mons Startet 4.Desember.2010 Del på Facebook Startet 4.Desember.2010 Hei Dykkerklubben i Søgne samt Songvår fyrs venner vil ha båtene ute i vinter. Vi skal ligge i Solta der det er 17 meter dybde og vil ligge isfritt. Det kan være aktuelt med 2-3 båter til. Med såpass dybde tilgjengelig har jeg lyst å prøve bobler og ønsker tips fra folk som har gjort dette ei stund. Ingen vits i å finne opp kruttet på nytt.. Ser for meg kompressor som står varmt, svart vannslange ned i vannet med varmekabel i overgangen luft/vann, horisontal slange på ca 15 m dyp med passende antall hull under båtplassene. Kapasitet på kompressoren til å lage godt trykk i slangen og kjøre intervaller på feks 4 min hver halvtime. Der er kaldt brakkvann oppunder isen, mens vannet nede er salt og mye varmere. Hvilke problemer får jeg og hva må jeg passe på? Har sett på ispropell, men tror det er kostbar løsning både i innkjøp og drift for flere båter. Hvis dette funker kan det være at det blir flere plasser neste år.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Double Weber Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Har du sett Denne tråden? Her er et alternativ til is-propell, samt at det diskuteres lirr rundt bobleanlegg. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Kodvaag Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Jeg har akkurat levert en Busch klokompressor til et bobleanlegg her i Kristiansand. Den har makstrykk på 1,4 bar, så teoretisk maksdybde er da 14 meter, minus "tap", så en klokompressor kan nok ikke brukes hvis det er så dypt. Da bør bobleslangene heves litt opp fra bunnen. En klokompressor leverer mye luft i forhold til kwt tilført på elektromotoren. (klokompressor er egentlig en vakumpumpe, men den bra til dette formålet, og mye brukt i bobleanlegg) Skal du ha bobleslangene helt på bunnen, på 17 meters dyp, så er det flere skjær i sjøen. Et av de er at man må ha en kompressor som leverer høyere trykk, og det betyr at hver kubikkmeter med luft koster mer i strøm. Et annet er at det vil boble mye på grunna, og det vil boble lite på dypet, pga det høyere mottrykket fra sjøen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
larss Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Hei Hvordan ser det ut med is der i havna nå Mons ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Foreløpig flyter det bare snøklumper rundt i vannet, og sjøen er fortsatt 6-7 grader litt lenger ut, så jeg tror det er ei stund til det blir skikkelig is. Jeg har lest trådene om ispropell og pumper her på båtplassen. Tanken min er at jeg ved dykking under isen tidligere har sett at vannet nede på 12-15 m er 3-5 grader varmere enn det er en meter under isen. Derfor tror jeg det vil ha mye større nytteeffekt å få opp litt av bunnvannet enn mye kaldtvann slik du gjør med en pumpe. Prøvde i dag og slapp en 6 mm slange på 14 meter dyp med åpen ende og et lodd. Åpnet for luft ca 2 sek og stengte igjen. (4 bar) I to-tre minutter kom det opp relativt store mengder med vann over et område som dekker 4 - 6 båtplasser. Tror dette vil være mye mer energieffektivt enn en pumpe som henter kaldt vann lenger opp. Vurderer også ispropell, men da vil jeg heller gå for en saktegående motor oppå brygga med 4-5 meter lang aksel ned til en standard propell med god diameter. Bør virke minst like godt som ferdigkjøpt ispropell, men til en brøkdel av prisen og med alle utsatte/bevegelige deler over vann. Nokså sikker på at en 40 cm propell som roterer sakte bruker mye mindre energi på å lage en oppadgående luftstrøm enn en liten hjulvisp montert i enden av en stor klump (les ispropell) Kodvaag - vi kommer til å kjøpe en kompressor og vil gjerne ha brosjyre, pris ol. Du kan gjerne legge link i denne tråden uten at jeg oppfatter det som reklame. Vanskelig å finne noen som selger utstyr til slike anlegg. Fortsatt svært takknemlig for tips... Sitér dette innlegget Mons Link to post
marius Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Jeg har akkurat vært i havna og igangsatt et hjemmelaget system , det blir spennende å se om det virker som planlagt når sprengkulden setter inn igjen . Jeg har rett og slett tatt en kompressor fra et kjøleskap og satt på en 6 mm plastslange som jeg har borret 1 mm hull i med 5 cm mellomrom . Midt mellom der slangen kommer opp av sjøen har jeg hengt et lodd for å holde slangen neddykket . Jeg vil sette dette på et tidsur med passende intervaller , kompressoren trekker ikke mer enn 100 w så noe stort strømforbruk blir det ikke , er vel mer bekymret for varmgang i kompressor hvis den går kontinuerlig . Det bobler og koker bra i vannet så jeg kan ikke forstå at jeg vil få is i dette området lenger , og aller best så er det nesten lydløst . Spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Var en sånn jeg leverte og monterte. http://www.busch.co.uk/p-ContactFree-Mink.asp Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Akoya 1 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Jeg har akkurat vært i havna og igangsatt et hjemmelaget system Kan du si hvordan denne virker. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Double Weber Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Det er jo bare å senke pumpen lenger ned. Den kan da like godt stå på 4m som på 1m... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Akoya 1 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Vill en pompe fra et kjøleskap virke? Som bare et hull. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Nemo Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Jeg har rett og slett tatt en kompressor fra et kjøleskap og satt på en 6 mm plastslange som jeg har borret 1 mm hull i med 5 cm mellomrom . Dette må jeg si er et spennende prosjekt. Kan du si noe om hvilken kompressor du har brukt. Er det en helt vanlig Danfoss kompressor eller er det en spesiell type? De tåler jo ganske mye varme disse kompressorene, men de bør nok ikke gå for lenge om gangen. Har du noe filter på luftinntaket? Det blir interessant å høre videre erfaringer med prosjektet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Det er jo bare å senke pumpen lenger ned. Den kan da like godt stå på 4m som på 1m... Tanken min er at hvis vi får opp vann fra 12-15 meter er det adskillig varmere enn det du finner på 3-4 meter og det vil ikke være behov for så stor mengde vann/sirkulasjon. Hvis pumpen senkes til 12 m regner jeg med at man må ha slange opp eller stor kapasitet for å trykke det varme vannet opp igjennom kaldtvannsskiktene lenger opp. Til flere båter synes jeg dette høres lite energieffektivt ut? Nå er slange,varmekabel, ventil og pls til styring av ventilen i hus. Prøver antakelig med en vanlig spikerkompressor først for å se hvordan det går. Tipper det holder med 15-20 l luft hvert 10 minutt sålenge bunnvannet er varmt.. Har hørt om frostproblemer i slangen i overgangen luft/vann, men tror det går bra ettersom det blir stående luft i slangen hele tiden. Hvis ikke er en stubb varmekabel til å tape på kabelen i overgangen klar. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Jeg har såvidt begynt å eksperimentere med bruk av trykkluft selv. Planen er bruke en tusen liters tank jeg har fått tak i, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få fraktet den ut hit nå. Jeg bruker kompressoren på hovedmaskinen som trykklufkilde, og planlegger å bruke en vanningstimer for å slippe ut luften i pulser med noen minutters mellomrom, når jeg først har fått til en måte å lagre den på. Foreløpig har jeg bare sluppet en trykkluftslange over rekka og observert noen oppløftende resultater. Jeg vet det er dårlig skikk og bruk å linke til bloggen min med mitt aller første innlegg, men det er der jeg dokumenterer resultatene, forhåpentligvis med noen flere bilder etter hvert. ~Henning Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Sjøvannet er tyngst ved ca 4 gr slik at uansett dybde vil vannet på bunn være i det temp-området sålenge det ikke er stor strøm. Slik sett er det bunnvannet som skal opp, uansett dybde. Å finne varmere vann fra nå av er nok fåfengt. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Poenget er vel ikke temperaturen på vannet men snarere at der er litt bevegelse , og det er ikke mye luft som skal til for å skape det . Ja det er en helt alminnelig Danfors kompressor jeg bruker , steingammel riktignok men den funker til formålet . Nå må jeg bare få meg et passende tidsur . Kommer tilbake med erfaringer etterhvert . Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Litt uenig i tankegangen. Hvis jeg kan få opp 4 graders vann tar det lang tid før det blir kaldt og fryser. Det vil gjøre at det er behov for mye mindre bevegelse - dvs kilowattimer med høy strømpris. Energien som ligger i varmen i bunnvannet er gratis.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ingar Svart 6.Desember.2010 Del på Facebook Svart 6.Desember.2010 Her er en beskrivelse av bruk av kjøleskapkompressor til å pumpe luft. (I tillegg til andre spes. DIY prosjekter..) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Hva med å bruke en slange (evt. flere) i litt større dimensjon til å "frakte" bunnvannet opp fra det mest gunstige dypet? Vil tro at bobler fra 15 m dyp gjerne vil "drive" litt av hvis der er en del strøm som beskrevet. Hvis en lar den litt større slangen munne ut på passende dyp (0.5 m?), stripser luftslangen til denne og lar lufta boble inn i nedre enden av den større slangen skulle en vel få en temmelig effektiv "pumpe" a-la oljebrønner med gassløft, og kan styre "varmtvannet" der en ønsker det. Og som mons påpeker; med alle kompliserte deler _over_vann. En annen ting er vel at det kan være vel så effektivt å bare strupe lufta for å begrense luftforbruket/kjøretid på kompressor (forutsatt at denne har tank da), og bare la kompressor trykke opp tanken styrt av trykkbryter som ved vanlig drift. Som en kuriositet kan en evt. også få litt gratis hjelp av bobler/oppløst gass som koker ut av bunnvannet på vei opp (har sett tilfelle der inntaksslange for friskt vann til oppdrettsanlegg ble lagt på bunn med øvre enden ca. 1 m opp av vannet - det rant kontinuerlig ut av denne i 3-4 uker, eneste mulige forklaring må vel være utkoking av oppløst gass fra vannet fra dypet som gav tetthetsforskjell og dermed trykkforskjell). Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Desember.2010 Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Vil tro at bobler fra 15 m dyp gjerne vil "drive" litt av hvis der er en del strøm som beskrevet. Vi har tre annlegg i vår havn og når vi legger ut det som leverer luftbobler, har vi klare instrukser om at slangene på hver side av båten ikke skal dypere enn to meter. Dette vistnok fordi kompressoren ikke leverer nok trykk til å få vannet ut av slangene om de ligger dypere. Da vil komme mer luft ut av hullene ned til 2 meter i stedet for å dytte alt vann ut av slangene. Disse slangene ligger derfor ca 1,5 meter under overflaten og dette ser ut til å fungere utmerket. Om dette med at de ikke kan ligge dypere medfører riktighet eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mons Svart 8.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2010 Hei I den aktuelle havna er det ikke noe strøm av betydning da den ligger innerst i en fjord i en bukt uten bekk eller elv. Ved flere uttak eller lavt trykk på kompressor vil det bety mye hvor dypt slangen ligger, men her har vi trykk nok og vil ha maks 2 uttak med samme dybde. Vi vil teste hvordan det ser ut både med slangen rett ut i vannet på 14 m og med slangen i bunnen av et 6 meter langt 5" rør for å se på forskjellen i flyttet vannmengde. Utover vinteren vil vi også prøve forskjellige intervaller på luftboblene, forskjellig mengde luft i hvert intervall samt en liten og jevnt strømmende luftstrøm. Regner med at vi legger det ut i morra. Takker for alle innspill så langt Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fantino Svart 23.Desember.2010 Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 Hadde vært interessant med en statusrapport fra mons! Har selv en miniversjon med en 250W nedsenkbar pumpe hengende under badeplattforma med ca. 2 m akrylslange opp til ca. 30 cm under overflaten. Ser effektivt ut så langt (Stavanger er jo ikke Sibir da..), men jeg har mine tvil om hvor lenge den pumpa varer.. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2010 det er ikke blitt is i havna enda.. Opplegget er klart med slanger,ventiler og kompressor. Satser foreløpig på en rimelig spikerkompressor. Bruker 4 bar og åpner for trykket i ca 2 sek. Dette er nok til at det kommer opp etpar store bobler fulgt av en liten strøm av småbobler. Ser ut som om vannet kommer opp fra dypet (14 m) og sprer seg over et stort område i overflaten. I utgangspunktet prøver vi med ett blås hvert 10 min noe som gjør at kompressoren med 20 l tank starter ca hver 1,5 time og går etpar minutter. Hvis det ikke er nok korter vi ned intervallene. Kommer tilbake med mer når det er kommet is.. God jul! Sitér dette innlegget Mons Link to post
marius Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Nå har jeg fått testet bobleopplegget mitt som jeg driver med en kjølekompressor , og det fungerer aldeles utmerket . Det er spennende å se at den lille bevegelsen jeg skaper i vannet bak båten holder isen borte , men jeg ser at jeg skal gjøre endringer på plastslangen for å dekke større del av båten . Men prinsippet fungerer helt utmerket , holder isen borte og er nesten lydløst samt bruker lite strøm . Sitér dette innlegget Link to post
Akoya 1 Svart 29.Desember.2010 Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Dette hvar fint å høre. Hvor stor kjøleskap tok du kommpressor fra? Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
marius Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 Kompressoren er fra en 30 år gammel matbodkjøler , en helt vanlig Danfoss kompressor . Vet egentlig ikke om det er stor forskjell på kapasiteten på kjølekompressorene . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.