Jump to content

Additiv for å ta vare på bensin gjennom vinteren

Bitteliten

Recommended Posts

skal stå leeeeenge før dette blir ett reelt problem,

Dagens blyfrie bensin har en levetid på ca 3 måneder, etter dette begynner den å tape seg og skiller blant annet ut et hvitt pulver (kalium?) som har en ekkel uvane med å tette dyser etc. Er 3 måneder leeeeenge?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Williams anbefaler at det tilsettes et additiv til bensin som lagres over lengre tid på tanken ved opplag. Noen som har tips om hva slags additiv det er og hvor det kan kjøpes?

Er det vanlig bensin, hvorfor ikke bruke den på snøfreser eller bilen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Joda - men det er 40 liter på tanken - og jeg gidder ikke å pumpe over på fat for så å pumpe det inn på bilen. 40 liter på snøfreseren - får håpe det ikke blir så mye snø :wink:

Men jeg fikk tak i det fluriumet som Williams anbefaler fra importøren i dag. Husker ikke hva det heter - men det luktet ganske mye 2 taktsolje egentlig. Jeg hadde på en dæsj på motorsyklene og påhengeren vår samtidig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mercury/Quicksilver-forhandleren har et slikt stoff ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har hørt at bensin som har stått en stund skal ristes godt før det brukes

Det hjelper mot totaktsolje som har klumpet seg, men det har ingenting å si for bensinkvaliteten. Nedbrytningen går sin gang uansett.

eldre motorer å de er kansje ikke så kresne

Så lenge stoffer utskilles så er det uansett smart å kjøre forgasseren tom, og tømme tanken før vinteren. Bensinen bruker du opp ppå bilen i løpet av vinteren, og så starter du våren med frisk bensin.

Det går som regel greit å få start etter en vinter, men om du åpner forgasseren vil du se det hvite stoffet som utskilles. Dette kan forårsake mye problemer gjennom sesongen, så da er det vel like greit å tenke litt preventivt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

gamle bensin motorer er nok mere kresene på kondens en nye med innsprut, har i allefall aldrig merket noe unormalt med min gode gamle aq140, derimot er jeg enig at bensin for 2 taktere med innblandet 2t olje bør nedtappes før vinteren,

Norske båter er best!

Som sagt: Dette gjelder nok nyere mere moderne følsome å kresne motorer. Tenk alle som har veteranbiler som kun blir brukt på sommeren. Aldri vert borti at noen i de miljøene tømmer tankene eller har prob med start å bruk når våren kommer. Kan store jordskjelv forekomme i norge? Ja såklart men ytterst usannsynlig :giggle:

Mopeder, gressklippere og mindre påhengere reagerer lett på gammel bensin etter min erfaring. For det første skal det ikke så mye til for at slike småmotorer skal bli litt vanskelige av seg, og for det andre så antar jeg at disses relativt små dyser lettere går tette av dette pulveret som skilles ut. Større, grovere motorer er ikke like følsomme, min gamla Amason har stått garasjen i 7-8 år nå med samme bensin. Den er riktgnok betydelig mer tungstartet ved sin årlige oppstart enn den var for noen år siden, men det kan jeg leve med. 6 hesteren, scooteren og gressklipperen derimot merker jeg stor forskjell på om jeg lar dem overvintre med gammel bensin eller om jeg tømmer tanken på høsten og fyller nytt på våren før oppstart. Jeg har hatt vereanbiler en del år, og merker godt hvordan motorene reagerer på gammel bensin. Men med en bil som gjerne bare bir kjørt en tur eller to i året så blir det litt feil å tømme tanken hvert år. Men en flaske med drivstoffstabilisator hadde nok ikke vært dumt...

Nedbrytningen går sin gang uansett.

Så lenge stoffer utskilles så er det uansett smart å kjøre forgasseren tom, og tømme tanken før vinteren.Det går som regel greit å få start etter en vinter, men om du åpner forgasseren vil du se det hvite stoffet som utskilles. Dette kan forårsake mye problemer gjennom sesongen, så da er det vel like greit å tenke litt preventivt?

Når forgasseren er tom og bensinen fordampet og oksygen slipper til, er det da det hvite pulveret dannes, jeg bare spør??

Mopeder, gressklippere og mindre påhengere reagerer lett på gammel bensin etter min erfaring. For det første skal det ikke så mye til for at slike småmotorer skal bli litt vanskelige av seg, og for det andre så antar jeg at disses relativt små dyser lettere går tette av dette pulveret som skilles ut.

Har ikke den erfaringen, tvert i mot.

Har en JOBU 5 fra tidlig 70tallet og en nyere, en grasklipper fra 80tallet, hadde en påhenger fra 82 solgt for to år siden, da jeg kjøpte en ny og

en 4 år gammel snøfreser. Alle står med ¼ tank og blir kjørt et par tre ganger utenom sesongen og får ny bensin når det er sesong.

Må riktig nok dra fra 2 til 4 ganger i snora for å få start men litt trim skal en ha.

Hvordan forgasserene ser ut inni vet jeg ikke, da jeg ikke skrur på noe som virker.

Men alle vrange motorer er blitt friske etter å ha fikset luftfiltret.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Gå til en Evinrude/ Johnson forhandler og kjøp ei flaske (ca 2,5dl/8 oz) med "2+4 fuel conditioner). Koster ca:100,- +-

Flaska har skala i dl og oz. (1 oz pr 15l bensin) Flaska inneh. 8 oz dvs til ca 120l bensin. Da kan du trygt lagre bensinen

i minst 1 år!Den stabliserer bensinen og tar også vare på pakninger i drivstoff systemet,har egenskaper som kondensfjerner. Bland det i tanken og kjør det inn i motoren før du parkerer den før vinteren.

Dette er en billig forsikring! Brukes på alle bensinmotorer.Flaska finnes også i større kvanta.

Redigert av KLYNKE (see edit history)

Quicksilver/mercury sin holder bare til 45 liter http://www.gulfstreamshop.com/Models.aspx?ModelID=594

Bortsett fra denne da som holder til 230 liter http://www.mertenmarine.com/servlet/the-812/Mercury-Quickstor--dsh--Fuel/Detail

Det var jo veldig stor forskjell da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...