Bitteliten Startet 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2010 Williams anbefaler at det tilsettes et additiv til bensin som lagres over lengre tid på tanken ved opplag. Noen som har tips om hva slags additiv det er og hvor det kan kjøpes? Jeg har kjøpt tilsvarende til gressklipper en gang i tiden - men det var på bittesmå flasker Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Alle båtbutikker "med respekt for seg selv" har dette, eller bør ha det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andersb Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 skal stå leeeeenge før dette blir ett reelt problem, over vintern går fint uten, med forbehold om feildesignet tank, og tempsvingninger som generer kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 med forbehold ...tempsvingninger som generer kondens. Og nå er det -15 og til helgen blir det -8, dvs kondens.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 skal stå leeeeenge før dette blir ett reelt problem, Dagens blyfrie bensin har en levetid på ca 3 måneder, etter dette begynner den å tape seg og skiller blant annet ut et hvitt pulver (kalium?) som har en ekkel uvane med å tette dyser etc. Er 3 måneder leeeeenge? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Her er en kandidat Det er en bensinstabilisator. Ellers hvis det er en bensinmotor med lite bruk/forbruk så er alkylatbensin et godt alternativ. Der har du ikke problemer med oksidering ved lang lagring. Uansett er det gunstig å lagre bensin i full tank. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Williams anbefaler at det tilsettes et additiv til bensin som lagres over lengre tid på tanken ved opplag. Noen som har tips om hva slags additiv det er og hvor det kan kjøpes? Er det vanlig bensin, hvorfor ikke bruke den på snøfreser eller bilen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 (redigert) Joda - men det er 40 liter på tanken - og jeg gidder ikke å pumpe over på fat for så å pumpe det inn på bilen. 40 liter på snøfreseren - får håpe det ikke blir så mye snø Men jeg fikk tak i det fluriumet som Williams anbefaler fra importøren i dag. Husker ikke hva det heter - men det luktet ganske mye 2 taktsolje egentlig. Jeg hadde på en dæsj på motorsyklene og påhengeren vår samtidig. Redigert 1.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maia Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Har hørt at bensin som har stått en stund skal ristes godt før det brukes, men hvis det skilles ut kalium som index nevner,blir det blandet inn igjen bare ved risting? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Mercury/Quicksilver-forhandleren har et slikt stoff ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FM 8-12 Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Aldri hatt noe prob med start etter vinter men det kommer kansje av at det har vert eldre motorer å de er kansje ikke så kresne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Har hørt at bensin som har stått en stund skal ristes godt før det brukes Det hjelper mot totaktsolje som har klumpet seg, men det har ingenting å si for bensinkvaliteten. Nedbrytningen går sin gang uansett. eldre motorer å de er kansje ikke så kresne Så lenge stoffer utskilles så er det uansett smart å kjøre forgasseren tom, og tømme tanken før vinteren. Bensinen bruker du opp ppå bilen i løpet av vinteren, og så starter du våren med frisk bensin. Det går som regel greit å få start etter en vinter, men om du åpner forgasseren vil du se det hvite stoffet som utskilles. Dette kan forårsake mye problemer gjennom sesongen, så da er det vel like greit å tenke litt preventivt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco24styling Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Har aldrig gjort noe med dette, harsom regel 40-70 liter bensin på taknen gjennom vinteren, topper den bare opp ved utak, ingen problem Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Jeg tror også at bensinkvaliteten og hvilke erfaringer man har med overvintret bensin i en viss grad kan ha noe med hva slags motor man har. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 gamle bensin motorer er nok mere kresene på kondens en nye med innsprut, har i allefall aldrig merket noe unormalt med min gode gamle aq140, derimot er jeg enig at bensin for 2 taktere med innblandet 2t olje bør nedtappes før vinteren, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
