Jump to content

Vintertemp og båtliv i Oslofjorden

lgboat

Recommended Posts

Tenkte det kunne være av interesse for mange å følge med på "de blå" i lufta, i båten og i sjøen.

Var nettopp på Malmøya Slipp som ligger rett ved Oslos Østre Havn. Der ble flg målt:

I lufta -12 gr, i båtens salong -8, i lasterom -1 og i motorromskassa -1.

Vanntempen var +2,5 og stigende. Laveste i går var -1.

Bobleanlegget ble startet i går kveld, derfor +gr og stigende. Vil tro det stabiliserer seg rundt +4.

Sist jeg var i båten (to dager siden), var det 2-3cm is i hele havna med unntak av rundt båtene i bobleannlegg. I luften av det -15 eller der omkring.

Inni båten var det +8 da jeg har på varme. Jeg driver å mekker motor, så i ettermiddag skal varmen på fullt + dieselvarmeren. Så blir det å legge seg under dyna og sove litt før man begynner å mekke etter middag.

Har planer om å bosette meg fast i båt når alle de små håpefulle er ute av redet (Det står igjen kun ei på 18 nå, så det nærmer seg), så jeg ser det som nyttig å bosette meg i båten en kald helg. Da får jeg litt føling på hvordan det blir vinterstid når jeg evt flytter inn for godt.

Jeg har fortsatt vann på vanntanken, så jeg velger å ha det såpass varmt som 8-10+ til jeg er ferdig med motormekking.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Og på søndag blir det +3 og sludd etpar timer.

Om du velger time-for-time på YR, så spår de faktisk regn og ikke sludd midt på dagen.

Over en uke med mindre enn -10 og så endrer det seg fra -12 til +3 på mindre enn et døgn... hehe.. jeg skal IKKE kjøre bil den dagen.

Men det er YR da. De påstår de "melder" vær, mens min påstand er at de ikke engang klarer å gjette hvilket vær vi hadde i går...

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ble dårlig med det meldte mildværet, var nede i -5 i en kort periode.

I dag tidlig leste jeg -16 på utsiden og +14 inne. Etter ett par timer med Webastoen på var jeg oppe i 21 igjen.

Nå i ettermiddag er gradestokken på vei nedover igjen. -14 ute, begynner å bli kaldt i vannet. Gradestokken viser snaue 1 grad. Har begynt å snerke seg litt, men det kan ikke kalles is ennå.

Kulda kan bare yppe seg, har yttligere 6kw til oppvarming om nødvendig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...