Jump to content

Lyst på ny båt, hva tror dere om Skibsplast 605?

ADNOH

Recommended Posts

Syntes den nye 605 til Skibsplast var meget stilig. Den tidligere 605 var blitt litt "gammelmodig", mens denne nye ligner mer på sine større søsken i Skibsplastflåten. Litt spesielle løsninger på enkelte detaljer, men kvaliteten til Skibsplast har jo altid vært helt i toppen. Motorvalget er jo bundet til Mercury, til glede for noen og skuffelse for andre? Nå er det jo flere nye modeller i denne klassen, bl.a. Askeladden sin "nye" C 62, som jeg personlig syntes er blitt meget bra. Har hatt flere Askeladden-modeller i de senere år, bl.a. "gamle" 605 Explorer, som manglet de detaljene og løsningene den nye C 62 har fått. Valget i dag må jo enten bli Yamarin 63, Askeladden C 62, eller Skibsplast 605. Det har vel også en del og bety hvilken motor som henger bak: Yamaha, Mercury eller Suzuki.

synes bare godt om den nye 605. Har prøvd 665 i sommer og kunne godt tenke meg en av de nye Skibsplastene selv. Har også tenkt de samme tankene som LM 605 vedr motor, men er det grunn til bekymring? Verado er vel neppe aktuelt for de fleste på denne båten, men en av 4-takterne bør vel være greie eller ligger de langt etter de japanske motorene på driftssikkerhet?

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Hvis jeg kunne ha valgt motor til den nye Skibsplasten (605), tror jeg nok valget hadde falt på en Suzuki 115, kontra Mercury sin 115EFI.Hadde en Mercury 115 EFI(2007mod) på en Askeladden 605 Explorer i tre sesonger, og det var en grei nok motor, selv om jeg hadde noen mindre driftsproblemer.Bl.a.Høy/ujevn tomgang i perioder, en bensinslange som løsnet, gummigjennomføring for kabler etc. i motor ble altid dradd ut når jeg svingte motoren, og til sist så røk lik så godt startmotoren etter ca. 100 timers bruk. Har et "tenke-år" med en Askeladden 475 m/60 Susuki(2010 mod), men blir jo litt fristet av den nye C 62 som Askeladden nylig har kommet på markedet med.

de er de som er minus med skipsplast at den ikke leveres med suzuki eller yamaha. men med mercury

båten er svart pen!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Nye serie Mercury 80-100-115 EFI fra og med 2007 modell på 1732m2(ikke gamle 115 EFI t.o.m. 2006 på 1741m2)har fått god kritikk på støy i test: Sammenlignet SuZ/Yam m.m. "Også støyverdiene får karakteren fullt godkjent i nesten hele turtallsregisteret"(100EFI). Har ellers ikke funnet mer negativt om disse enn andre motorer...) På nye 605 er det anmerket minus på støy(115EFI)...- Er ikke fribord bak/ovenfor motor på nye 605 litt lavt -og mer støy...? (Ser at askeladden 605 m.flere er like lav bak)

Redigert av bindaling (see edit history)

Ser også at det var en anmerkning på noe mye støy i fra motoren på nye Skibsplast 605. Kan ikke være motoren sin skyld, for den var veldig stillegående etter mine erfaringer, tror nok heller det har noe med utformingen bak i båten som "bindaling" også er inne på. "Gamle" Askeladden 605 (skal jo etterhvert fases ut av prod.) har jo noe av den samme løsningen bak, mye på grunn av den muligheten for åpning av seteryggen ut til "badeplattformen", i tillegg til manglende kalesjegarasje. Båten blir mere åpen akter slik at motorstøy vil naturligvis være mer fremtredende med en slik løsning. Den nye modellen(C 62) burde jo være bedre støymessig p.g.a. en annen løsning akter (kalesjegarasje etc.)+ en stillegående Suzuki bakpå.

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg skulle velge en Skibsplast med Mercury fremfor en Yamarin med Yamaha?

