UOB Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Det er nokk mange grunner til dette. Teknologi med vekt og størrelse er en, men denne har jo blitt mye bedre de sener år. Pris er veldig viktig. Særlig i norge, her selges utenordsmotoerer i båter i hovedsak opp til og med 22 fot, over der innenbords. Prosentvis vil da en disel utenbordsmotor bli uforholdsmessig mye dyrere en bensin. Så er det selvfølgelig ting som støy og akselrasjon momenter. Så en veldig viktig ting til, og det er de store aktørne i denne lille bransjen. De styrer mye mere en man skulle tro. Hvor mange aktører er det på utenbords og hvor mange er det på innenbords. (særlig drevprodusentene er få). Volkswagen har vært nevnt tidligere, og de er et eksempel på en stor produsent som måtte gi opp å komme seg inn på markedet. Nå har deres veldig gode motorer blitt en del av Brunswick sitt markeds og forhandler apparat. Særlig det største markedet i verden; USA er dominert av Brunswick, de eier blant annet de klart største båtprodusentene og er derfor veldig med å styre markedet. Så om teknologien blir liten og lett nokk, kan det være at det blir et nisjeprodukt (i overskuelig fremtid), men er noen interesert i å utvikle et veldig dyrt produkt for å bli nisjeprodusent, jeg tviler på det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Trur heller vi bør kikke på eks gass som ein fremtidsretta alternativ drivstoff for påhengeren. Gass er tydligvis eit overskuddsprodukt vi sunnmøringer må betale i form av dyrere straum for og bli kvitt til engelskmannen, så kunne vi fått brukt noko av denn gassen i båtmotorene våre hadde vi slått 2 flue i ein smekk Hadde eg hatt skikkelig båt med utenbords, så hadde eg hørt om å fått bygd om, gass til 5,50.- pr liter, og samme forbruk som bensinmotor ca om eg har forstått rett Det neste blir CNG, Gass produsert lokalt uansett så måtte Jens satsa på fyllestasjoner ved sjø då. Det vil komme innen eit par år det, dersom de meiner det alvorlig innen politikken, at vi har menneskestyrt global oppvarming.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Det rakleverket på fysisk høyde med gamle merc seksere har de nok lagt på hylla. Straks bedre den nye modellen på de andre videosnuttene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 Båt og bil er to vidt forskjellige ting!! his en lett bil diesel skulle fått samme belastning som en båtmotor måtte du konstant kjøre i oppoverbakke opp mot motorens rødmerking.. fordi man kun bruker bare en liten del av motorens effektregister på en bil så kan man ha høy toppeffekt, noe som kun er sporadisk under f.eks en kraftig akselrasjon osv.. på det jevne ligger jo effekten ved vanlig kjøring litt over tomgang på en diesel med brukbart dreiemoment.. 820 kg Det hadde vært litt av en tungvekter Skal nok være 820 pund = 370 kg. Nå til dags tar jo bilprodusentene ut opptil 200 hk på en stakkars 2 liters diesel. Noe som for få år siden var et heftig effektuttak på en 2 liters turbo bensin (i vanlig serieproduksjon). Audi kommer med en 3 literdiesel på 300 hk neste år. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.