Tom Rør Startet 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2010 Jeg har startet en del prosjekter nå, og det ene er å bytte, samt flytte berederen ombord.Den originale fra båten var ny for ti år siden "suger". Jeg har blitt fortalt at det er disse som også er levert til Princess.Det er en kobbebereder med et tynt lag skum utapå. Vannet er "lommevarmt" etter en natt uten tilført energi, og det er dårlig, hvis man sammenligner med de som er montert i heimen. Finnes det noen beredere som utmerker seg med god isolasjon? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Heisann! Du kan jo forsøke å re-isolere den gamle ? Jeg har akkurat gjort en slik jobb! Tanken holder nå kjempegodt på varmen!! Les mere om dette i denne tråden ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Tom Rør Svart 4.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 (redigert) Der kunne jeg kanskje spare en liten klype, men skummet på min er fortsatt inntakt, og jeg vil vel heller lime på Armflexplater utapå som tilleggsisolasjon. Takk for tipset. Redigert 4.Desember.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Isotemp Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/FF2602A35AB73552C12576180048223A?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 I den gamle Master'en min er det en hjemmelaget stor varmtvannstank. Der kan du dra ut på tur fredagen, så er det varmt nok til å dusje på plattformen på søndagen. Denne tanken er godt isolert, og eneste varmekilde er en VP TAMD40B maskin... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/FF2602A35AB73552C12576180048223A?OpenDocument Den tester er snart 7 år gammel. Kanskje det har skjedd noen endringer siden den tid? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 (redigert) I den gamle Master'en min er det en hjemmelaget stor varmtvannstank. Og hvor stor er den? Tapper du ut 10 liter varmt vann (og da går det 10 liter kalt vann på tanken) for en 20 liters tank, blir temperaturen for neste gangs bruk adskillig lavere enn om en gjør det samme med en 50 liters tank! Med 60oC i utgangspunkt på tankene og 10oC på kaltvannet, blir temperaturen for neste gangs bruk henholdsvis 35oC og 50oC Lars H. Redigert 5.Desember.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kodvaag Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Og hvor stor er den? I Masteren er den på ca 50-60 liter. Den i Balticen ser mye mindre ut... Sånn ser den ut: (øverst til venstre på bildet) Den ligger jo opptil flere mm fra dynamoen! Nærhet til strøm er viktig. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Tom Rør Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Ja, for strøm og vann skal være sammen Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 kaltvannet, blir temperaturen for neste gangs bruk henholdsvis 35oC og 50oC Lars H. Hvis båten ligger sånn noenlunde stille, så skal ikke vannet blande seg SÅ mye hvis kaldtvannet kommer inn i bunnen på berederen. På landbaserte beredere, så ligger det varme vannet øverst, og blander seg ikke umiddelbart med det kalde. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Har en Quick bereder på 40ltr. Ikke imponert over hvor lenge den holder på varmen. Har stilt berederen veldig varm. Vil tro rundt 80 grader. Hvis jeg skrur av el kolben over natta. Er det nede i oppvask.tempratur 45-50grader 12 timer senere. Dette uten at det er tappet ut noe varmt vann. Tempratur i motorrommet er nå 5-6 grader. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tom Rør Svart 5.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Jeg prøver Armaflexmattetrikset, og tipper det vil hjelpe.Det er vel bare isolasjon som gjelder Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Store tanker holder i prinsippet bedre på varmen enn små. Forholdet mellom volum og overflate blir gunstigere for en stor tank. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.