Tom Rør Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Det var akkurat det jeg hadde i tankene Adeneo, for det er jo ikke så mye politisk vilje til å få til nye båtplasser akkurat.Jeg tipper myndighetene i Mongolia er mer samarbeidsvillige ifbm å få til båtplasser enn her hos oss. Kanskje Ulan Bator er neste båthavn for meg Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 (redigert) Dette er ikke ofte jeg bruke slike fancy ungdommelige utrykk, men ROFL !!! Min kunnskap er altomfattende, og Ulan Bator har selvfølgelig ikke kystlinje ettersom Mongolia ligger innenlands. Man må igjennom Kina for å komme til havet. Men elven Tuul renner igjennom byen, og hadde det ikke vært for at denne elven er "hellig" så hadde du helt sikkert fått båtplass der umiddelbart. Jeg vet forøvrig ikke hvor elven går hen, men det kan den som gidder google. Forøvrig er elven forurenset og det lukter litt kloakk der ettersom alt av byens kloakk går ufiltrert rett i den "hellige" elven. Jeg vet også at man kan ta tog fra Oslo S og bytte over til den Transsibirske jernbanen i Russland, og denne går igjennom Ulan Bator, så det kunne kanskje vært en interessant måte å komme seg til båten på Redigert 4.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Jeg skjønner ikke hva det ungdommelige utrykket betyr, men jeg er klar over at Mongolia ikke har kyst, og derfor er det skrekkelig at de sikkert er mer velvillig enn våre myndigheter vedr. båtplasser.(ren gjetting, men skulle ikke forundre meg). Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 ROFL=Rolling On the Floor Laughing Alt er lettere i Mongolia, og forøvrig i mesteparten av Asia, ettersom man ikke har en rødgrønn regjering og en fullstendig lammet befolkning kan man enkelt og uten særlig byråkrati bygge ut marinaer etter eget ønske, slik at tilgangen er tilpasset etterspørselen. For å holde meg litt til tråden så jeg legger jeg ved ett bilde av en Swift 34, som er en pen liten Trawler! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Den er fin den! Trawleren altså. Ser ut som en fin solseng også! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Jeg tror at dersom trawlere hadde vært billigere og kommet i litt mer daycruiser størrelse så kunne de blitt langt mer populære. Grand Banks har nå laget en Mini Bank's med flybrigde, tender og det hele, til en overkommelig pris, som passer for par og mindre familier som ønsker dagsturer i skjærgården. Denne båten presenteres først her på båtplassen, og jeg legger ved ett spionbilde jeg har fått tak i av denne nye GB'en slik at interesserte allerede nå har noe å sikle på !!!! Båten heter "Lil Grand" og er hele ti fot. Det følger med en liten mannekeng som kan sitte oppe på flybrigden når man kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Den trenger ikke mye plass Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 For de som ønsker en trawler for litt lengre turer er denne 21 foteren fra Yves Kinard perfekt. Båten kan faktisk kjøpes fra Mayrik Yachts, og den krysset i 2008 atlanterhavet <- dette er ikke en spøk! Båten gikk fra Saint Martin på de Nederlandske Antillene til Saint Martin de Re like ved La Rochelle i Frankrike med stopp for bunkring på Bermuda og Azorene. På sin ferd på vel 4000 nautiske mil brukte båten totalt 3000 liter diesel og 31 dager, noe som tilsvarer rett under en liter diesel per time og 5,5 knop i gjennomsnittshastighet. Den lengste strekningen uten fylling av diesel var på 1850 nautiske mil. Båten er utstyrt med en Perkins motor på ca 15hk, og en spesiell propell med variabel pitch, men den kan også leveres med Yanmar motor, da også på ca 15hk. Prisen ligger på 500k -> 1 mill blanke Norske kroner, alt ettersom hvilken løsninger man velger, for de som vurderer å kjøpe en! Mer om båten og kryssingen av Atlanteren kan leses på Mayrik sine sider! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Siden tråden er om små trawlere, i hvertfall nesten, så legger jeg til en trawler til. Denne er enorm med sine 25 fot, og det er ett hav av plass innvendig . Båten lages av Ranger Tugs og de har faktisk solgt en hel del av de i USA. Båten koster ca 600k eks. frakt, avgifter og mva . Jeg er litt usikker, men jeg tror dette er den minste trawleren som serieproduseres og er i vanlig salg. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 (redigert) Et råd til dere som lurer på en trawler: Sørg for nok hestekrefter! I nok krefter ligger også mye stabilisering i sidesjø. Vår GB 36 classic har en toppfart på oppunder 17 mil. I grov motsjø legger vi båten i rundt 12 mil og den går som et lokomotiv gjennom sjøen. Den flate bunnen bak gjør båten stabil og den noe spisse forpartiet gjør at båten skjærer sjøen uten å være med i hver eneste bølge. Båten er våt men hyggelig å være ombord i. Sitter man på fb i grov motsjø og med noe fart sitter man tørt og fint. Det rare er at er man først underveis i en trawler så savner man ikke farten. Det å kunne bevege seg overalt ombord gjør turen til noe mer enn å sitte bak roret å styre. Det må oppleves. I midtkabinen på vår GB sitter man 9 personer rundt bordet å hygger seg. Vi savner ikke noe bredere skrog. Vi var ombord i en GB classic 42 noe vi syntes ble for stort. Men dette har med smak og behag å gjøre. Trolig er plassen enda bedre utnyttet i de nyere trawlerne enn vår vår gamle. Lagt til: Det å ha to motorer og en langkjølet trawler gjør all manøvrering til en fornøyelse. Her trenger du ikke tenke på baugtrøster! Redigert 4.Desember.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JanS/EIR Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 (redigert) Nydelig båt det der! Men det var litt av en baugsjø den laget---sikkert hekksjø også. Hva kan forbruk pr NM være da tro? mvh JanS/EIR Edit: Det var Swift 34 i poating # 29 jeg sikta til her altså. Men det er mange fine trawlere der ute! Redigert 4.Desember.2010 av JanS/EIR (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Figaro Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 (redigert) Flere eksempler på skikkelige trawlere, eller" feriehjem på sjøen". http://www.bruceroberts.com/public/HTML/TY43.htm Eller hva med en seiltrawler? http://www.bruceroberts.com/public/HTML/descriptions/PCF40_description.htm Redigert 4.Desember.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Nøttlending Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 (redigert) Hei! Astor har helt rett når det gjelder opplevelsen av en trawler - den må oppleves. Etter 3 snekker gikk vi endelig for en trawler, og båtlivet endret seg radikalt. Det å kunne vandre fritt omkring både ute og inne uten å klatre og klyve, ta seg en kaffekopp mens man kan bevege seg rundt på båten i fart gjør at mange timers økter ikke føles ubehagelig i det hele tatt. I tidligere båter har vi i langt større grad sittet bak rattet omtrent som i en bil inntil man er framme. Det er det heldigvis slutt på! Vi ligger mye rundt 7 mil og vi har da samme egenskapen som sneglen, med hjemmet på ryggen i trygg og avstressende fart :). Vår Neptune gjør toppfart på 16-17 mil, men vi trives best på 7 -8 hvor motorene ligger på ca 1100-1200 omdreininger. I denne farten ligger vi på ca 2 liter/nm (medregnet aggregat og varmer), noe som ikke er avskrekkende på 42 fot og 18tonn. Plassen er et kapittel for seg, og det er ikke tvil om at båtlivet med små familiemedlemmer ombord er utrolig mye hyggeligere enn tidligere da omtrent bare en av gangen kunne bevege seg i båten. Vi opplever også at vi er langt mindre opptatt av været etter vi fjernet oss fra kalesjebåt, nå er det nesten (!) like hyggelig om det kommer en regnskur og man kan kose seg innendørs. Vår trawler har nok et skrog med en del mer bæring i forskipet enn feks Grand Banks. Fordelen er at båten ikke blir veldig fort våt i motsjø, men ulempen er nok større da man ikke skjærer gjennom bølgende på samme måte, men følger bølgende i større grad. Den beste sjøen er faktisk akterlig, skrå akterlig og sidesjø (!), noe som var overaskende for oss med vår erfaring med snekkeskrogene. Det skyldes nok den relativt flate formen på skroget akter. Det ruller selvfølgelig noe i sidesjø, men på en behagelig og kontrollert måte. Etterhvert som trawlerne har fått bedre fartsressurser, handler nok valget om trawler kontra andre flybridgebåter mye om smak (og image for de som er opptatt av det) På bildet under ligger vi sammen med hyggelige båtvenner i Viksund 36 og Princess 43 på "Lilla Hamburgö" vest for Hamburgsund. Sommeren 2010. Redigert 5.Desember.2010 av Amtigo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 tror du ligger på Fjærholmen Amtigo??? båten din er meget flott syns jeg sel om jeg er helbarka Grand Banks fan så er neptunen din meget velholdt og i god stand må jeg si!!! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Ser man på bildet i innelegg 29, så ser man med en gang hvorfor små "trawlere" med god pass inne/nede ikke er fremtidens båt. (den bruker jo en månedslønn i diesel på å flytte vann oppover og til siden, pluss at jeg tror den butte baugen er litt kjip når "fellesferien er slutt på mandag, jeg ligger på Læsø og det blåser nord-nordvest 8-12 m/s") Forutsatt to ting; 1) Fossilt CO2 fortsetter å være styggedom og 2) Energi fortsetter å bli dyrere. Så vil fremtidens motorbåt være en av følgene: Knøttliten- sånn at den ikke bruker så mye drivstoff at det blir noe penger av det uansett. Flerskrågsbåt i lette materialer- sånn at den kan kjøre ganske fort uten å bruke for mye drivstoff. Deplasementsbåt- sånn at du slipper unna med en liten motor som ikke bruker nevneverdig med drivstoff på dytte deg fram i 5-6-7 knop Ha eksotisk framdriftssystem- Biopelletsfyrt damp, brenselceller, solceller eller dieselelektrisk. Gjerne kombinert med store batteriakker som lades i havn. Skal jeg gjette vilt blir typiske "helgeturer og en uke i juli"- båten en deplasementsbåt med en knøttliten diesel eller bensinmotor med toppfart på 5-6 knop. Og kanskje noen av disse er "hybrid" med en middelsstor batteripakke som holder til småturer, men må ha hjelp fra diesel/bensin for de litt lenger strekkene eller når man ikke kan lade med landstrøm. Den er da relatvt "enkel og billig" og omtrent som dagens båter i utforming. At drivstoff er dyrt fikser mann ved å ikke dra så langt. "jeg skal ut hver helg fra april til oktober og hvertfall 5 uker i juni/juli"-båten vil nok bli flerskrogsgreier for de som bare må ha en toppfart å skryte av. Og deplasementbåter med sære framdriftssystem for de andre. Også her har jeg tro på batteripakker som lades i havn til de korte forflyttningene og de lave hastighetene, så kommer dieselmotoren eller den biopelletsfyrte sterlingmotoren eller gassturbinen eller hva det nå er inn når man trenger full kraft mot været og/eller batteripakken nærmer seg tom langt fra havn. I denne kateorien er det nok plass til noen trawlere. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Hei Kunne godt tenkt meg en trawler og hadde fint klart meg med 15 knop. Ikke for å kaste bensin på bålet men jeg synes jo det er typisk for seilbåtfolket at de må nå ha enorme komplekser da ikke kan la motorbåtfolket få diskutere hvilken motorbåt de kunne tenke seg, uten at de kommer med en masse svada om hor mye bedre seilbåter er. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 (redigert) Ser man på bildet i innelegg 29, så ser man med en gang hvorfor små "trawlere" med god pass inne/nede ikke er fremtidens båt. (den bruker jo en månedslønn i diesel på å flytte vann oppover og til siden, pluss at jeg tror den butte baugen er litt kjip når "fellesferien er slutt på mandag, jeg ligger på Læsø og det blåser nord-nordvest 8-12 m/s") Forutsatt to ting; 1) Fossilt CO2 fortsetter å være styggedom og 2) Energi fortsetter å bli dyrere. Så vil fremtidens motorbåt være en av følgene: Knøttliten- sånn at den ikke bruker så mye drivstoff at det blir noe penger av det uansett. Flerskrågsbåt i lette materialer- sånn at den kan kjøre ganske fort uten å bruke for mye drivstoff. Deplasementsbåt- sånn at du slipper unna med en liten motor som ikke bruker nevneverdig med drivstoff på dytte deg fram i 5-6-7 knop Ha eksotisk framdriftssystem- Biopelletsfyrt damp, brenselceller, solceller eller dieselelektrisk. Gjerne kombinert med store batteriakker som lades i havn. Skal