Skibsplast har altid hatt båter i toppen når det gjelder design og ikke minst kvalitet. Hadde en Skibsplast selv for mange år siden,og vil påstå at det var en av de beste båter jeg har hatt. Syntes de siste modellene som er kommet (innkl. den nye 605) er meget flotte og solide båter. Motormessig er vel "de store fabrikkantene" nok så likeverdige i dag når det gjelder forbruk, støy, pris etc på sine modeller, uansett om du velger Mercury, Honda, Yamaha, eller Suzuki osv. Nå er vel Mercury den eneste som har 5års garanti? (Hvis man foretar den årlige servicen hos forhandler). Men bevare meg vel, Yamarin/Yamaha er jo en sikker ener, likeså Askeladden/Susuki, spør du meg?

Mouche, det må vel være om noen, av en eller annen grunn, foretrekker Skibsplast foran Yamarin, men er usikker på om valget er lurt på grunn av det som henger bak på båen. Kanskje du kan belyse det siste her? Synes LM 605 gjør en god jobb med det.

Nå er vel Mercury den eneste som har 5års garanti? (Hvis man foretar den årlige servicen hos forhandler).

Yamaha gir vel 3 år, men for egen del så er jeg ikke så opptatt av det siden Forbrukerkjøpsloven gir god (nok) dekning uansett. Tror Honda også gir fem års garanti? At den årlige service må foretas hos forhandler tror jeg ikke de kan hevde lenger da EU-systemet har sagt noe om at det ikke går grunnet konkurransevridning.

Synes også at Skibsplast virker bra, men får meg bare ikke til å engang vurdere en Mercurymotor! Min klare preferanse er Suzuki (har) og Yamaha (har hatt), sånn er det bare. Har heller aldri vært glad i Askeladden, igjen basert på subjektive kriterier så for meg står Yamarine og Yamaha frem som den klart mest attraktive kombinasjonen og særlig en 63BR er det jeg vurderer å bytte til. Jeg liker BR-konseptet og har hatt det i fire sesonger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når det gjelder støy på 605-Mercury,ble det kommentert at motoren muligens var montert for høyt. Vet ikke helt hva de mente,muligens det ble noe småkavitering. Ellers tror jeg Yamarin er såpass foran Skibsplast på skrogsiden,så denne kommer foran hos meg og.

Skibsplast pleier å flate ut skroget akter,noe som bl.a gjør skroget mindre trimmevillig.

Jeg liker også Bowrider konseptet,og første sesongen med Magnum/Yamaha var herlig :yesnod:

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg skulle velge en Skibsplast med Mercury fremfor en Yamarin med Yamaha?

Nei, kan ikke det. Men så langt er jeg ikke i tvil når jeg kakker/kjenner på skrågsidene til en Yamarin og en skibsplast. Solid båt = skibsplast - spør du meg. Mulig jeg tar helt feil, men det er mitt subjektive inntrykk. Nyere Yamaha 115 kjenner også jeg - kan ikke finne noe mer negativt om ny serie til Mercury. Vil gjerne endre mening - bare hvis jeg finner nok argumenter for det...

Redigert av bindaling (see edit history)

Nei, kan ikke det. Men så langt er jeg ikke i tvil når jeg kakker/kjenner på skrågsidene til en Yamarin og en skibsplast. Solid båt = skibsplast - spør du meg.

Hva mener du å ha avdekket mht kvalitet ved å kakke litt på skrogsiden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Finnes jo også et annet ypperlig alternativ som heter AMT 200 DC. Der kan man henge på den splitter nye Honda 115hk., så det burde bli et godt alternativ til Yamarin, Askeladden, Skibsplast, o.s.v..En annen ting som altid har irritert, er jo det at man aldri kan velge motor til den BÅTEN, som man tross alt faller for?

er det noe jeg ikke skjønner vedr kombinasjoner av båt og motor fabrikant.

er vel intet til hinder å kjøpe båt uten motor, eller motor uten båt.

Forstår at det ikke passer for alle å montere motoren selv ,

men det er dog ikke snakk om månelandings teknologi å skru på 4 bolter ,

og koble sammen noen ledninger med ferdige plugger.

