Jump to content

Additiv for å ta vare på bensin gjennom vinteren

Bitteliten

Recommended Posts

Som Øyeren sier, så skiller ikke ren bensin uten vann ut noe når den står over vinteren.

Hvis man lar ren bensin stå og fordampe bort, blir det ikke liggende noe igjen(bortsett fra en tynn oljefilm)

Hell bensin på hånden å la det tørke, hvitt pulveraktig belegg. En gasser står da aldri full i bensin :confused:

Dette er nok bare at bensinen tørker ut huden på hendene dine.

Det hvite belegget man kan finne i forgassere er et resultat av vann i bensinen som fører til oksydering/tæring på aluminiumen i forgasseren.Det beste er å drenere forgasserene/vaporseparator før lagring - i tilfelle det skulle ligge en dråpe vann i bunnen, og å ha vannutskiller montert i båten.

Additivene har somregel effekt som kondensfjerner, og jeg ville ikke brukt dette i en båt med vannutskiller da vannet vil passere vannutskilleren og havne i motoren( vann/kondens blir blandet inn i bensinen)

Mange utenbordsmotorer har og et bensinfilter som fungerer som en liten vannutskiller.

Når det gjelder å bruke additiver for å holde bensinen "fresh",så leste jeg for noen år siden at dette er relatert til bensinkvaliteten i usa som kan/kunne endre oktantall ved lang lagring pga. kondens og fordamping.

Her i landet sier drivstoff levrandører/produsenter at det i beste fall er bortkastede penger, i værste fall skadeligt å bruke addetiver.

Drivstoff-tilsetninger: Bortkastede penger

Additiv-selgerne svarer

tørker neglene å da? Kjørte tom tanken i fjord å fylte ny bensin. Kom til destinasjonens stoppested å slo av. Åpnet motorkasse dagen etterpå for å hente engangsgrillen. Gasseren hadde da et tynt hvitt støvaktig belegg. Tittet på dette flere ganger å spiller ingen som helst rolle hvor jeg fyller bensin, kan faktisk åpne motorkasse for så å slå av motor å se gjennværende bensin fordammpe av gasseren å legge igjen dette utrolig fine støvbelegge

Tipper det er oksydering som skjer/har skjedd utenpå gasseren din som kommer til syne.Jeg har ivertfall åpnet renset flere hundre gassere i min tid, og har ikke funnet noe vitt pulver inne i gasserene hvis ikke det har vert vann i dem.

Man kan somregel se det på det laveste punktet i flottørkammeret hvis det har bare ligget noen få dråper der (blir et hvitt felt, mens resten av gasseren er ren).

Jeg har og latt bensin stå til det har fordampet ned i diverse plast og alu. beger, eller på glassplater/speil for å se etter 2-takt olje når det har vert tvil, men ser aldrig noe hvitt pulver.Dette kan du jo teste selv.. med og uten addetiv.

Kan det vere noe fra tanken din som blander seg i bensinen ? Hvis du bruker addetiver/kondensfjerner så blander dette vannet inn i bensinen..da kan du vel kansje få en oksydering hvis bensinen fordamper, og vannet ligger igjen..?

Bruker INGENTING i tanken da jeg ikke kan se at fludium har noe for seg så lenge det ikke er snakk om blytilsettning eller olje. Tanken er av type 160l rustfri som ble tømt å renset ifjord uten at dette trengtes, vannutskiller har jeg og. Har aldri hatt prob med hverken start eller gange

Vel, jeg kan jo selvfølgelig ha trekt litt for raske slutninger når jeg antar at dette kommer av vann. Men vann i forgasser fører til hvitt pulver og tæring i aluminiumen der vannet ligger. På de få forgasserene jeg har funnet med hvitt støv litt jevnere fordelt har jeg da regnet med at dette og kom av vann- men dette kan selvføleligt vere noe annet.

Men hvis det var ren bensin som førte til dette, burde det jo vere i alle forgassere.

på de gasserne jeg har sett er det hvertfall et tynt tynt lag med det hvite pulvere, dette gjelder for det meste 8er bensin der man faktisk har stor nok gasser til å se noe uten at man må demontere. Er forøvrig sånn på 2syl FM motoren jeg har i snekka å med nærmere ettertanke

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...