jeg gjette vilt blir typiske "helgeturer og en uke i juli"- båten en deplasementsbåt med en knøttliten diesel eller bensinmotor med toppfart på 5-6 knop. Og kanskje noen av disse er "hybrid" med en middelsstor batteripakke som holder til småturer, men må ha hjelp fra diesel/bensin for de litt lenger strekkene eller når man ikke kan lade med landstrøm. Den er da relatvt "enkel og billig" og omtrent som dagens båter i utforming. At drivstoff er dyrt fikser mann ved å ikke dra så langt. "jeg skal ut hver helg fra april til oktober og hvertfall 5 uker i juni/juli"-båten vil nok bli flerskrogsgreier for de som bare må ha en toppfart å skryte av. Og deplasementbåter med sære framdriftssystem for de andre. Også her har jeg tro på batteripakker som lades i havn til de korte forflyttningene og de lave hastighetene, så kommer dieselmotoren eller den biopelletsfyrte sterlingmotoren eller gassturbinen eller hva det nå er inn når man trenger full kraft mot været og/eller batteripakken nærmer seg tom langt fra havn. I denne kateorien er det nok plass til noen trawlere. Ja, du er nok inne på noe her. Selv om noen klarer å forarge seg over det så vil nok de store og romslige fritidsbåter i framtiden benytte sydvesten. Om noe vil sige rundt i Elias-varianter for nå så være. Redigert 5.Desember.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Når en tusler rundt i deplasment fart går det ikke mye Diesel, uansettt hva lakentørkerne mener. I 6kn bruker Mariell,1ltr/nm. 7 kn 1,2ltr/nm Har brukt drøye 200ltr siden St. Hans. Båten er MYE i bruk. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Har brukt drøye 200ltr siden St. Hans. Båten er MYE i bruk. Du skal være glad du ikke har dieselvarmer ombord som er tilkoblet dieseltanken... Jeg brukte 8-10 liter i døgnet bare på Mikunien når det var kaldt... rundt 0 grader... Det gikk nesten 50 liter for å holde båten varm i påsken.. 200nm (anntatt siden du bruker 1 l/nm) og "mye i bruk" på nesten 6 måneder... vel det er neppe alle som deler den oppfaningen... Selv synes jeg ikke 200nm er mye på et halvt år... på en helg så er det mye.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
adeneo Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Når en tusler rundt i deplasment fart går det ikke mye Diesel, uansettt hva lakentørkerne mener. Tenk om du kunne kjørt motoren på vin og hatt Jesus som matros, da hadde du spart mye penger da :eek: :eek: Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 (redigert) Jeg tror det blir "tilbake til fremtiden" utviklig når det gjelder motorbåt. Det er effektiv å bygge i høyden på land, ikke fullt så greit på vannet. Har aldri skjønt frykten for vannlinje. Redigert 5.Desember.2010 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Riktig, VANNLINJEN er svaret på motorbåtfolkets våte drøm Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 Tenk om du kunne kjørt motoren på vin og hatt Jesus som matros, Er han innterisert, kan han mønstre på i morra. Med 1000ltr ferskvann, kunne det blitt morro. Men tviler på om vinen hadde blitt brukt som drivstoff. Er alkoholmisbruk det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
millisivert Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 De lange vannlinjene kommer tilbake når drivstoff blir for dyrt til å kunne bukes på planende skrog. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Desember.2010 Del på Facebook Svart 5.Desember.2010 G Men en liten trawler på 31' kunne jeg nok tenkt meg. Men hvordan er det med sjøegenskapene i virkelig dårlig vær for disse trawlerne, deplassementbåtene mot halvplanerskrogene? Lars H. Ja, på en måte er dette litt merkelig. En har prøvd å kopiere amerikanske fiskerbåter (ikke sportsfiskebåter), og de var da ikke mye halvplanede, så bruker en halvplanerskrog og setter på et trawleroverbygg. Da har man en trawler! Er dette for bl.a. å tilfredsstille motorfabrikantene behov for å selge store og dyre motorer eller hvorfor? Og hva gjør dette med de opprinnelige sjøegenskapene som denne båttypen var vel kjent for? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.