Dessuten er det moro og sysle med , og man får det som man vil.

er kanskje noen kroner å spare på det også, eller ev tjene ved et senere salg ?

Nei, det må bli helt subjektivt. Men som eier av hittil 3 Skibsplaster og 1 Yamarin, må jeg si at kvalitetsfølelsen (for meg) er større ombord i Skibsplast. Kanskje derfor jeg nå har min tredje Skibsplast? :wink: Ikke bare ved å "knakke" på skroget man føler det, det har også noe med linjeføring og design ombord, samt praktiske løsninger med stuverom og plassering av pentryløsninger osv, der er Skibsplast en ener etter min mening.

Nærheten til en norsk produsent teller også mye for min del. De få gangene jeg har hatt behov for å skifte ut Skibsplast-spesifikke deler har produsenten vist en fantastisk velvillighet og serviceinnstilling. Send en mail eller ta en telefon, så får du kjapt svar med utfyllende informasjon og imponerende hjelpsomhet, det er min erfaring.

Når det gjelder motor kan jeg mer forstå at noen stiller seg litt kritisk til Mercury, selv skulle jeg også ønsket at Skibsplast hadde fortsatt med Suzuki som de hadde før. Men andre i dette forumet har gang på gang understreket at motormerket ikke er det viktigste, - i dag leverer alle produsenter kvalitet, - det som teller er nærheten til kvalifisert og serviceminded selger og verksted. I så henseende har ikke jeg noe som helst betenkeligheter med å velge en Mercury-motor.

Tidligere har Skibsplast hatt en litt "sidrumpa" design vil nok mange hevde, men de nye linjene som verftet nå har lagt seg på synes jeg er rett og slett nydelig. Så det er godt mulig at Skibsplast 605 blir min neste båt, må bare selge min Skibsplast 660 først. :thumbsup:

Se for øvrig flere bilder av båten her: Skibsplast 605 finn-annonse

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Skvulpen er inne på årsaken til at jeg har blitt frelst. Hadde riktignok en forelskelse til Skibsplast på 80-tallet som ble tent igjen denne våren. Frelst ble jeg først når jeg fikk erfare servicen hos Skibsplast (+ kjennskap til det nye modellprogammet da). Som fersking er det ett og annet man lurer på og på Evje har de svart villig om alt jeg har lurt på om min 11 år gamle 605 (med Suzuki to-takt). Hadde også vært mer komfortabel om de fortsatte med Suzuki, men er villig til å ta sjansen med en Mercury også.

er det noe jeg ikke skjønner vedr kombinasjoner av båt og motor fabrikant.

er vel intet til hinder å kjøpe båt uten motor, eller motor uten båt.

Forstår at det ikke passer for alle å montere motoren selv ,

men det er dog ikke snakk om månelandings teknologi å skru på 4 bolter ,

og koble sammen noen ledninger med ferdige plugger.

Dessuten er det moro og sysle med , og man får det som man vil.

er kanskje noen kroner å spare på det også, eller ev tjene ved et senere salg ?

Alle de kjente båtene på markedet i dag er vel mer eller mindre delvis eiet av motorfabrikkantene, eller har inngått avtaler at deres motorer skal følge den og den båten.Så det er nok ikke så lett og få en Askeladden med en Yamaha eller en Skibsplast med en Susuki eller en Yamarin med en Mercury.

Man kan vel fortsatt få kjøpt en båt uten motor og en motor uten båt, eller?

Naturligvis selges det både båter og motorer separat,stort sett i den mindre og rimeligere prisklasse. Tviler imidlertid på at du får en såkalt "båtpakke" av kjente merker(Yamarin, Askeladden,Skibsplast, Finnmaster, Morgan, o.s.v.) med andre motorer enn den som "følger" båten, i alle fall ikke her i landet. Stort sett kommer jo de fleste båtene rett i fra fabrikken i dag med ferdig montert motor/innstrumentering, ferdig bunnstoffet etc.til forhandlernettet, i motsetning til tidligere da det meste jo ble montert hos forhandlerne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...