Jump to content

Noe som har forsøkt med dieselvarmer hjemme ?

Worry II

Recommended Posts

2 hours ago, Brigg said:

Du må skille mellom tilført og avgitt effekt. Enkelte varmere oppgis med tilført effekt, andre med avgitt effekt. Med forbruk på 12 l i døgnet/0,5 liter i timen er tilført effekt 5 kW. Avgitt effekt avhenger av virkningsgraden På Eber D4 et denne 80%, dvs med 5 kW inn får man 4 kW ut i form av varme. 

Helt riktig. Da gir det en litt høyere kWh-pris på ca. 2,1 ved 17 kr/l. Fremdeles lønnsomt hvis prisene blir som skissert i vinter og støttegraden er på 90% (som i realiteten er langt lavere målt mot folks faktiske strømkostnad). 

8 kr for 1 liter med diesel...

Dyr strøm på 1-1,5 kr...

Det var dyre tider det. :giggle:

Nå tilsvarer min nettleie ca 1 kr/ kWh i tillegg til strømprisen (som nå tilsvarer at 1 kWh koster 365 øre/ kWh etter strømstøtte). Så jeg må betale ca 4,65 kr/ kWh.

Interessant at man snakket om at varmepumper hadde så begrenset levetid. 

Jeg har 3 stk, og 2 av dem fra 2007. En fra 2008. Fungerer fremdeles veldig bra, 15 år etter. Har brukt ca 3000,- på servicer på de årene. Måtte bytte ett lager.

Renset to av dem siste to dagene. Leverer fremdeles 60 C luft inne.

De har spart seg inn flere ganger.

For ordens skyld bor jeg på Sørlandet der utetemp er veldig fin for luft-luft varmepumper.

Husker jeg en gang regnet på kWh pris ved bruk av stearinlys. Det var perioder det lønte seg å bruke dem... (mot vanlig panelovn)

I år har jeg kjøpt inn en del ved. Har ca 10 storsekker stående. Aldri godt å vite hvor vi ender opp med strømprisene i vinter.

Bare for å legge inn litt historikk til vi leser i denne tråden om 10 år til så legger jeg inn denne her:

Screenshot_20220831-094732_Tibber.jpg.9709b15385ea155aed50e6293b3482cd.jpg

Og denne

Screenshot_20220831-094851_Tibber.jpg.d6785f568525b16a53d7e7177c9ce345.jpg

Fortsetter det slik så kan jo alternative oppvarmingskilder være aktuelle...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

5nacks skrev 45 minutter siden:

Fremdeles lønnsomt hvis prisene blir som skissert i vinter

Det avhenger av hvor i landet man bor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mitt forbruk er foreløpig 976 kWh, til 4811 kr. Det er ingen varme på i huset, kun fryser, kjøleskap, vvb og elbil-lading (går normalt sett ikke så mye per dag). 2 voksne og 3 barn. 

August blir ca slik:

Strømpris:     4811
- Strømstøtte: 3513 (3,6 kr / kWh)

+ Nettleie.         898 (fast + variabel, økt ca 40% siden juni)
Å betale:   2196,-

Dette vil gå noe opp i løpet av dagen, så ca 2250,- er ganske nær ekte fakturert beløp.

Så jeg vil ikke kunne spare noe av dette med en dieselvarmer i alle fall. :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan kjenne at jeg er bittelitt misunnelig på enkelte andre her. Over 6000 i strøm før støtte og nettleie uten å ha på varme. Ca 30 % til elbil.

Dieselvarmer for å holde varmen i huset hadde jeg holdt meg unna. Kan nok svare seg økonomisk nå, men da er det bedre med en varmepumpe. 

On 8/31/2022 at 5:31 PM, tilplan said:

Dieselvarmer for å holde varmen i huset hadde jeg holdt meg unna. 

Skulle jeg montert noe sånt måtte det i tilfelle være som beredskapsløsning.
Billig og grei nok til at man ikke fryser om det skulle bli et utfall på strømforsyningen over 24 timer vinterstid.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...