Jump to content

Noe som har forsøkt med dieselvarmer hjemme ?

Worry II

Recommended Posts

Var en tanke som slo meg i helgen.. Om min Webasto 5500 klarer å varme båten så godt og billig som den gjør.. det går jo ikke mye diesel.. Hvorfor kan man ikke montere en slik løsning i huset. I steden for varmepumpe.. ?

Det er jo ikke mye støy fra den og om man lager en løsning for eksosutslipp. Ville ikke dette blitt et billig alternativ til heimen i disse kalde tider hvor strømmen er så dyr ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Nei, med den dieselprisen man har nå og effekten man får tilbake så er ikke dette nødvendigvis god butikk. Du kan regne makismalt 9kw pr liter diesel under optimale forhold, i praksis noe under. Og da ligger du vel i praksis noe over gjennomsnitts strømpris mesteparten av året. Sammenlikner du med en varmepumpe, blir økonomien enda dårligere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sikker på det?

Nei, kanskje ikke om man har fri tilgang på ved. Men om jeg må kjøpe veden (300,- for 5 sekker) går en sekk på 5 timer. Selv om dieselen hadde kostet 13,- litern.. sånn jeg tengte. Kjøp, installasjon og vedlikehold drar nok ned, men.. Den hadde jo ikke behøvd å gå døgnet rundt, kun om ettermiddag/kveld.

som en annen skrev her, 9KW per liter diesel i timen, din 5.5KW bruker da ca 0.5 om vi er litt snille og skal regne lett, den går IKKE 5 timer på maks på 1 liter diesel da.

på verkstedet går varmene på fullt, og sluuuuker parafin (billigere enn diesel, og brenner renere)

Veden du fyrer med, gir en effekt på 6-10kw, alt etter hvor effektiv ovn du har. En dieselvarmer som gir 5 timer på fullt med en liter forbruk, vil gi en plass rundt 1,5kw. Så du må ikke bare sammenlikne tid, men også hvor mye varme du faktisk får ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du får ikke mer energi ut av diesel enn det er i diesel uansett hvordan brenner du benytter. Slik sett er det like dårlig økonomi som oljefyren jeg har slått av som står i kjelleren.

Kjøp deg ei varmepumpe så får du "rappa" energi ut av "luften". DET er butikk !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ideen er ikke dum, synest jeg. Ideen min er litt i andre tanker.

Jeg har liggende en 5kw Webasto vannvarmer som ikke er i bruk.

Foran garsjen er det en nedkjørsel til den, på ca 30m2.

Har tenkt tanken på å legge rør i innkjøslen, 15 mm med ca 25 cm avstand.

Fylle rørene med frostvæske og kjøre igang.

Dette bare for å tine snøen.

1 time forbruk er 0,5 liter.

Høres dette helt helt forjævlig ut? Eller?

Høres dette helt helt forjævlig ut? Eller?

Ja den gjør det, hvor mye snø får du tint om du legger rør under bakken og drifter i en time?? 5kW fordelt på 30m2, dette gir 166W per m2... som vel må stå på noe mere enn en time om du skal få varmet opp bakken... og tint snø..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er mange som uttaler seg her uten å vite noe om dette. Det er veldig enkelt å regne ut hvor mye det koster per Kw. Vi kan ta utgangspunkt i en diesel pris på 8kr. Jeg har tatt utgangspunkt i en Wallas dieselvarmer på 3Kw(Målt til 2,7kw).Den er oppgitt til å forbruke 0,27l/time på fullt noe som vil si 0,1l/kwt. Siden vi regner med 8kr/liter så blir det 80 øre per kw.

Eberspachen er oppgitt il 0,12l/kw, Webasto 0,14l/kw

Det er klart at det ikke er veldig mye å spare med en kw pris på 80 øre men i vinter er prisen per kw over 1kr og opp mot 1,5kr i nord

Så dere kan sette dere ned å regne før dere uttaler dere om ting dere ikke har peiling på. Luft til luft varmepumper er ikke veldig effektive og de koster jo 15000-20000kr. Levetiden er i mange tilfeller for kort til at det lønner seg, i alle fall har det vært slik.

Kilse: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/6AF475DF20224057C12576180048148A?OpenDocument

Jeg tror nok ikke dieselvarmere har så revolusjonerende lavt forbruk. Da hadde nok den teknologien vært brukt til andre formål enn i båten.

Fordelen med fyring med ved er at det gir varme opptil flere ganger. Først skal du sage ned skogen, så skal det stables, kløyves og senere bæres innomhus. Til sist fyres det opp i stuen og gir god varme. Brenne ved er bra for co2-regnskapet for en vedkubbe frigjør samme mengde co2 om den brenner i ovnen, som om den råtner i skogen.

