Jump to content

Større motor. Hvilken utveksling på nytt gear? Halco 29 Økonomi

magnumlars

Recommended Posts

Hei,

Har idag ein Halco 29 økonomi med fordsabb 2722 på 85 hk og Hurth 250 gear. Har i lengre tid sett etter ein litt større motor av å sette inn, då 85 hk vert litt lite. Har no fått tak på ein Ford Mermaid 2722 på 140hk, samme motor, men med turbo og intercooler.

Det vesle 250-gearet eg har på 85 hk`en duger ikkje til denne nye motoren, eg treng kraftigare saker. Har funne ut at ZF63/Hurth 630 evt 45/450 med vertikal offset er det eg treng, men det eg er usikker på er utvekslinga. Det finnast eit og anna gir til salgs i det store utland, men eg er usikker på kva utveksling eg bør kjøpe. På Zf63 er det fleire forskjellige 1,25:1 1,5:1 og 2:1 sånn ca. Gearet eg har idag har utveksling på 1,92:1. Propell reknar eg vel nesten med eg må skifte då eg kjem til å øke farten frå 15 til 20 knop ved samme turtall.

Propellakslingen eg har er 35mm .

Det beste er å høre med andre som har samme type båt.

Har regnet litt på dette selv med programmet Propcalc.

Litt data: Motor nå på 85hk, maks omdr. 2600, vekt båt 4500kg, 8 meter skroglengde i sjø, girutveksling 1,92:1. Båt regner jeg er en helplaner. Propellen bør da være på 20x17. Fart 15,75knop.

Med ny motor på 140hk, girutveksling 2:1, propell 23x22, fart 20,2knop.

Med ny motor på 140hk, girutveksling 1,5:1 propell 19x17, fart 20,2knop.

Med ny motor på 140hk, girutveksling 1,25:1 propell 17x14, fart 20,2knop.

Jeg ville ha brukt utveksling på 2:1 hvis aksling tåler dette.

Riktig, Økonomiversjonen er ein halvplanar og offshore er heilplanarutgave. Når det gjeld propellen veit eg ikkje kva størrelsen er på den eg har, men eg meinar å ha minne til at det var ganske liten klaring til botnen av båten, slik at ein større diameter enn den eg har er ikkje noko sjakktrekk trur eg.

Nokon som har ein formeining om styrken i 35mm propellaksel og kva den tåler og ikkje?

At båten på Finn.no ikkje gjer meir enn 15 knop med 120 hk er ikkje min feil. Har sjølv vore borti ein med 175 hk som ikkje gjekk meir enn 16,5. Men det er 2 versjonar av halco med kjøl. Den som heiter økonomi er spesialkonstruert for nettopp 85 hk.

Halco økonomi er oppgitt frå fabrikk til maksfart 15-16 knop med 85 hk, og det klarar dei og om botnen er rein og motoren frisk, min var vel opp i 15,5 knop rett etter bunnsmøring.

I følge Magnar Reigstad som konstruerte båten hadde han vore opp i 18 knop med 85 hk og 24 knop med 127hk med optimalisert skrog (spissa kjøl etc).

Men sidan du veit dette betre skal eg ikkje bestride dine antagelsar :thumbsup:

Men sidan du veit dette betre skal eg ikkje bestride dine antagelsar :thumbsup:

Jeg vet ikke dette bedre enn andre, har bare brukt et beregningsprogram som heter Propcalc.

Får håpe for din del at teori ikke stemmer i praksis og at du vil få mere fart på båten enn programmet tilsier.

Det skal iallefall bli spennende å se hva du virkelig får i fart med den nye motoren.

Og ikke kom med lygeknop :giggle:

Ja vi får håpe teori og praksis ikkje stemmer her, for det er nok ikkje bere eg som finn denne teorien merkelig. Det er vel minst 3 medlemmar her som kan bekrefte dette med kva fart desse båtan gjer. I mine tidlegare trådar var det medlemmar som rapporterte om 85hk/15 knop, 120hk/18,5 knop, 155hk/21 knop. Utanom desse veit eg om ein Halco økonomi med VP TMD 31 på 130hk som gjer ca.20 knop

Slik eg tolkar enkelte "ekspertar" på Halco er Økonomi og Offshore versjonen omtrent akkurat like lette/ tunge å drive i vatnet opp til ein viss fart (ca 24 knop), dette vistnok bekrefta med at begge typane gav omtrent identisk hastighet med identisk motor (VP TMD40/165 hk-23 knop)

Jeg har og prøvd dette propellprogrammet, og får det ikke helt til å stemme jeg har en delta 9700 vekt ca 3800 kg halvplaner med volvo tamd 40 ms3c kasse med utveksling 1,92?-1 og bruker en mikado 18x18" 4 blads som passer perfekt til min applikasjon båten gjør 20 gps knop på max mitt problem er at jeg må bytte kasse og har fått tak i en ms4 med utv 2,65-1 og ønsker å bruke en scew back propell som har endel større bladareal enn mikadoen. max diameter er 19" pga flyndra. må nok få winrace til å beregne dette. har en 18X19 scewback liggende så hadde håpet at den skulle kunne tilpasses ang 35 mm propellaksling brukes det på viknes 770 med 150 hk yanmar uten problemer den er riktignok ganske kort men det burde gå hos deg og

Vel, jeg tror sikkert Naurstad sine utregninger kan ha noe for seg. Jeg tror likevel du skal kontakte profesjonelle til dette. Olle Terjesen på Winrace er imponerende på dette. Du har en kjent båt og setter inn en kjent motor. Han kan hjelpe deg å optimalisere dette, sånn at du velger riktig utveksling og riktig propell. Han gjorde dette for meg, og det han beregnet stemte på en prikk. Jeg hadde motor og girkasse. Han beregnet da hvilken propell jeg skulle ha og beregnet da også hvilken fart jeg ville få og hvilket turtall motoren ville få.

Du må jo ikke risikere at du får feil gir og propell når du først skal bytte dette.

I mine tidlegare trådar var det medlemmar som rapporterte om 85hk/15 knop, 120hk/18,5 knop, 155hk/21 knop.

Jeg har en Halco Offshore gammel modell med ein 180hk Sabbford. For en del år sidenvar vi på tur sammen med flere andre båter og en av de var en Halco Økonomi. Der var det innstallert en Ford 6-er med ca 150 hk. Han ville vise hvor fort denne båten gikk og eg måtte over 20 knop for å holde følge. Jeg ble imponert over at den gikk så bra. Det virker som det du skriver om 155hk/21 knop stemmer svært bra.

Hei Lars, ser du samenligner Volvo 31/40 mot Fordene, husk de er ca.150 kg tyngre, det har mye å si.

Er giret bestilt?

Det eg tok med om 40-motoren var mest for å vise at den halvplanande halcoen faktisk er ganske lettdriven. Eg veit om ein som hadde Halco offshore med VP TMD31 på 130 hk, og den gjorde 19 knop på full guffe, omtrent akkurat det samme som økonomiversjonen med kjøl. Det er mulig vektforskjellen har noko å sei mellom ein 2722 og TMD 40, men i min båt merkar eg i alle fal null og niks med 150 kg forskjell. Bildet over der min gjer 15 knop er med smekk full dieseltank.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/58816-vestlandsbaat-til-300000-halco-29/

Når eg ser i denne tråden er det ein som får 18,5 knop med ein 120 hk perkins. Denne motoren ser for meg ut til å vere ein seksar utan turbo og av typen svært tung, so det går tydeligvis an å få fart sjølv med ein svær malmklump i maskinrommet :wflag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...