utenordsmotoerer i båter i hovedsak opp til og med 22 fot, over der innenbords. Prosentvis vil da en disel utenbordsmotor bli uforholdsmessig mye dyrere en bensin. Så er det selvfølgelig ting som støy og akselrasjon momenter.

 

Så en veldig viktig ting til, og det er de store aktørne i denne lille bransjen. De styrer mye mere en man skulle tro. Hvor mange aktører er det på utenbords og hvor mange er det på innenbords. (særlig drevprodusentene er få). Volkswagen har vært nevnt tidligere, og de er et eksempel på en stor produsent som måtte gi opp å komme seg inn på markedet. Nå har deres veldig gode motorer blitt en del av Brunswick sitt markeds og forhandler apparat. Særlig det største markedet i verden; USA er dominert av Brunswick, de eier blant annet de klart største båtprodusentene og er derfor veldig med å styre markedet.

 

Så om teknologien blir liten og lett nokk, kan det være at det blir et nisjeprodukt (i overskuelig fremtid), men er noen interesert i å utvikle et veldig dyrt produkt for å bli nisjeprodusent, jeg tviler på det.

Link to post

 

Trur heller vi bør kikke på eks gass som ein fremtidsretta alternativ drivstoff for påhengeren.

Gass er tydligvis eit overskuddsprodukt vi sunnmøringer må betale i form av dyrere straum for og bli kvitt til engelskmannen, så kunne vi fått brukt noko av denn gassen i båtmotorene våre hadde vi slått 2 flue i ein smekk :thumbsup:

 

 

Hadde eg hatt skikkelig båt med utenbords, så hadde eg hørt om å fått bygd om, gass til 5,50.- pr liter, og samme forbruk som bensinmotor ca om eg har forstått rett :thumbsup:

 

Det neste blir CNG, Gass produsert lokalt

uansett så måtte Jens satsa på fyllestasjoner ved sjø då. Det vil komme innen eit par år det, dersom de meiner det alvorlig innen politikken, at vi har menneskestyrt global oppvarming....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det rakleverket på fysisk høyde med gamle merc seksere har de nok lagt på hylla.

Straks bedre den nye modellen på de andre videosnuttene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Båt og bil er to vidt forskjellige ting!! his en lett bil diesel skulle fått samme belastning som en båtmotor måtte du konstant kjøre i oppoverbakke opp mot motorens rødmerking.. fordi man kun bruker bare en liten del av motorens effektregister på en bil så kan man ha høy toppeffekt, noe som kun er sporadisk under f.eks en kraftig akselrasjon osv.. på det jevne ligger jo effekten ved vanlig kjøring litt over tomgang på en diesel med brukbart dreiemoment..

 

820 kg :crazy: Det hadde vært litt av en tungvekter :giggle:

Skal nok være 820 pund = 370 kg.

 

Nå til dags tar jo bilprodusentene ut opptil 200 hk på en stakkars 2 liters diesel.

Noe som for få år siden var et heftig effektuttak på en 2 liters turbo bensin (i vanlig serieproduksjon).

Audi kommer med en 3 literdiesel på 300 hk neste år.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...