Jump to content

Bavaria kjøper Dufour og Grand Solieil

Krimart

Recommended Posts

Hm,

Bavaria Yachtbau kjøper Cantiere del Pardo Group, som består av Dufour og Grand Soleil

og

Denne finansielle manøvren gjør at verdens seilbåtindustri nå vil bli dominert av to store aktører; Bavaria-gruppen (Bavaria, Dufour og Grand Soleil) og Bénéteau-gruppen (Bénéteau og Jeanneau). Det tyske Hanse-verftet er eneste «utfordrer», men vil være vesentlig mindre. Med Bavarias oppkjøp vil man også kunne si at Tyskland har utfordret Frankrike som verdens ledende seilbåtprodusent-land

i artikkelen du viser til. Skal bli spennene å se om de med dette vil ha en mer "platform" tenkning ala bilindustrien.

• 2 uker senere...

Hm,

og

i artikkelen du viser til. Skal bli spennene å se om de med dette vil ha en mer "platform" tenkning ala bilindustrien.

Such as Volkswagen and Audi

To describe the new industrial and complementarity between the lines, the CEO of Bavaria, Jens Ludmann, present since yesterday morning in Paris, has used an analogy with the automobile industry where it originated. "Bavaria is Volkswagen; Dufour, Audi, and Grand Soleil is Porsche. Bavaria is for people who buy a boat for the first time, or charter. Dufour is an individual customers who have already sailed. While Grand Soleil is the high performance luxury. "

http://www.sudouest.fr/2010/12/06/dufour-yachts-restera-rochelais-259197-1391.php

Skal bli morro å se om Bavaria eierene på BP er enige med "Sjefen" om at de seiler rundt i en nybegynner båt ?

Interessante tanker dette her. Det var vel omtrent det Najad prøvde seg på under sin tidligere nederlandske eier - han manglet ikke pågangsmot - bare kapital :wink:

Litt usikker på hva vi skal tro om de som kjøper Bavaria gang på gang nå:

Bavaria is for people who buy a boat for the first time,

Jeg antar at det nå blir felles skrog på disse merkene. Interessant dog ikke nytt. Beneteau gjør jo dette med flere av sine Oceanis og First.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kanskje jeg tar feil, men fare er at kvalitet på disse båtene endrer seg på grunn av volumkraver i produksjonen.

Bavaria har gjennom mange år vist at de er ekstremt gode til å levere akkurat den kvaliteten markedet etterspør. Utfordringen blir for Grand Soleil tror jeg - der er det ikke sikkert at alle kundene liker å kjøpe en Bavaria med litt ekstra stæsj. Men det har sikkert strategene i Bavaria styret tenkt gjennom. Porsche Cayenne er en stor suksess - hvor mange av eierne tenker på at den til minst 80% er samem bil som VW Toureg?

Det er ikke så greit å vite hvilke strategiske planer Bavaria har med dette oppkjøpet, annet enn at de vil bli enda større enn de er i dag.. At felles produksjonslinjer vil bli en del av dette på sikt er jeg ganske sikker på.... Mer optimalisert produksjon blir det nok uten tvil, og videre implementering av Toyota Production System (TPS) vil nok fortsette hos Bavaria.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Toyota Production System (TPS) vil nok fortsette hos Bavaria.

Toyota lager biler som enten har dårlige kjøreegenskaper eller til kundegruppe som ikke kan kjøre. Slik bil kjøper jeg aldri der den er alltid første bil i køen :boxing:

Ellers er dette "TPS Henry FORD system" brukt av alle produsenter i den kategori båter i dag, Bavaria er ikke noen pioner der i dag. Man for bare akkurat de man betaler, ikke noe mer og de bekymrer meg litt med Grand Soleil.

Om Bavaria eierne ønsker å videreutvikle Grand Soleil som et luksus-/performance merke skjønner jeg ikke helt frykten til enkelte. Wolkswagen har vist at det fint går an med Audi/Porche, og Beneteau med sin First serie (dog mer performance enn luksus). Det er finansiell styrke og klar strategi som i det lange løp er viktigst og at de fortsetter å utvikle båter som båtkjøpere finner attraktivt. Felles skrog for alle tre tror jeg lite på (bortsett fra Dufour som sikkert blir felles med enten Bavaria eller GS), men en del av produksjonsteknikkene og utstyr kan godt samkjøres. Samme gjelder fellesinnkjøp av utstyr for bedre betingelser (rekkestøtter, motor, el-panel, etc).

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

VW har vel ikke klart det med Porsche - de har jo knapt overtatt selskapet ennå. La oss se om noen år

Det er riktig, men like fullt eier de Bugatti, Lamborgini og Bently. Så det satses.

Uansett synes jeg satsingen er fornuftig. Kan bli spennende med GS. GS er vel den tøffeste nøtten å knekke. Dufour er et bra merke, og de 2 siffrede er meget gode seilbåter. De 3 siffrede er cruisere som er midt på treet.

Vi sees!

...Beneteau med sin First serie (dog mer performance enn luksus).

First er et merke fra Beneteau som er dem sitt eget konsept. Den linje er av samme "kvalitet" og Oceanis og kan ikke sammenlignes med Grand Soleil. Men ditt syn på den saken støtter mine bekymringer... :lipseal:

Om VW er blitt betre etter dem tok over Audi og Porche er ikke tvil om, men om de samme gjelder båtbransjen er jeg ikke sikker på.

Tror at dette oppkjøpet kommer til å gi både GS og ikke minst Dufour et kraftig løft i markedet, både på salget og ikke minst på kvaliteten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Og jeg tror de får kraftige blå striper på lakken.

Håper ikke det, da kan de bli forvekslet med Orust produkt som faller i fra hverandre bare men lager et lite hull til skroggjennomføring

Tror at dette oppkjøpet kommer til å gi både GS og ikke minst Dufour et kraftig løft i markedet, både på salget og ikke minst på kvaliteten...

Forklar gjerne, begge de har vel en kvalitet som neppe kan gjøres mye bedre i den prisklassen de allerede er i.

Salgsløft ja det er nok mulig, tenker vi Norge isolert sett så skal det ingenting til før GS får et løft her for de er ikke representert i landet for øyeblikket

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...