Jump to content

Noe som har forsøkt med dieselvarmer hjemme ?

Worry II

Recommended Posts

2 hours ago, Brigg said:

Du må skille mellom tilført og avgitt effekt. Enkelte varmere oppgis med tilført effekt, andre med avgitt effekt. Med forbruk på 12 l i døgnet/0,5 liter i timen er tilført effekt 5 kW. Avgitt effekt avhenger av virkningsgraden På Eber D4 et denne 80%, dvs med 5 kW inn får man 4 kW ut i form av varme. 

Helt riktig. Da gir det en litt høyere kWh-pris på ca. 2,1 ved 17 kr/l. Fremdeles lønnsomt hvis prisene blir som skissert i vinter og støttegraden er på 90% (som i realiteten er langt lavere målt mot folks faktiske strømkostnad). 

8 kr for 1 liter med diesel...

Dyr strøm på 1-1,5 kr...

Det var dyre tider det. :giggle:

Nå tilsvarer min nettleie ca 1 kr/ kWh i tillegg til strømprisen (som nå tilsvarer at 1 kWh koster 365 øre/ kWh etter strømstøtte). Så jeg må betale ca 4,65 kr/ kWh.

Interessant at man snakket om at varmepumper hadde så begrenset levetid. 

Jeg har 3 stk, og 2 av dem fra 2007. En fra 2008. Fungerer fremdeles veldig bra, 15 år etter. Har brukt ca 3000,- på servicer på de årene. Måtte bytte ett lager.

Renset to av dem siste to dagene. Leverer fremdeles 60 C luft inne.

De har spart seg inn flere ganger.

For ordens skyld bor jeg på Sørlandet der utetemp er veldig fin for luft-luft varmepumper.

Husker jeg en gang regnet på kWh pris ved bruk av stearinlys. Det var perioder det lønte seg å bruke dem... (mot vanlig panelovn)

I år har jeg kjøpt inn en del ved. Har ca 10 storsekker stående. Aldri godt å vite hvor vi ender opp med strømprisene i vinter.

Bare for å legge inn litt historikk til vi leser i denne tråden om 10 år til så legger jeg inn denne her:

Screenshot_20220831-094732_Tibber.jpg.9709b15385ea155aed50e6293b3482cd.jpg

Og denne

Screenshot_20220831-094851_Tibber.jpg.d6785f568525b16a53d7e7177c9ce345.jpg

Fortsetter det slik så kan jo alternative oppvarmingskilder være aktuelle...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mitt forbruk er foreløpig 976 kWh, til 4811 kr. Det er ingen varme på i huset, kun fryser, kjøleskap, vvb og elbil-lading (går normalt sett ikke så mye per dag). 2 voksne og 3 barn. 

August blir ca slik:

Strømpris:     4811
- Strømstøtte: 3513 (3,6 kr / kWh)

+ Nettleie.         898 (fast + variabel, økt ca 40% siden juni)
Å betale:   2196,-

Dette vil gå noe opp i løpet av dagen, så ca 2250,- er ganske nær ekte fakturert beløp.

Så jeg vil ikke kunne spare noe av dette med en dieselvarmer i alle fall. :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...