Jeg har tatt utgangspunkt i en Wallas dieselvarmer på 3Kw(Målt til 2,7kw).Den er oppgitt til å forbruke 0,27l/time på fullt noe som vil si 0,1l/kwt. Siden vi regner med 8kr/liter så blir det 80 øre per kw.

Siden energimengden i diesel tilsvarer 10,1388889 kWh pr. liter så gir dette i så fall en virkningsgrad på hele 98,63 %. Dette er ganske oppsiktsvekkende bra resultater for denne Wallasen. Det må være en rimelig kald eksos på disse apparatene :crazy:

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Så dere kan sette dere ned å regne før dere uttaler dere om ting dere ikke har peiling på. Luft til luft varmepumper er ikke veldig effektive og de koster jo 15000-20000kr. Levetiden er i mange tilfeller for kort til at det lønner seg

Og dette har du greie på? Min varmepumpe kostet ca 20.000,- for to år sidenog den vil ha betalt seg ned før vinteren er omme. Så hvert år den holder utover dette gir meg en pen innsparing. Hvordan ser du for deg at en dieselvarmer til 14-15.000,- skal kunne konkurrere med dette?

Så dere kan sette dere ned å regne før dere uttaler dere om ting dere ikke har peiling på. Luft til luft varmepumper er ikke veldig effektive og de koster jo 15000-20000kr. Levetiden er i mange tilfeller for kort til at det lønner seg, i alle fall har det vært slik.

Jeg er enig at det er veldig mye optimistisk regning vedr. varmepumper ift. levetid. Men ved samme bruksmønster tror jeg ikke en gjennomsnittlig dieselvarmer har noe lavere nedskrivning.

Men, dere som har varmepumpe, har dere høyere gjennomsnittstemperatur i huset nå, enn tidligere? Man får mere varme ut av hver kwh inn, men bruker man ikke uansett omtrent like mye strøm, fordi komfortvarmen er høyere og det er varmere i huset døgnet rundt, både om natta og mens alle i husstanden er på jobb eller skole?

Man får mere varme ut av hver kwh inn, men bruker man ikke uansett omtrent like mye strøm, fordi komfortvarmen er høyere

Vi har jevnere gjennomsnittstemperatur ja, og slipper å fyre med ved eller parafin. Tidligere gikk det enten 800-1000 liter parafin eller to favner ved for å holde huset varmt i den kaldeste tiden. Men selv om varmepumpa nå tar seg av 99% av oppvarmingen og vi holder en mye jevnere temperatur, har likevel strømregningen gått betydelig ned! I tillegg er det nesten som om vi har fått et nytt hus, i stedet for å kjempe for å holde varmen så er det nå behagelig hele tiden! Så dette kan anbefales, særlig om du som oss har et gammelt hus med mangelfull isolasjon i forhold til dagens standard.

Det er mange som uttaler seg her uten å vite noe om dette.

Her tror jeg du har beveget deg ut på tynn is. Du kan få pumper med dårlig effekt langt billigere en du her skisserer, forøvrig gir de aller fleste pumper god eller meget god effekt.

Hva koster en dieselvarmer i forhold til en varmepumpe? hvilken levetid ser du for deg en dieselvarmer har i forhold til en varmepumpe når disse benyttes døgnkontinuerlig.

At en dieselvarmer er mer effektiv, har bedre driftsøkonomi, å lenger levetid er et latterlig utsagn, du kan godt sette deg ned å regne på dette før du uttaler deg om du vil.

Det er ikke bare ekspertisen som uttaler seg her på båtplassen, alle har rett til å uttrykke sin mening innenfor gitte rammer, da får vi et mangfold som jeg synes er fint å som vi kan lære mer av en kun en direkte uttalelse fra en ekspert

Har hørt om at det skal være en i rogalands området som har gjort dette her. Uten at jeg har peiling på om det er en sann historie eller ikke.

Men om man regner på det, og la oss da anta at diesel brenneren kommer ned i en kw pris på 0,8 kr/kw. Så vil alikevel en varmepumpe være billigere.

I dag ligger de fleste varme pumper opp mot eller over 1:4, dvs 1 kw inn gir 4 kw varme ut.

Men la oss uannsett ta følgende eksempel.

Du kjøper en gammel varme pumpe som bare gir 1:2. Strøm prisen er på 1,5 kr/kw, da vil du uansett fortsatt ha billigere varme med varmepumpen.

Selvfølgelig så kommer også installasjons kostnadene i tillegg for begge to. Skulle tro at dette er tilnærmet like dyrt, vist ikke dyrere for diesel varmeren.

Så løp heller å kjøp en varme pumpe.

Ingen ting er for dyrt til båten. :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...