Jump to content

Hva er forskjellen på Jeanneau SO 35 og SO 36

gps

Recommended Posts

Riggen er litt smartere på so 36 med større storseil og mindre genoua. Den skal dermed visstnok seile litt bedre. På den annen side har so 35 finere materialvalg i innredningen. Store forskjeller er det nok ikke.

Har selv hatt en so 35 og det var helt greit til turseiling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

En svært god konkurrent i dette segmentet er Dufour 365, så den bør du sjekke ut. Jeg har selv hatt en SO35 og er enig med Sun Flyer at den er et greit valg. Forskjellen til SO36i er ikke all verdens, og siden folk gjerne betaler mye for "facelift" så får du nok mer for pengene om du kjøper en utgått modell.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Takk for svar. Kan du utdype litt om hvorfor Dufour 365 er et godt valg? Det er også flere andre typer som ligger i samme prisleie og ikke er eldre enn ca 5 år. Jeg tar gjerne imot litt kvalifisert synsing og erfaringer. Ikke minst tips om hva jeg bør være oppmerksom på ved kjøp.

Takk for svar. Kan du utdype litt om hvorfor Dufour 365 er et godt valg? Det er også flere andre typer som ligger i samme prisleie og ikke er eldre enn ca 5 år. Jeg tar gjerne imot litt kvalifisert synsing og erfaringer. Ikke minst tips om hva jeg bør være oppmerksom på ved kjøp.

med dette som alt annet handler det jo om smak og behag. I havna mi er det 2 Dufour 385 og 3 Dufour 365, og vi har god kontakt med hverandre. Alle er så langt jeg kan bedømme godt fornøyd. Det er flere områder hvor jeg liker Dufour bedre, og det går på sånt som "planløsning", kvalitet på elektrisk anlegg, byggekvalitet og finish på treverk i interiøret mm. Et eksempel er i sengen forut hvor SO35 har to teakfolierte bord som går ca 20 cm langs sidene av madrassen. Disse er i spon, og den siden som vender ned mot senga er helt ubehandlet. Så når man ligger der og kommer borti kommer det tydelig frem at dette er bygd rasjonelt og billig.

En annen ting jeg ikke likte med SO35 er at det er få rette hjørner der man skal sitte. Det gjelder både i cockpit og nede i salongen. Det gjør at man ikke finner gode sitteplasser.

Jeg var også misfornøyd med benplassen ute i cockpit der det er en løs luke man kan legge ned. Det bevegelige arealet er derfor veldig knapt, og med en relativt stor pidestall føles det trangt. Ønske om to ratt og enda litt bedre plass gjorde at jeg endte på en 385, og det var for meg en tabbe å mellomlande på en størrelse på 35 fot som er i snaueste laget for 3 kabiner/6 sengeplasser. Men det er min mening...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg syns OS35 holder seg overraskende bra i pris, iallefall mitt inntrykk basert på forlangende på finn.no. Flotte båter både 35 og 36en, men litt skremmende var det å lese om J36 som gikk på grunn i 2 knop og fikk store skader. http://solbaaten.blogspot.com/. Uansett tror jeg vi må innse at moderne båter produsert rimelig og godt muligens de dyre også ikke egner seg for grunnstøting i det hele...

Lykke til med valget, hvis det er en helt ordinær turbåt du jakter på så har du jo mange gode eksempler fra Bavaria, Hunter, Hanse, Dufour, Beneteau etc... Jeg har stusset litt over desse to Bavariaene, må jo være svært rimelig selv om den ene har vært charterbåt:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25531995

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25316952

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Bavaria 37 er en flott båt med pene linjer. Kvalitetsmessig på linje med Jeanneau i den størrelsen. Er verdt en befaring. Samtidig får du også en levrandør, som ligger i Norges-toppen på oppfølging.

Har Bavaria selv og er selvfølgelig ikke objektiv. Men erfaringene etter å hatt den i eie siden den var ny i 2006 er positive. Noe kunne selvfølgelig vært bedre.

Vi sees!

Hvis vi ser bort fra SUN OD36I(høy rigg/dyp kjøl) så er de relativt like. Bortsett fra har du akterstagstrammer på Bav, ikke på SO modellene. Vil gi deg mulighet for litt høyere høyde, samt du kan slippe opp på lensen. Nå tror jeg kanskje ikke mange bruker muligheten.

For du tak i en Bav med High-tech seil for du større seilglede og mindre krenging. Std seil er litt lakenaktig, men helt greit.

Valget for meg mellom Jeanneau og Bavaria den gangen i 2006, var det Importør-leddet som var vekten på skåla.

Uansett velger du mellom trygge importører. Heitman har overlevd mere enn en krig.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...