FM 8-12 Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 har vel 100l på tanken nå, skal fylle den full ved utsett. Tviler på det ALLER sterkeste at dette gir noe prob på v8er sluska som sitter i Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Har fyllt full tank og hadde på en god skvett Alron. Vet ikke om det gjør samme jobben som en drivstoffstabilisator, men det var hva jeg hadde tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Vanlig bensin skiller ikke ut noe ved lagring såfremt det ikke er vann på tanken. Sålenge den lagres kaldt og mørkt som ofte er vanlig vinterlagring så er det ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Som sagt: Dette gjelder nok nyere mere moderne følsome å kresne motorer. Tenk alle som har veteranbiler som kun blir brukt på sommeren. Aldri vert borti at noen i de miljøene tømmer tankene eller har prob med start å bruk når våren kommer. Kan store jordskjelv forekomme i norge? Ja såklart men ytterst usannsynlig Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Mopeder, gressklippere og mindre påhengere reagerer lett på gammel bensin etter min erfaring. For det første skal det ikke så mye til for at slike småmotorer skal bli litt vanskelige av seg, og for det andre så antar jeg at disses relativt små dyser lettere går tette av dette pulveret som skilles ut. Større, grovere motorer er ikke like følsomme, min gamla Amason har stått garasjen i 7-8 år nå med samme bensin. Den er riktgnok betydelig mer tungstartet ved sin årlige oppstart enn den var for noen år siden, men det kan jeg leve med. 6 hesteren, scooteren og gressklipperen derimot merker jeg stor forskjell på om jeg lar dem overvintre med gammel bensin eller om jeg tømmer tanken på høsten og fyller nytt på våren før oppstart. Jeg har hatt vereanbiler en del år, og merker godt hvordan motorene reagerer på gammel bensin. Men med en bil som gjerne bare bir kjørt en tur eller to i året så blir det litt feil å tømme tanken hvert år. Men en flaske med drivstoffstabilisator hadde nok ikke vært dumt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Nedbrytningen går sin gang uansett. Så lenge stoffer utskilles så er det uansett smart å kjøre forgasseren tom, og tømme tanken før vinteren.Det går som regel greit å få start etter en vinter, men om du åpner forgasseren vil du se det hvite stoffet som utskilles. Dette kan forårsake mye problemer gjennom sesongen, så da er det vel like greit å tenke litt preventivt? Når forgasseren er tom og bensinen fordampet og oksygen slipper til, er det da det hvite pulveret dannes, jeg bare spør?? Mopeder, gressklippere og mindre påhengere reagerer lett på gammel bensin etter min erfaring. For det første skal det ikke så mye til for at slike småmotorer skal bli litt vanskelige av seg, og for det andre så antar jeg at disses relativt små dyser lettere går tette av dette pulveret som skilles ut. Har ikke den erfaringen, tvert i mot. Har en JOBU 5 fra tidlig 70tallet og en nyere, en grasklipper fra 80tallet, hadde en påhenger fra 82 solgt for to år siden, da jeg kjøpte en ny og en 4 år gammel snøfreser. Alle står med ¼ tank og blir kjørt et par tre ganger utenom sesongen og får ny bensin når det er sesong. Må riktig nok dra fra 2 til 4 ganger i snora for å få start men litt trim skal en ha. Hvordan forgasserene ser ut inni vet jeg ikke, da jeg ikke skrur på noe som virker. Men alle vrange motorer er blitt friske etter å ha fikset luftfiltret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Når forgasseren er tom og bensinen fordampet og oksygen slipper til, er det da det hvite pulveret dannes, jeg bare spør?? Nei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Hell bensin på hånden å la det tørke, hvitt pulveraktig belegg. En gasser står da aldri full i bensin Sitér dette innlegget Link to post
KLYNKE Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 (redigert) Gå til en Evinrude/ Johnson forhandler og kjøp ei flaske (ca 2,5dl/8 oz) med "2+4 fuel conditioner). Koster ca:100,- +- Flaska har skala i dl og oz. (1 oz pr 15l bensin) Flaska inneh. 8 oz dvs til ca 120l bensin. Da kan du trygt lagre bensinen i minst 1 år!Den stabliserer bensinen og tar også vare på pakninger i drivstoff systemet,har egenskaper som kondensfjerner. Bland det i tanken og kjør det inn i motoren før du parkerer den før vinteren. Dette er en billig forsikring! Brukes på alle bensinmotorer.Flaska finnes også i større kvanta. Redigert 7.Desember.2010 av KLYNKE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 (redigert) Quicksilver/mercury sin holder bare til 45 liter http://www.gulfstreamshop.com/Models.aspx?ModelID=594 Bortsett fra denne da som holder til 230 liter http://www.mertenmarine.com/servlet/the-812/Mercury-Quickstor--dsh--Fuel/Detail Det var jo veldig stor forskjell da. Redigert 7.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.